Traktorer och processorer

Koppla huggarvagn till traktor

20 inlägg 9051 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla huggarvagn till traktor

Anders95  
#620467
1579688440_img_20200122_111556.jpg
Hej! Jag är helt ny på hydralik och kan verkligen ingenting. Jag och min far har precis gallrat färdigt och ska blrja köra ut när det blir väder för det. Men jag har ingen aning om hur jag ska koppla slangarna ifrån vagnen till traktorn. Det finns 4 slangar och 2 av dom har jag satt i det bruna och då kan jag med hjälp av den bruna spaken styra ramstyrningen på vagnen. Dom andra 2 slangarna antar jag att ena är till vinchen och den andra till spakarna. Obs det är inga hydraliska stödben. Nu undrar jag hur ska jag koppla dom 2 slangarna och i vilket läge ska spakarna som sitter inne i traktorn stå? Sen undrar jag vad dom 6 uttagen till vänster om det är dubbelverkande eller inte? Och dom 2 till höger vad är det för uttag? Traktorn är en Case IH. Hoppas någon har något bra svar som kan hjälpa en glad amatör 😂😂



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

ss0803  
#620494 De tre paren uttag till vänster (brunt/blått/grönt) är dubbelverkande hydrauluttag och hör samman med respektive spak i hytten. Dubbelverkande går ofta ställa om till enkelverkande när du har det behovet.

Uttagen till höger (gult och grönt) är hydraulisk bromsventil, behöver du bara använda om du har bromsar på skogsvagnen.

Dina slangar till ventilpaketet är med största sannolikhet tryck (P - pressure) i klenare slang samt retur (T - tank) i lite grövre slang. Vinschen är förmodligen kopplad via ventilpaketet om du bara har 4 slangar totalt (vagnstyrning plus tryck och retur). Räkna antalet sektioner på ventilpaketet och jämför med hur många funktioner du har på kranen (bom, sticka, sväng, rotator, grip och eventuellt utskjut).

Det som saknas på bilden är en fri retur som du behöver för att koppla returledningen från ventilpaketet, tryckledningen kopplar du på ena blå eller gröna uttaget beroende på vilken spak du vill använda (kolla om någon av de spakarna har spärrfunktion i någon av riktningarna.

Så som du kopplat in vagnsstyrningen på båda bruna uttagen är ju rätt.

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Bert1  
#620499 Kan du spärra någon av spakarna åt ena hållet så är det enklast och ansluta slangen som går till P på ventilpaketet i det uttaget och slangen som går från T på ventilpaketet ansluter du till det gula uttaget längst till höger som bör va fri retur iom där sitter en hankoppling

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620510 Nej, uttagen till höger är nog släpvagnsbroms båda två, så dom kan inte användas till retur. Den där traktorn är nog så ny att den har tvåkrets släpbroms.

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620530 RTFM-Read The Fucking Manual.
Ibland måste man leta upp instruktionsboken och läsa på, ibland hittar man intressant info
fastän att man är världsmästare.

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

rokon  
#620564 Som ss0803 svarade dig "Dubbelverkande går ofta ställa om till enkelverkande när du har det behovet."
Så har jag gjort då jag saknar fri retur och det är genom att jag har fäst en lina med en ögla där öglan träs över en av spakarna inne i traktorn där olika funktioner för hydrauliken kan väljas. Då annars den spaken ej hålles fast där.

Var en massa funderande läsande i bruksanvisning, där man inte blir så mycket klokare, samt skummat igenom mängder med inlägg här på skogsforum.

Jag var också nybörjare med det här, men nyfiken, och glömsk, så köpte mig en påse med olikfärgade buntband för att märka upp med när jag fått det att fungera.

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Anders95  
#620597 Tack för alla svar :) får försöka mixtra lite o se om det blir bättre :) men i instruktionsboken står det att det finns 4a lägen så borde ju finnas en lock funktion :) i övrigt så står det ingenting i boken som är till hjälp. Och som du skrev rokon så vwt jag att det var en spak som gärna ville åka tillbaka när jag började röra kranspakarna så jag får prova dra fast den :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Anders95  
#620626 Jag har satt den slangen ifrån ventilpaketet i det blåa och den andrs slangen i det gröna pch band fast den gröna spaken så nu funkar det. Men dock kan jag inte köra ramstyrningen när den gröna spaken är fast knuten 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Bert1  
#620628 Varför satte du inte båda slangarna till samma uttag?

Avatar Fallback

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Jim_the_one  
#620657 Använd antingen dom blåa eller dom gröna uttagen. Säkert att det inte finns någon mer anslutning bak på traktorn? Det är väldigt bra att ha en "fri retur" då sätter man aldrig fel och får tryck baklänges å förstör hydraulpaketet om man har otur.

Dina spakar i hytten har 4 lägen neutral, tryck till ena uttaget och då öppnas det andra till tank å vice versa i läge 3, det 4 är spaken längst mot stolen å då är bägge uttagen kopplade till tank eller flytläge om man nu vill säga så.

Dom 2 uttagen på höger sida är med 99% säkerhet bromsuttag. Använd inte dom om du inte har broms på det du drar efter traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Bert1  
#620662 Jag kan tycka det är konstigt att det inte är hane/hona med bromsuttagskopplingarna istället för en bromskoppling och en vanlig hane som en del märke har som friretur det känns som det är gjort som förvirring

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Fredi  
#620668 Vanlig är det väl inte, båda är "flatface" hanar som bromsarna brukar ha. Ena gamla modellens bromsuttag och andra vanlig halv tums hane ser de ut som på bilden? Retur brukar var samma modells hane som tryckhonorna är.

Avatar Fallback

Re: Koppla huggarvagn till traktor

axwell  
#620680
Anders95 skrev:v Anders95 » Idag, 13:28
Jag har satt den slangen ifrån ventilpaketet i det blåa och den andrs slangen i det gröna pch band fast den gröna spaken så nu funkar det. Men dock kan jag inte köra ramstyrningen när den gröna spaken är fast knuten 🤔


Så är det även på min Kubota, tror att det är det normala.

Hur stor är nackdelen att inte ha en helt öppen retur utan använda paruttaget som inte trycksätts när spaken binds i tryckläge. :?:

Returoljan tvingas ju genom 1 liten ventil mer än nödvändigt. :???:

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

stegmaster  
#620704 Här var det mycket som må redas ut.

Först kopplar du samma funktion til samma färg. (altså vagnsvägnens 2 slanger til f.eks dom 2 gröna, och kran
ventilen til dom 2 bruna, om du nu inte har "fri retur" uttag, som flera redan påpekt vore bra)
Sen får du leve med att du inte kan svänga vagnen utan att släppa spaken til kranventilen, för at det skulle funka måste du ha/haft en volumkontrollventil (som inte alltid er standard), så att du kan dela på flödet. (Annars forsvinner flödet var minst motstand finns))
Vilken traktor rör det sig om? (vil veta om det er gearpump, eller nåt annat, och om du kan strypa flödet på et enskild uttag.
Men at strypa flödet til kranventilen er det ju inte så mange som vil (då man vil att kranen går snabbast möjligt).
Låt oss säga att du har volumkontrollventil, och pumpkapasitet på 60l/min, så kan du strypa så att det har t.eks 20l/min til kransvängen och 40l/min til kranventilen, men detta er oftast vid maks varv på traktoren, så ingen vil vel gå ner på flödet til kranen, så om du inte har LS pump får du nog leva med att släppa på kranspaken för att få tryck til vagnsvängen. ( det er därfor det er fint med egen hydraulik på vagnen, så slipper man detta.)

Användarvisningsbild

Re: Koppla huggarvagn till traktor

Bert1  
#620738
axwell skrev:
Anders95 skrev:v Anders95 » Idag, 13:28
Jag har satt den slangen ifrån ventilpaketet i det blåa och den andrs slangen i det gröna pch band fast den gröna spaken så nu funkar det. Men dock kan jag inte köra ramstyrningen när den gröna spaken är fast knuten 🤔


Så är det även på min Kubota, tror att det är det normala.

Hur stor är nackdelen att inte ha en helt öppen retur utan använda paruttaget som inte trycksätts när spaken binds i tryckläge. :?:

Returoljan tvingas ju genom 1 liten ventil mer än nödvändigt. :???:

Kan bli ett högre mottryck som leder till mer värmeutveckling.
Är väl främst hydralmotorer som kan va känsliga för mottryck

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).