Skördare

engreppare vs tvågreppare

5 inlägg 4651 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

engreppare vs tvågreppare

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61460 Nu är det så att jag tror att jag har bestämt mig för att köpa en skördare till den egna gården
den ska andvädas till vedkörning. det jag undrar är om en tvågreppare med fällgrip
fungerar hyffsat eller är det bara krångel. maskiner jag funderar på är typ rottne snok valmet 902 kockum 880
Jag tror det finns stor erfarenhet om gamla skördare här på forumet.....



   TS
Avatar Fallback

Re: engreppare vs tvågreppare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61475 Får för mig att det inte är riktigt lika mycket el som kan krångla i dom äldre. Och så håller väl dagens maskiner i allmänhet sämre än dom ifrån 70-80. :???:
Har aldrig kört engreppare men skulle tro att man har lite bättre möjligheter att lägga virket där man vill med aggregat på kran än på vagnen.

Avatar Fallback

Re: engreppare vs tvågreppare

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61505 Hej!

Hur mycket du måste skruva beror nog i högre grad på maskinens skick än märke och ålder, men det är helt klart mindre elektronik på en gammal maskin. Jag vet inte om jag skulle rekommendera att köpa en gammal skördare bara för egen vedhuggning. Skördare är ganska komplicerade maskiner som tenderar att kräva ett visst antal timmar och kronor i underhåll per år oavsett om man använder dom eller inte.
Ska du hålla igång en gammal skördare måste du tycka att det är okej att skruva emellanåt och du får inte vara rädd för att ge dig på saker som vid första anblick verkar allt för komplicerade.

En tvågreppare är mest avsedd för slutavverkning. Jag har inte kört tvågreppare själv, men det känns spontant som att den inte funkar nå vidare i gallring. Men allt är ju relativt, den lär väl funka minst lika bra som en traktormonterad processor.

Ska du köra grövre träd, åkerkanter och sånt så är en tvågreppare nog en duglig maskin. Rottne Snok verkar vara vanligast, jag skulle köpt den vanligaste maskinen eftersom tillgången på reservdelar brukar vara bäst då.

Ska du mest gallra så kan det vara idé att kolla på en Valmet 901 eller liknande, men dom ligger lite högre i pris och lämpar sig inte för slutavverkningsträd.

Om du vill få vettig ekonomi i skördaren så bör du försöka lite uppdrag med den. Kan du köra ved åt tio grannar per år så blir det en helt annan ekonomi i grejorna då servicekostnaderna bara lär öka marginellt.

Avatar Fallback

Re: engreppare vs tvågreppare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61515 Hej du,enda 2-grepparn jag har lite koll på är Ösa-maskinerna,Snoken är jag helt borta på :oops:
Som jag ser det så är problemet med dom gamla Ösa 2-grepparna det att vanligtvis är kran(vridhus) slutkörd,samt att det finns egentligen ingen service kvar på Dapten i 707-an.
Däremot en 706 med reläautomatik går väl att hålla igång hur länge som helst,till dom finns elshema o felsökningshjälp :mrgreen:
Aggregaten är väl i princip outslitliga 8)

Men rek. ändå en engreppare,finns ändå mer hjälp att få till en sån,nånting byggt på en Ösa 260 exempelvis :wink:
260 är ett stabilt chassi utan nåt extra jox,och hittar man nån som är sent ombyggd till engreppare kan den ha fräch kran o aggregat,åldern på basmaskinen gör att priset ska va,för att citera "Beg-Allan Mårtensson" i Alfta:
"Så lågt så man får stå på knäna när man betalar" :D

Avatar Fallback

Re: engreppare vs tvågreppare

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61522 Jag får börja med och tacka för svaren
Tanken var att ev köra lite åt grannar plus att sälja lite ved
Att skruva är jag inte rädd för har bra tålamod :grin:
en tvågreppare borde väll ha lite mindre el som kan krångla
det jag tänkte på var att rottne hade tvågreppare ända in på 90 talet
så det borde ju fungera skapligt :?:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).