Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

ÖSA Fä-sa

29 inlägg 27487 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA Fä-sa

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61478 Då på det glada 80-talet vågade konstruktörerna ta ut svängarna ordentligt 8)
Hittade en brochyr av Ösa Fä-sa (Fällare-Samlare), en häftig konstruktion för mekaniserad gallring, finns i "biblioteket" under "försäljningsbrochyrer", länk: ÖSA Fä-sa PDF broschyr
Var en kombination av stickvägsgående och beståndsgående, en motordel som gick på stickvägen, medan föraren satt i en hytt monterad på ett "utskjut" och åkte med in i beståndet :lol:
Sedan hade han en kran med ca 4 meters räckvidd med ett engreppsaggregat alt flerstamsuppsamlande med klämbanke och samlade med sej stammarna på väg ut till stickvägen för att göra ett nytt slag i nästa fiskbensmönster :mrgreen: , möjliggjorde 30 meter mellan vägarna.
Fick tyvärr själv aldrig se den "live", enbart i skrotat skick liggandes i Alfta, vet ej om den gjordes i nåt fler exemplar :oops:

Kanske nåt att testa igen lr :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Skogstomte  
#61479 Fantastiskt! Roligt att du delar med dig av det du har/får tag i :-bd . Tack!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Torparn79  
#61482 vilken jävla mojäng!!??!!
man får nästan lite ångest över att vara svensk..

såg däremot en i dagens läge oerhört intressant pryl som du delat med dig av Simba..
den här: Ösa 0410 lillebror Fä-sa

vore ju något istället för biokombin, eller??

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Fredrik Reuter  
#61490 Tjena,
Den där är riktigt häftig! :-bd

Undrade vart jag hade sett denna broschyr förut och så slog det mig att Kockums850 hade med den på Elmia (iaf delar av den).
Skulle kunnat gett lite för att sett prototypen i skogen!

Tack Simba!

Avatar Fallback

Re: ÖSA Fä-sa

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61513 Ja ÖSA Fä-sa är nog den enda skogsmaskinsbrochyren jag köpt på Tradera, den var så udda att jag bara var tvungen 8)

Finns det inte någon som har något att berätta, kanske det finns någon smalaxlad prototypförare här? :ugeek:

Avatar Fallback

Re: ÖSA Fä-sa

novis??  
#61514 en av dom som körde fäsan var Erling Söderström söm var med som demo förare ända till början 2000

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Fredrik Reuter  
#61516 Ja, finge vi hit någon av dem som körde denna vore det intressant att höra vad den/de har att säga om skapelsen.

Mycket häftig!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61517 Och jag som funderat på varför man inte bygger maskiner så. Antar att det inte fungerade alls eftersom det inte finns kvar.

Hade varit extremt kul att se en "in action".

//.D

Avatar Fallback

Re: ÖSA Fä-sa

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61527 Jag köpte volvo/ÖSA filmen av maskinskyddarna.Den kan jag varmt rekomendera!Ett kapitel är från ÖSA dagarna 1985 och där är ÖSAs Fä-sa med. :smile:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61530
ÖSA4ever skrev:Jag köpte volvo/ÖSA filmen av maskinskyddarna.Den kan jag varmt rekomendera!Ett kapitel är från ÖSA dagarna 1985 och där är ÖSAs Fä-sa med. :smile:



vart kan man köpa den?

Avatar Fallback

Re: ÖSA Fä-sa

förarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61534 Prova på makinskyddarnas hemsida!

Avatar Fallback

Re: ÖSA Fä-sa

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61761
Sundhult skrev:Och jag som funderat på varför man inte bygger maskiner så. Antar att det inte fungerade alls eftersom det inte finns kvar.

Hade varit extremt kul att se en "in action".

//.D


Tror den fick ingen ärlig chans :mrgreen: Den och en massa andra energidrivningsgrejer skrotades tack vare ett energiskattebeslut ala Feldt lr vad han hette :geek:
Gick ju samma sak med stubbryningen som var hårt på G då i början -80

Kanske dags att börja om :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Joel D  
#357663 Mycket intressant maskin det här. Har försökt leta fakta om den på internet efter jag snubblat på den när jag suttit och läst "En smedjas förvandling - ÖSAs historia".

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Joel D  
#357669 Nu har jag lyckats få tag i broschyren som fanns att ladda ner i biblioteket (får tacka den som gjorde det möjligt). Dock fick jag några funderingar över vissa saker.

Det jag tänkte på var om det sitter ett eller två hjul på hytten som åker in i beståndet. På bilderna ser det ut som det är bara ett hjul som sitter rakt under hytten fast samtidigt visar ju en skissad bild på sista sidan att den har fyra hjul. Är det så att maskinen har möjlighet att vrida hjulen på hyttdelen vilket gör att det på bilderna ser ut som den bara har ett hjul, dvs att det andra hjulet är rakt bakom första hjulet, skymd?

Användarvisningsbild

Re: ÖSA Fä-sa

Fredrik Reuter  
#357717 Hej,
Ja, Ösa Fä-Sa är nog en av de häftigaste skogsmaskinerna genom tiderna.
Generellt tror jag som @simba , den kan ha varit före sin tid, om skogsägarna nu då vill ha större avstånd mellan stickvägarna?
Då har den ju närapå alla rätt i teorin;

- Basmaskinen och tyngden på vägen.
- Föraren kommer nära träden och kan göra bra urval likt beståndsgående.
- Den borde göra mindre åverkan på beståndet jämte beståndsgående skördare, dock är den nog kanske inte snabbare.

Det ser annars ut på bilderna som det är en form av boggi på "satelliten" som de kallar den, om den är vridbar vet inte jag, men logiskt sett borde den vara det, så man kan trixa sig förbi hinder etc.

Sedan återstår frågan, hur gör man om man kör fast satelliten inne i beståndet? :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar