Traktorn i skogen

Dumper vagn?

50 inlägg 26756 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602773 Svårt att behålla hemligheter när Skogsforum forskar. 😀

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Hema  
#602832
1577401153_screenshot_20191226-235753.png
Kan denna vara intressant?

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

JoTh  
#602834
Signofthecross skrev:Pratade med säljaren igen och det var visst en DK11 och den var nu såld.....

Erfarenheter av andra dumper/schaktvagnar mottages tacksamt. Storlek runt 10 ton. Var på Lantmännen och tittade på en Humus 9st, såg fin ut men vill helst ha 500-hjul. Vet i övrigt inget om Humus vagnar när det kommer till kvalitet. Balas vagnar(TKS1112) verkar ju bra men snäppet dyrare om man vill ha spridarläm/schaktlucka.

Ska främst användas på egen gård, alltså inte daglig användning i entreprenadverksamhet.


Min egen erfarenhet är att vi inte enbart var i behov av endast en nyare dumpersvagn, när vi stod inför uppgradering av vagn efter att funderat och sondert marknaden av vagnar en tid.

Istället för att köpa en ny 10-12 tons dumpervagn föll valet på en lastväxlare med schaktflak som skulle ha både schaktläm för stenkörning och gärna tophängd lucka för grus och jord.
Valet blev en välbehållen och lätt begagnad Metsjö Metaflex 11 lastväxlare med schaktflak och även ett spannmålsflak med höga lämmar som även är helt öppningsbar i sida för både transport av spannmål, byggavfall, pallgods och virkespaket mm. Fördelen för oss var även att transporten av senare införskaffad 6tons grävaren sker mycket säkrare och enklare inuti lastväxlarens schaktflak med låg lasthöjd och att dumpervagnen alltid är med när grävaren flyttas.
Visst är lastväxlarvagnen något tyngre än en ren dumpersvagn men flexibiliteten överväger för egen del.
Vilken typ av dumpersvagn du än tittar på förordas en robust korg helst med Hardox 450 i bottenplåten,
då många prispressade vagnar endast har S355 plåt i hela flaket.
Har sett många dumpersvagnar som är tillknölade i botten efter lite stenkörning.

Har ringa erfarehet av Bigabs växlarvagnar och flak som ett budgetalternativ till en Metsjö.
Men kollade lite på Blocket och fann denna som verkar vara väl bevarad trots att den är 10år.
Till ett pris som är i storleksordningen som en ny Möre dumpersvagn skulle jag tro. https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bigab_10_14_schaktflak/86240012

Vart efter behoven kanske förändras går det ju att komplettera med ett extra flak för ändamålet om lastväxlar varianten väljs. Så en viss merkostnad kan det kanske vara värt.

Det går även med fördel att medans flakbotten är rak och fin att i ett flak med sämre plåtkvalite sko botten med en lös plugg och sträcksvetsad Hardox 450 plåt.
Skär man ur i den släta slitplåten för pluggsvetsning mitt för förstärkningar och strecksvetsar ytterkant enbart vid förstärkningsbalkarna behöver man inte förstöra lackeringen på dumperskorgens utsida alls.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Signofthecross  
#602903
JoTh skrev:
Signofthecross skrev:Pratade med säljaren igen och det var visst en DK11 och den var nu såld.....

Erfarenheter av andra dumper/schaktvagnar mottages tacksamt. Storlek runt 10 ton. Var på Lantmännen och tittade på en Humus 9st, såg fin ut men vill helst ha 500-hjul. Vet i övrigt inget om Humus vagnar när det kommer till kvalitet. Balas vagnar(TKS1112) verkar ju bra men snäppet dyrare om man vill ha spridarläm/schaktlucka.

Ska främst användas på egen gård, alltså inte daglig användning i entreprenadverksamhet.


Min egen erfarenhet är att vi inte enbart var i behov av endast en nyare dumpersvagn, när vi stod inför uppgradering av vagn efter att funderat och sondert marknaden av vagnar en tid.

Istället för att köpa en ny 10-12 tons dumpervagn föll valet på en lastväxlare med schaktflak som skulle ha både schaktläm för stenkörning och gärna tophängd lucka för grus och jord.
Valet blev en välbehållen och lätt begagnad Metsjö Metaflex 11 lastväxlare med schaktflak och även ett spannmålsflak med höga lämmar som även är helt öppningsbar i sida för både transport av spannmål, byggavfall, pallgods och virkespaket mm. Fördelen för oss var även att transporten av senare införskaffad 6tons grävaren sker mycket säkrare och enklare inuti lastväxlarens schaktflak med låg lasthöjd och att dumpervagnen alltid är med när grävaren flyttas.
Visst är lastväxlarvagnen något tyngre än en ren dumpersvagn men flexibiliteten överväger för egen del.
Vilken typ av dumpersvagn du än tittar på förordas en robust korg helst med Hardox 450 i bottenplåten,
då många prispressade vagnar endast har S355 plåt i hela flaket.
Har sett många dumpersvagnar som är tillknölade i botten efter lite stenkörning.

Har ringa erfarehet av Bigabs växlarvagnar och flak som ett budgetalternativ till en Metsjö.
Men kollade lite på Blocket och fann denna som verkar vara väl bevarad trots att den är 10år.
Till ett pris som är i storleksordningen som en ny Möre dumpersvagn skulle jag tro. https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bigab_10_14_schaktflak/86240012

Vart efter behoven kanske förändras går det ju att komplettera med ett extra flak för ändamålet om lastväxlar varianten väljs. Så en viss merkostnad kan det kanske vara värt.

Det går även med fördel att medans flakbotten är rak och fin att i ett flak med sämre plåtkvalite sko botten med en lös plugg och sträcksvetsad Hardox 450 plåt.
Skär man ur i den släta slitplåten för pluggsvetsning mitt för förstärkningar och strecksvetsar ytterkant enbart vid förstärkningsbalkarna behöver man inte förstöra lackeringen på dumperskorgens utsida alls.


Tack för tipset. Hardox är naturligtvis att föredra, ligger dock lite över min budget. Möres 11-tons stendumper ligger på 122 000 kr enligt Möres prislista men går att få för 99 000kr. Så det är lite för stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Avslutat-02  
#602908 Hur är prisläget emot en Palmse vagn?

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Grålle52  
#602925 Köpte min möre 9-tons begagnad i bra skick. Gav 58’ och då fick jag förhöjningslämmar också. Kört en del grus och sten med den. Minus är den klena stödmeden, den är dessutom för låg i sitt högsta läge. Andra minuset är för liten, jag får inte på så mycket som jag vill :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Bert1  
#602958 Det problemet har nog dom flesta vagnar

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Tony E  
#603312 jag letade också länge efter en dumpervagn men insåg att jag även behövde en vagn för att köra mycket annan bråte och pallar mm så tillslut föll valet på en 11 tons weckman entreprenadvagn.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Signofthecross  
#604438
vinterrojarn skrev:Hur är prisläget emot en Palmse vagn?


Palmse D1000(10-ton) med 500-hjul och spridarläm/entreprenadlucka går att få för runt 105 000. Då är det inte Hardox i den. Vet ej hur kvaliteten är på Palmses vagnar.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Avslutat-02  
#604440 Jag sålde några stycken under min tid som lantbrukssäljare..
Bra grejer... Lite bökiga att montera när de kommer till anläggning.

Var ganska populära vad jag förstod...
Men har dålig koll på konkurrensen...

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Onefield  
#620562 Hur gick det för trådskaparen, blev det någon Dumpervagn?
Jag har också en A84 och drömmer om en dumpervagn i framtiden. Men vill i så fall helst ha en som kan lasta så mycket som möjligt i förhållande till effekten i traktorn förstås :smile:
Möres 11 tonnare ser bra ut (förutom kulören) :smile: Men orkar man dra en sån med fullt gruslass med en 85hk traktor?

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#620563 Orkar gör den, men vi kör gärna med 100 hästars traktorer om det är branta backar. Det blir ändå 13 ton som hänger efter.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Robertberg  
#620582 Fram tills 2006 var största traktorn vi hade en MF 375 på 70 hästar. Med den drog vi 10-kubiks svämtunnan, över 100 lass varje år. Det gick men med större traktor sparar man såklart några växlingar och några minuter.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Joooell  
#621098 Jag köpte en bigab t10, 500 hjul, entreprenadläm osv.
Väldigt nöjd, smidig och ganska lätt, väldigt bra tippvinkel (60˚)

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#621104 Ser vettig ut, men bara 5 mm bottenplåt. Suverän tippvinkel. Pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).