Föryngring

Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

31 inlägg 10997 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619281 Hej,

Jag är ny här på forum och ska nu även göra min första plantering. Vill därför få så mycket info som möjligt av alla som har erfarenhet av plantering/ bestånd av Sibirisk lärk.

Jag har beställt 3000 plantor av Sibirisk lärk (pluggplanta stor) dessa är planerade att planteras våren 2021 på 1,6 hektar. 0,9 är 10-15 år gammal betesmark 0,7 hektar är 4 år gammal slutavverkning men allt är sammanhängande i en enhet.
Ej markberett.

Är det någon som använt denna planta?
Lämpligast redskap för planteringen?
Hur har er tillväxttakt varit?

Fyll gärna på med all information och erfarenhet som ni har då jag vill lära mig så mycket som möjligt innan det är dags. Tilläggas kan göras att jag huserar i mellersta västra värmland.

Mvh Johan



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

lodin92  
#619296 Även jag är intresserad av tips. Skall dock bara plantera 0,5ha.

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

HannuRöj  
#619330 Har inga erfarenheter heller, men absolut allt ska markberedas. Lärken växer inte i stående vatten.
Här rekomenderas att plantera en tredjedel lärk och två tredjedel gran. Granplantorna är billigare, men värdet av gallringsvirke är lite bettre.
Sammt är det som försäkring :-ss för viltskador, den ska bli lärk- eller blandskog, i värsta fall ren granskog. Kan inte misslyckas! \:d/

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619332 Hej,

Jag har funderat mycket fram och tillbaka angående att markbereda eller ej. Är det värt kostnaden på min lilla ytan 1,6 hektar? Vad skulle detta kunna kosta?

Min tänker var att gräsröja och markbereda enbart planteringsfläckarna med en terracut.
Är detta ingen god idé? :)

Mvh/ Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

jannee  
#619339 Om det är värt att markbereda är upp till dig.
Visst det kostar en slant, visserligen avdragsgill men ändå.
Bevisligen blir tillväxten bättre men också överlevnaden, å andra sidan kan överlevnaden även bli bra om du ger dig tid att hålla allt gräs borta de första åren.
Småbitar (på ett tunnland eller mindre) markbereder jag aldrig utan planterar omskolade täckrotsplantor (plugg ett) och det fungerar oftast mycket bra.
När man markbereder blir stora ytor nakna vilket gör att man oftast får ett stort lövinslag (björk). Blandskog är något som skogsstyrelsen men även många andra idag förordnar.
Lövinslaget kan även rädda många miserabla planteringar.

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619340 Okej så min tanke om att markbereda fläckar själv och röja undan gräs bör då kunna funka?
Jag har beställt pluggplantor (teplus) "stor" vad nu det innebär men det va den näst största storleken av lärk som pluggplanta hos svenska skogsplantor.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

alias  
#619342
Modernskog skrev:Hej,

Jag är ny här på forum och ska nu även göra min första plantering. Vill därför få så mycket info som möjligt av alla som har erfarenhet av plantering/ bestånd av Sibirisk lärk.

Jag har beställt 3000 plantor av Sibirisk lärk (pluggplanta stor) dessa är planerade att planteras våren 2021 på 1,6 hektar. 0,9 är 10-15 år gammal betesmark 0,7 hektar är 4 år gammal slutavverkning men allt är sammanhängande i en enhet.
Ej markberett.

Är det någon som använt denna planta?
Lämpligast redskap för planteringen?
Hur har er tillväxttakt varit?

Fyll gärna på med all information och erfarenhet som ni har då jag vill lära mig så mycket som möjligt innan det är dags. Tilläggas kan göras att jag huserar i mellersta västra värmland.

Mvh Johan


Var i landet håller du till/ vad talar vi om för boniteter?

När du skrivet pluggplantor är det täckrot eller omskolade täckrotsplantor (som fått växa sista säsongen på friland) s.k. pluggplusett?

Hur lång ovanjordsdel talar vi om när du säker stor planta?

När det gäller beskogning av gammal inägomark så förespråkar jag högläggning och plantering i omvänd torva!

Jag har ett område med SI G28-G30 som markbereddes med harv och planterades våren 2011 med hybridlärk. Fick både små P+1-plantor (15-30 cm i höjd på ovanjordsdelen) samt stora barror (tror de var 50-70 cm ovanjordsdel). Nu var delar av hygget drabbat av markförvildning p.g.a gamla stormluckor, men helt klart krävde de stora plantorna så pass mycket mindre vegetationsrensning att merkostnaden för dem är klart försvarbar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619347 Jag bor i mellersta västra värmland precis intill norska gränsen.

Vad det är för bonitet vet jag inte då jag är helt ny och inte så insatt i bonitet och ståndortsindex ännu.

Plantorna ska vara omskolade täckrot som jag förstått det beställda från svenska skogsplantor. När jag beställde dom kallade han storlekarna för liten, stor och extra stor varav jag valde stor då denna skulle klara sig bra utan gräsröjning något jag ändå tänkt göra dom första två åren.
Plantorna heter så här i orderbekräftelsen om det säger dig något om sort och höjd: Sibirisk lärk TR Plek81 
Odl.sys: Plantek 81
Härkomst : HEPOHARJU SV­368

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

80-90  
#619365
Modernskog skrev:Jag bor i mellersta västra värmland precis intill norska gränsen.

Vad det är för bonitet vet jag inte då jag är helt ny och inte så insatt i bonitet och ståndortsindex ännu.

Plantorna ska vara omskolade täckrot som jag förstått det beställda från svenska skogsplantor. När jag beställde dom kallade han storlekarna för liten, stor och extra stor varav jag valde stor då denna skulle klara sig bra utan gräsröjning något jag ändå tänkt göra dom första två åren.
Plantorna heter så här i orderbekräftelsen om det säger dig något om sort och höjd: Sibirisk lärk TR Plek81 
Odl.sys: Plantek 81
Härkomst : HEPOHARJU SV­368

Tror du ska satsa på markberedning !! Bor själv i v Värmland strax vid gränsen å sett lärk plantering på omarkberett å det fungerade väldigt dåligt ! Nästan 100% bortfall . Å gärna nån form av inhängnad ..

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619366 Tack för den informationen, jag ska undersöka detta närmare.
Vart kan man ringa för att få kostnadsoffert?
Har du några exempel?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

80-90  
#619374
Modernskog skrev:Tack för den informationen, jag ska undersöka detta närmare.
Vart kan man ringa för att få kostnadsoffert?
Har du några exempel?

Mvh

Ja du ?! Vet inte om Gunnar i graf har i gång sina maskiner längre ?? Evt kontakta hal eller stora ??

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619376 Ska kolla upp detta, tack för tipsen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

alias  
#619384
80-90 skrev:
Modernskog skrev:Jag bor i mellersta västra värmland precis intill norska gränsen.

Vad det är för bonitet vet jag inte då jag är helt ny och inte så insatt i bonitet och ståndortsindex ännu.

Plantorna ska vara omskolade täckrot som jag förstått det beställda från svenska skogsplantor. När jag beställde dom kallade han storlekarna för liten, stor och extra stor varav jag valde stor då denna skulle klara sig bra utan gräsröjning något jag ändå tänkt göra dom första två åren.
Plantorna heter så här i orderbekräftelsen om det säger dig något om sort och höjd: Sibirisk lärk TR Plek81 
Odl.sys: Plantek 81
Härkomst : HEPOHARJU SV­368

Tror du ska satsa på markberedning !! Bor själv i v Värmland strax vid gränsen å sett lärk plantering på omarkberett å det fungerade väldigt dåligt ! Nästan 100% bortfall . Å gärna nån form av inhängnad ..


+1 på detta.

Plantering utan markberedning kan funka på färska hyggen men kräver normalt sett stora plantor och bra snytbaggeskydd (s.k. grönrisplantering). Skulle dock inte rekommendera att man skippar markberedningen om det inte är tekniskt svåra marker (t.ex. mycket blockig mark), eller möjligen riktigt svaga marker såsom lavtyp - på gammal inägomark är den väletablerade grässvålen oftast ett stort problem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619397 Hej Alias,

Tack för den inputen det låter mer och mer som en god idé att få till en markberedning till hösten trots allt.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

lodin92  
#619400 Själv slutavverkar vi nu i vinter 0,5ha granskog, g26-g28 lätt nordsluttning med mycket rörligt vatten några mil från Örnsköldsvik. Anslutning till både byavägen och våra hus så hoppas klara mig från betning. Skall man bara köpa så stora plantor som möjligt och göra luckor i granriset och gå på med hackan där och slutligen plantera? Ska man ta bort allt ris först, manuellhugget så ris överallt nästan.. Eller ska jag låta våra får och getter gå där en sommar först innan jag gör något?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).