Öppna kategorin

Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

7 inlägg 3407 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Ulfrau  
#620239 Hej! Kan köpa en gård klassad som lantbruksenhet med 2.0 hektar mark / åker plus villatomt på 1900 kvm. Dock ska avstyckning ske först på 1700 kvm. Detta görs på bekostnad av ”åkermark” som klassats som icke värdefull pga sly/skog/väta av kommun o därmed fått positivt förhandsbesked. Fråga: räknas tomtyta på 1900 in i areal för lantbruks enhet? Så den fortfarande överstiger 2.0 hektar?
Om inte, klassas den aut. om av lantmäteriet??
Någon som har erfarenhet av detta/ Mvh Peter



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Mellberg  
#620242 Finns en gräns vid 2 ha vid avstyckning från lantbruksenhet. Avstyckningen kommer inte att klassas som lantbruksenhet.

Användarvisningsbild

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Ulfrau  
#620319 Tack! Dock inte svar på frågan: Räknas tomtyta på 1900 in i areal för lantbruks enhet? /Ulf

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620321 Jag bodde för ca tio år sedan på en tomt som var 3500 m2. Köpte sedan till ca 1,7 ha och taxerade om fastigheten till bebyggd lantbruksfastighet.
Möjligen att det var ännu närmre 2 ha, 20.147 är en siffra som dyker upp ur hjärnkontoret.🤔

Edit: Jag kollade hitta.se, 20.351 m2 är fastigheten.
Senast redigerad av D Brown tor 23 jan 2020, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Ulfrau  
#620377 Tack för svaret! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Rättselarn  
#620428 Skatteverket beslutar om klassningen efter förslag från uppgifterna i lantmäteriförrättningen. För att kunna få klassningen bebyggd lantbruksfastighet så måste arealen vara minst 2,0 ha. Är den över 5 ha så ska den klassas som lantbruksfastighet. Mellan 2 och 5 ha beror klassningen på vad som dominerar arealen.
I ditt fall säger du att tomten är 1900 m2 om resterande del är jord, skog och ekonomibyggnader och totalarealen överstiger 2 ha så ska normalt klassas som bebyggd lantbruksfastighet.

Användarvisningsbild

Re: Ingår tomtyta i areal för lantbruksenhet?

Ulfrau  
#620551 Tack för svaret ! 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).