Gallring

Dåligt planerat!

51 inlägg 19618 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61131 Men med dagens maskin/avverkningssystem påverkar medelstammen och besvärande underväxt iaf avverkningskostnaden. Men vem vet,i framtiden kanske man kör någon slag "skogströska" som man bara maler ner allt material till flis för att sedan foga ihop det på något vis för att få fram byggmaterial,tror dock inte det sker inom dom närmsta åren.

Sen om man ska gallra eller inte är ju upp till var och en,men sitter man i en skogsmaskin dagarna i ända så ser man ju väldigt väl hur olika skötselmetoder(eller avsaknad av skötsel) påverkar skogen,både när det gäller kvalitet,virkesförråd,avverkningskostnader/produktion,mängd död osv.Dock finns det ju både fina och mindre fina bestånd både gallrade och ogallrade.
Jag gillar när det är stamtätt både före och efter(men inte för tätt) gallringför jag tror skogen(marken) producerar maximal volym då och det går gallra fler gånger förutsatt att det inte är sistagallring, särskilt i gran,tycker inte det ser roligt ut om man gallrar för hårt.

Har själv kört 2 tallegallringar nu det senaste,roligt att köra när man ser hur mycket man kan förbättra beståndet efter gallring,skulle tro att iaf minst 50% av dom bortgallrade stammarna hade någon form av kvalitetsfel(krök,spröt,vargtyp) 20-30% hade så små kronor att dom troligtvis skulle självgallrats fram till slutavverkning(var en hel del död ved redan) och resten togs för dimesionsutvecklingen och kronutveckling(tall behöver ju bli rätt grovt om de ska övervalla kvisten,så man får det yttersta kvistfria virket)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61138 Vi har ju diskuterat detta förr, och nu som då hävdar jag att det inte finns ett bästa sätt att sköta skogen. Mål och medel hos skogsägaren styr. SVS gallringsmallar är bara ett sätt.

Det är omöjligt att utifrån vad man ser i skogen bedöma ekonomin i åtgärder som får resultat om 50 år. För 50 år sedan avverkade man med fogsvans och häst.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#61141 Hur man än ser på det så är det viktigaste man har ett mål med sin skogsskötsel...
Ser man till mycket av reservatsbildningen så beror det på bristande mål.......
Trots det blir det ett ramaskri den dagen skogen ska beslagtas :???:

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#61186 Håller med om att svs mallar kan vara till stor hjälp, men jag ser helst att i egen skog så sköter man den på sitt sätt. man sparar naturhörnor, man röjer,gallrar och planterar efter eget huvud i den mån man kan!



Har några områden hemma där vi (fader o jag), har gått efter egna knep och beslut och hittills har det gett utdelning.


Har lämnat områden för självföryngring av löv, röjt bort gran på vissa ställen och släppt fram gran på vissa. Låtit stor tallar stå kvar och röjt under. Dikat och gjort avrinning.

Så jag e nöjd med vad vi lyckats åstadkomma på några år. MEn vi har MYCKET kvar att ordna upp. Men det får tas med tiden, Båda jobbar heltid så man får sköta skogen på helger och röda dagar och semestrar och liknande!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Pensionär  
#61765 Hälsningar från andra sidan vattenpölen.

Tänkte bara göra ett litet inlägg om hur det här problemet funkar i Finland.
Underröj själv eller så gör bolaget det åt dig mot kostnad förstås. Enkelt å kort, vilket gör att markägaren inte egentligen har något alternativ att fundera över.
Det heter att man får en premie på virket om det är underröjt, senaste gallringen jag gjorde så låg premien på 0,5 euro. Så det ska va mycket kubik före man märker av något direkt mervärde. Men det är ju inte bara i pengarna de ligger fördelar i att röja.

Fråga en entreprenör hur dom gör om dom kommer till något oröjt skifte.
Svaret var enkelt.
-De vill du inte veta.

Fick uppfattningen att dom i de fallet använde skördaren som röjsåg/grävare/energiklipp, allt på samma gång.
Därför röjer jag allt själv före så vet man iaf att de blir ordentligt gjort.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#61766 Pensionär:


det stämmer att man ibland har skördaren som Röjsåg/Grävare/klipp.När man tröttnat på att byta kedja för att den hoppat så trycker man ner slyet eller så rycker man upp det!


Ofta fäller man på alla håll för att slå sönder så mkt sly som det bara går! Visst det ser för jäkligt ut i gallringen men vad ska amn göra när det inte blivit underrröjt?? man är ju inte speciellt sugen på att röja andras mark! :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

KALLE79  
#61966 Eftersom det verkar vara gott om maskinentreprenörer med kloka åsikter tänkte jag få framföra en tanke och ett räkneexempel kring detta ämne.

En förröjning anser jag vara när man röjer bort de klena stammar som hindrar manskinernas arbete med gallringen, detta görs allså nära gallringsingreppet (kanske föregående år). Jag förutsätter att om man genomför en förröjning så röjer man inte bort gagnvirkesstammar. Det finns alltså en tydlig skillnad på ungskogsröjning och förröjning. Det betyder att huvudstammarna i beståndet inte kommer att få mer av markens resurser och ljus under någon längre tid, vilket gör att medelstammen inte hinner öka märkbart till gallringen av en förröjning.

I normalfallet kompenseras maskinentreprenören för medelstammen i beståndet så att maskinens produktion ger ungefär samma inkörning per timme, inte sant?

Jag bedömmer att en förröjning kostar ca 1500 kr/ha.
Ett genomsnittligt virkesuttag i första gallring kan vara ca 50 m3.
Det gör att en förröjning således kostar ca 50 kr/m3 uttag.

Min fundering är alltså om en entreprenör skulle föredra att ha ca 50 kr högre ersättning per kubik eller att markägaren förröjde beståndet?

Resonemanget har en del brister som t.ex. långtidseffekter och några kommer säkert att tycka att kostnaden är för hög eller låg, men vore ändå intressant med någon kommentar om själva argumentationen. Frågan måste ändå vara om det är en åtgärd som går att räkne hem eller ej?

Det enda som jag tror att alla kan vara överens om är att det bästa naturligtvis är att göra rätt från början och röja till ett stammantal som ger en acceptabel medelstamm i kommande gallring redan vid en ungskogsröjning.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

terri2020  
#63374 Det blir väl ändå 30 kr/m3 i ditt räkneexempel??

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

KALLE79  
#63381 Opps!

Helt riktigt 30 kr/fub under dessa förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63414 Får det också till 30, men poängen som Kalle har kvarstår. Skulle entreprenören bli positivt inställd om han fick 30:-/m3fub?
Eller skulle han bara skicka ut en gubbe med röjsåg för pengarna. :)

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#63415 I mina ögon så uppväger inte 30kr fubben det psykiska lidandet ett oröjt bestånd medför.
Svårt att finna arbetsglädje när man sitter och trevar bland slyor och hasselbuskar.
Personligen skulle jag använda 30lappen till att röja, då man defentivt inte skulle få några kr kvar av den om man kör oröjt.....

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#63421 Det stämmer som du säger! Hade hellre sett att dom där ynka 30 kronorna lagts på förröjning.

masterchief skrev:I mina ögon så uppväger inte 30kr fubben det psykiska lidandet ett oröjt bestånd medför.
Svårt att finna arbetsglädje när man sitter och trevar bland slyor och hasselbuskar.
Personligen skulle jag använda 30lappen till att röja, då man defentivt inte skulle få några kr kvar av den om man kör oröjt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

massa-ved  
#63423 Om det är oröjt och man kör stickvägsgående hur bra ser man 8-10 meter in i beståndet om det är en massa undervegetation i vägen. Borde bli ett bättre utfört jobb om det finns en chans att se vilka stammar som skall bort. Bäst är väl att underröja ett par år innan gallring så riset hinner sätta sig.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#63429 Huvudstammarna är sällan problem att välja ut även om det är oröjt.
Men att klara dem skadefria samt få vettiga stubbar är nästan omöjligt om det inte är röjt.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63431 Ynka 30 kr? Hur mycket får ni i första gallring (om den är förröjd) på ett ungefär?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).