Vedmaskiner, flishuggar

Vedindustri

11 inlägg 5278 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedindustri

Johan_L  
#46795 Hej!
Surfade runt lite och hittade denna sidan: http://www.teamkaparna.se/
OBSERVERA att detta inte är någon reklam och jag känner inte dessa personer alls!
Men jag blev bara så imponerad av denna anläggning!!
All denna ved!
Detta kan inte vara så vanligt eller?
Har du biler eller någon annan info om liknande anläggningar?
Eller hur ser det ut på din "industri" hemma?
Jag älskar att titta på sånt här och höra hur andra har det! (man är ju nyfiken) :mrgreen:
Ordet är fritt, och ladda upp bilder!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedindustri

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46811 Imponerande lager med 1,5 kubikssäck :surp:

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46843 de är imponerande!

De jag inte förstår riktigt är till maskiner i den här klassen, är att de inte gör en "förar" hytt dvs så att den som styr maskinen kan sitta i en lugn och säker miljö... när man ändå lägger ner 500k eller så så spelar ju lite mer hydral slangar nån större roll...

Användarvisningsbild

Re: Vedindustri

stegmaster  
#46853
kisaved skrev:de är imponerande!

De jag inte förstår riktigt är till maskiner i den här klassen, är att de inte gör en "förar" hytt dvs så att den som styr maskinen kan sitta i en lugn och säker miljö... när man ändå lägger ner 500k eller så så spelar ju lite mer hydral slangar nån större roll...


Av en viss erfaring, så kan det ha med at gjöra at vedkubben inte alltid faller riktigt ned i klyen, och man maste hjelpa til lite för hand. Det ville blitt ganska jobbigt at sprinta in og ut av en hytt för at ordna detta. Det er min gissning åt det her!!!!

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

Skogsmange  
#54973 Man får ju springa lite fram å tillbaka.. Kör man lite klen och krokig ved får man ju räta till det i stegmataren ibland..

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

Bengt olsson  
#60658 Hej
Lite foto från dagens vedproduktion.
Jag har nära till ett svalkande dopp,är det någon som skall semestra på västkusten så får ni gjärna komma och ta en kopp.
Ha en god sommar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vedindustri

stegmaster  
#60678 Det va värkligen en fin vedplats du hadde. :grin:
E du fortfarande mycket nöyd med din Tajfun?
Riktig fin flisutkillare ochså.

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

Bengt olsson  
#60738 Hej
Tajfunen funkar fortfarande bra ,har bytt drivremmen till kedjan en gång på ca 8-900 m3.Börjar bli lite trött i armen men vi brukar turas om att köra maskinen.
Platsen är bra till vedhantering fullt med sprängsten under mig gör att det aldrig blir blött på marken,plus att det är så nära havet så blåser det alltid bra för veden för den torkar snappt.

Användarvisningsbild

Re: Vedindustri

stegmaster  
#60758
Bengt olsson skrev:Hej
Tajfunen funkar fortfarande bra ,har bytt drivremmen till kedjan en gång på ca 8-900 m3.Börjar bli lite trött i armen men vi brukar turas om att köra maskinen.
Platsen är bra till vedhantering fullt med sprängsten under mig gör att det aldrig blir blött på marken,plus att det är så nära havet så blåser det alltid bra för veden för den torkar snappt.

At bytta drivremmen efter 800-900 m3 e vel helt ok(denna rök på min tidligare Hakki Pilke ochså et antal gånger)
Gissar at det blir en 400 joy ved nästa byte av maskin? :wink:
Bra at du har fina torkförholande, har sett manga som har ödelagt sin ved som dom har slitit med hela året, då dom inte har klarat av at få den torr til hösten.

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

Bengt olsson  
#60872 Har en liten tanke att sätta på en hydralkolv till svärdet så man slipper dra i spaken,återkommer senare ang detta.

Avatar Fallback

Re: Vedindustri

Tajfun 400  
#79390 Har en Tajfun 400 Joy, Går klockrent.
Bara att slå till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).