Motorsåg och handhållet

Köp av motorsåg och röjsåg

23 inlägg 6803 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619077 Hej går i tankarna att uppgradera motorsågen jag har nu som är en Husqvarna 435 då jag tycker den känns lite slö. Funderar på någon modell av 545/550 sysslorna är mest att ta ner och kapa upp träd för eget bruk av ved. Grovleken på träden är allt från smått till rätt grovt upp till 50-60 i diameter. Eller ska man nöja sig med sågen man har? Använder ju inte redskapen till mer än hemmabruk. Trimmer/Röjsåg så går funderingar på en 545FR tror jag den heter eller räcker en 336. Ska användas till diverse sysslor på en hästgård som innefattar allt från att trimma gräs på gården och röja lite grövre sly. Vill ju inte lägga mer pengar än vad som behövs.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Avslutat-02  
#619082 Värme i handtagen?
Köra långa svärd?
Vedhuggning?
Vedvälta?

Endast kort rigg på röjarn?
Eller endast Hva?

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619084 Vad röjsågen beträffar, så kan jag rekommendera en batteridriven 535 iFR. Mycket trevlig bekantskap hittills under de knappt 200 timmar jag kört den sedan jag köpte den i slutet på september.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 14 jan 2020, 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Norrtälje  
#619085
AndersKar skrev:Vill ju inte lägga mer pengar än vad som behövs.


Begagnad 50cc proffssåg med 13-15" sen köper du till 18" och sätter på när du ska fälla och kubba grövre träd.
Grästrimmer räcker 35cc men jag skulle säga bortåt 45cc för röjning så i princip behöver du två..

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Avslutat-02  
#619087 Eller en stihl 410 röjare.

Såg en hva 357 xpg på blocket...
Kanske kan vara något?

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619088 Värme i handtagen spelar mindre roll.
Har ett 13" på min 435:a och vill gärna kunna använda upp mot 18" för att lättare kunna kapa upp vedhögen utan att behöva gå från två håll. Japp veden kommer tuggas från välta som jag lägger upp. Tanken är att ha kvar den mindre sågen som komplement men är osäker på om jag egentligen behöver en större för det lilla jag sågar.

Vill nog inte ha för kort rigg då den till störst del kommer användas till gräs och ängsmark typ men vill ju att den ska klara av att röja upp till ca 5 cm träd och kanske lite grövre. Helst Hva trivs bra med dom och kan få bra deal av lokala handlaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Avslutat-02  
#619090 Jag rekommenderar hva 450/jon 2250.
Väldigt trevlig såg som tål 18".
Annars en hva 545/jon 2252.

Röjsåg: hva 545fx/jon 2245...
Med dubbla växlar, för att byta smidigt emellan olika jobb.

Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Avslutat-02  
#619093 Ett tips från min sida om du väljer en hva/jon 450-2250 är att välja bort snabb spänningen till kedjan, de brukar stöka...

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619095 Är det inte grövre träd än ca 5 cm som ska röjas bort, så räcker en 35 kubikare (eller en motsvarande batteriröjsåg) mer än väl. Se bara till att ha vasst.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619097 Tack för alla svar hittills😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619113
Niking skrev:Är det inte grövre träd än ca 5 cm som ska röjas bort, så räcker en 35 kubikare (eller en motsvarande batteriröjsåg) mer än väl. Se bara till att ha vasst.
/Niklas

Hur är batteritiden på dom? Behöver man ha ett extra batteri är ju lite surt om det tar slut mitt i arbetet😂 Skulle vara svar på din tidigare post🙈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619115
AndersKar skrev:
Niking skrev:Är det inte grövre träd än ca 5 cm som ska röjas bort, så räcker en 35 kubikare (eller en motsvarande batteriröjsåg) mer än väl. Se bara till att ha vasst.
/Niklas

Hur är batteritiden på dom? Behöver man ha ett extra batteri är ju lite surt om det tar slut mitt i arbetet😂 Skulle vara svar på din tidigare post🙈


Kör du vanliga batterier, går det åt några stycken. Själv kör jag BLi 200 (5,2 Ah) och kör ca 1 batteri/timme.

Kör jag nära bostaden, går jag hem och byter batteri och sätter det gamla på laddning. Kör jag ute i skogen, har jag med mig alla 4 batterierna och kör tills de tar slut.

Kör du det stora ryggbatteriet, borde du klara åtminstone en halv dags körning. Kräver dock en motvikt, som fästs på undersidan av batterifacket.

Och ja, dessa batterier passar till alla Husqvarnas batterimaskiner.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619117
vinterrojarn skrev:Eller en stihl 410 röjare.

Såg en hva 357 xpg på blocket...
Kanske kan vara något?


Är det sågen i Ängelholm du såg? Känns rätt dyrt med knappt 4000 för en såg som är nästan 20 år eller är det så andrahandsvärdet ligger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

AndersKar  
#619118
Niking skrev:
AndersKar skrev:
Niking skrev:Är det inte grövre träd än ca 5 cm som ska röjas bort, så räcker en 35 kubikare (eller en motsvarande batteriröjsåg) mer än väl. Se bara till att ha vasst.
/Niklas

Hur är batteritiden på dom? Behöver man ha ett extra batteri är ju lite surt om det tar slut mitt i arbetet😂 Skulle vara svar på din tidigare post🙈


Kör du vanliga batterier, går det åt några stycken. Själv kör jag BLi 200 (5,2 Ah) och kör ca 1 batteri/timme.

Kör jag nära bostaden, går jag hem och byter batteri och sätter det gamla på laddning. Kör jag ute i skogen, har jag med mig alla 4 batterierna och kör tills de tar slut.

Kör du det stora ryggbatteriet, borde du klara åtminstone en halv dags körning. Kräver dock en motvikt, som fästs på undersidan av batterifacket.

Och ja, dessa batterier passar till alla Husqvarnas batterimaskiner.
/Niklas


Okej då lutar det nog mot en bensinare tror jag🙈

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av motorsåg och röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619120 En begagnad 357 kan du få för under 3000:-.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).