Skördare

Nya Ponssen

14 inlägg 4406 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya Ponssen

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59969 En första bild på nya gallringsskördarn innan avfärd till Elmia. :mrgreen:
Namnet ska offentliggöras där.
Maskinen har ett 53 aggregat med flerstamsutrustning.
http://www.iisalmensanomat.fi/uutiset/t ... een/445717



   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59983 Jamen gud vad imponerande.... dom har fått dit ett par extra hjul på hur många år? Var är snurrhytten???

Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

tredor  
#59990 Är ju samma som cobran förutom kranen!dåligt!

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

masterchief  
#59991 En stilla undran, varför är något som fungerat under x antal år dåligt bara för att de inte sätter en snurrhytt mm??
De har bättrat bärigheten, det är mycket värt mer en en 6hjuling som släpar arschlet efter sig...
Det som intresserar brukarna är nog mer kapacitet en en flashigt designad maskin, snurrhytt visst är det bra, men personligen sätter jag kapacitet högre...
Nu vet jag iofs inte hur mycket Ponsse fintrimmat.....

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

Lill Junior  
#59992 Ponsse är väl enda tillverkare som fortfarande är kvar i början på 90 talet, maskinerna har fått lite uppdateringar i transmission, motor, pumpar & kran. Annars e de väl samma skit som förut.....

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

masterchief  
#59994
Lill Junior skrev:Ponsse är väl enda tillverkare som fortfarande är kvar i början på 90 talet, maskinerna har fått lite uppdateringar i transmission, motor, pumpar & kran. Annars e de väl samma skit som förut.....

Är det verkligen det under skalet?
Jag upplever fintimmning, motor, hydraulik, transmission ofta ger mer i slutandan än byta designplåtar och eventuellt kran..

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59998
Lill Junior skrev:Ponsse är väl enda tillverkare som fortfarande är kvar i början på 90 talet, maskinerna har fått lite uppdateringar i transmission, motor, pumpar & kran. Annars e de väl samma skit som förut.....


Ponssarna går jävligt bra dom, utan snurrhytt.

kul med en ny maskin iallafall!

Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60000 en sak som ser bättre ut är ju att kranen kommit närmare hytten så det slipper va 15m till agg.
Har aldrig förstått varför man vil ha kranen och hytten så långt ifrån varandra..

Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60010 Tycker det fungerar bra med kranen en bit ifrån sig hällre de än att sitta å stirra in i en kranfot precis framför rutan 8)

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

skogsjan695xl  
#60016
Henrik86 skrev:Tycker det fungerar bra med kranen en bit ifrån sig hällre de än att sitta å stirra in i en kranfot precis framför rutan 8)


Håller med ig om detta, har inte kört skördare med kran framför hytten så mycket men på skolan körde jag en ergo och en dual, tycker det är bättre sikt i dom än i vissa gröna faktisk. Sen tycker jag ponssen var en mycke trevlig maskin att köra stark i kran snabbt och starkt agg. men visst alla maskiner har ju fel och brister.

Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60035 Jag har då sldrig hört någon som kört en snurrande och nivellerande hytt som vill gå tillbaka till en fast igen :P

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60132 FOX heter nya skördarn, http://www.ponsse.com/svenska/produkter ... /index.php 18 ton väger den :surp:

Avatar Fallback

Re: Nya Ponssen

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61238
ume skrev:en sak som ser bättre ut är ju att kranen kommit närmare hytten så det slipper va 15m till agg.
Har aldrig förstått varför man vil ha kranen och hytten så långt ifrån varandra..


Undrar hur den blir köra där det är brant upp för,den borde ju resa boggien ännu lättare nu.Man kan ju bara se dualerna som är värdelösa att hugga med när det blir riktigt uppför.

Användarvisningsbild

Re: Nya Ponssen

Pidden  
#61240 8 hjul ger jäkligt bra bärighet. Gremon klättrar på bra uppför iallafall ;). Jag är lite mer skeptiskt till att kranen lyfter så högt som den gör, Finns ju inte speciellt många som gör högstubbar somm är högre än 4 meter, blir bara krångligt att få ner överdelen då, den kan ju gå åt vilket håll den vill =/.


Men visst. ska inte säga något om ponsse eftersom jag inte kört någon. men som andra sagt, det är alltid något med någon maskin!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).