Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg sur

44 inlägg 7340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

jannee  
#619287 Vinterrojarn klandrar NGK jag gör samma sak med Champion.
Men ett stift som blivit genomsurt kan även då bli odugligt.
Startar inte sågf*n som den ska prova med ett oanvänt (helt nytt) stift.
Trilskas den fortfarande, lämna tillbaka den till återförsäljaren och be dem åtgärda det fel som tydligen finns - reklamation av föregående "reparation"
En varm såg SKA starta direkt efter att du tankat - FÖRSTA draget annars är det något fel - så är det bara.
Du ska inte behöva varken pumpa eller chocka om du inte kört helt bränsleslut.
Själv kör jag på vanlig handelsbensin (98 oktan) blandar själv i olja har ALDRIG haft några problem med bränslet.
Aspen lär inte vara sämre - upp till var och en.
En genomkall såg kan behöva 3 drag innan den startar absolut inte mer än 5 för då är det fel på sågen eller ett HANDHAVANDEFEL.
Läs instruktionsboken och följ eller lär. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619288
Zetor 25 skrev:Är Okq8 soppan tveksam? Kanske förklarar att två 460 har skurit för mej. Trodde det var modellen som inte var bra. 480 å hva 555 +motorsågar har gått bra..

Jag har kört med OK alkylat de senaste 10 åren. Köper 4-takt på tapp som används till alla små fyrtaktsmotorer och blandad till 2% med HVA-olja till alla tvåtaktsmotorer. En skuren såg, men det berodde på tjuvluft.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Tralsmo  
#619290 Ja ä inne på min andra 550xp.

Den första ca 5 år gammal blev stulen. Upplevde alldrig några såna problem med den.

Nr 2 som jag har nu , ca 1,5 år är mycket känsligare på choken.
Startar den på 3 drag när den är kall med choke och då stannar den igen. Efter det släpper jag choken med förhöjd tomgång då startar den å går.
Skulle ja försöka starta den varm eller halvvarm med choke och dra 3 gånger så blir den så sur så den måste startas på fullgas(utan choke.
Använder aldrig varken blåsan eller decomp.
Detta ä inga bekymmer för mej när man väl lärt sej.
Upplever att det är bättre krut i denna såg än det var i den äldre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

anersimyra  
#619313 Egendomligt att mina sågar går perfekt oavsett märke på alkylaten.. :-bd och kanske märkligast av allt att de fungerar klanderfritt på ” skräpbränslet ” från OKQ8 vilket jag oftast kör på.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619343 Har haft sågar som skurit pga ok soppan, som har gått dåligt, som aldrig ens startat med den soppan i tanken.

Aldrig upplevt detta med aspen, med hemblandat ofta skärningar....

Bytte från NGK, när jag fick byta många stift trots att de var nya på nya maskiner...satte i champions stift...sågarna gick...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619349 Har champion de nyare med småtting gängan?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619353 Jajemän..kan kolla i lådorna i morgon vad de heter...om du vill.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

anersimyra  
#619402
vinterrojarn skrev:Har haft sågar som skurit pga ok soppan, som har gått dåligt, som aldrig ens startat med den soppan i tanken.

Aldrig upplevt detta med aspen, med hemblandat ofta skärningar....

Bytte från NGK, när jag fick byta många stift trots att de var nya på nya maskiner...satte i champions stift...sågarna gick...

Bekräftade en bränsleanalys utförd av tillverkaren att sågarna skurit p.g.a OKQ8 alkylaten..🧐

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619406
vinterrojarn skrev:Jajemän..kan kolla i lådorna i morgon vad de heter...om du vill.

Ja tack. De här Ngk gillar jag inte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619408
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Har haft sågar som skurit pga ok soppan, som har gått dåligt, som aldrig ens startat med den soppan i tanken.

Aldrig upplevt detta med aspen, med hemblandat ofta skärningar....

Bytte från NGK, när jag fick byta många stift trots att de var nya på nya maskiner...satte i champions stift...sågarna gick...

Bekräftade en bränsleanalys utförd av tillverkaren att sågarna skurit p.g.a OKQ8 alkylaten..🧐


Japp kunden fick gå tillbaka och begära analys av bränslet, kom tillbaka med resultatet att oljenivån var för låg.
Okq8 tog hel summan, så all heder åt dem.
Aspen har jag bara hört talas om att de haft dålig nivå någon gång...
Men även där skulle skärning ha skett.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619414 Champions stift till bland annat hva 545 och 550 heter: RZ7C

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619416 Tackar! Blir beställning på dem vad det lider!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619417 Köpte av jofrab har jag för mig...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg sur

värmSkog  
#619471 Min 550 xp har också börjat bråka. Den tjuvstannar på tomgång och har även börjat "blåryka" nått bedrövligt. När sågen väl blir varm så går den skapligt men inte som den har gjort.

Sågen har fått nytt stift, bränslefilter och luftfilter. Har även haft in sågen och fått förgasaren uppdaterad utan att det blev någon skillnad.. Någon som har en ide om vad som skulle kunna vara galet?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg sur

Avslutat-02  
#619485 Används dekompventilen?
Jag skulle prova att byta den mot en plugg, sedan radera felkoder och prova igen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).