ATV och UTV i skogen

Polaris 500 HO hostar och spottar.

11 inlägg 8065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris 500 HO hostar och spottar.

Sagabo  
#606307 Har problem med min polaris 500 HO -10.
När dottern tog en sväng häromdagen började den helt plötsligt misstända och gav i från sig rejäla förgasarsmällar 😬
Har kikat på den lite grann och hittar inget uppenbart. Tändstiftet ser fint ut, gummit mellan förgasare och luftburk är lite sprucket men fortfarande tätt som det ser ut, har tappat ur förgasaren, bränslefiltret ser bra ut, tändkabeln har legat rejält i kläm och blivit ganska platt... kan det vara värt att byta kabel? Eller är det nån som varit med om nå liknande och har förslag på åtgärder?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Cat554  
#606355 Når du sier "tog en sväng", er det en talemåte for en kjøretur eller startet det ved sväng på styret? Kan det vara kabelbrott i overgangen mellom styrstam og ram?
Er den vond å få start på?
Sjekk også mellom förgasaren og cylindertoppen, om det er sprickor.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606358 Jag hade ojämn gång och oförklarliga motorstopp på skotern med fyrtaktsmotor, det visade sig vara vatten i tanken.
En bekant hade haft liknande problem och satte en oktanhöjande tillsats i tanken och då försvann vattnet, jag satte
en sån där socka, vattenabsorbent i tanken som sög upp vattnet och problemen försvann.
En annan bekant hade samma problem men förstod inte vad det var så han sålde skotern och hoppades
att köparen skulle ordna det istf att komma tillbaka med skotern, han hörde aldrig av köparen så det gick nog bra.

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Sagabo  
#606367 Jag har sprutat startgas runt insugsrör och förgasare men inte märkt nån skillnad så jag tror att insugsgummit och slangen bak mot luftburken verka hela. Vatten i tanken har jag inte kollat... kan det ge de här symptomen? Kollar det i alla händelser i kväll för att vara på säkra sidan 👍 Den här tändkabeln som legat i kläm och nästan blivit platt då... kan den spöka tror ni 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Avslutat-02  
#606372 Om du har vatten i botten på tanken lys ner i tanken, så ser du isåfall en vatten hinna ligga och skvalpa runt.

Annars så skulle jag prova att byta kabeln,
En elkabel kan ställa till mycket, lika så vatten.

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Amatörhuggare 62  
#606396 Är tändkabel platt,kan d ju vara brott. Å gnistan får hoppa i mellan.

På min var d magneten,på svänghjulet. Den glappade.
3 verkstaden fixade å hittade felet.
Lånade av en bilverkstad.
Ett specialinstrument, som analyserar gnistan.
Och då såg vi på remsan ,att d ändra sig.
Var väldigt roligt, å få ordning på den.
Ska köra 30 000 plantor i vår.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606408
Sagabo skrev:Jag har sprutat startgas runt insugsrör och förgasare men inte märkt nån skillnad så jag tror att insugsgummit och slangen bak mot luftburken verka hela. Vatten i tanken har jag inte kollat... kan det ge de här symptomen? Kollar det i alla händelser i kväll för att vara på säkra sidan 👍 Den här tändkabeln som legat i kläm och nästan blivit platt då... kan den spöka tror ni 🤔

Har du tur och det bara är vatten i tanken så kostar det ju inget att ta lös och vända upponer och låta den torka ur.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Temlav  
#606412 Min erfarenhet (från diverse snöskotrar, och andra småmaskiner) är att innan du lägger ner en massa tid på annat, ska prova att byta tändstiftet.


Många är de maskiner som gått kasst, och haft stift som sett OK ut.
MEN efter ett stiftbyte är de som nya igen!
I värsta fall får du ett reservstift över...

Den klämda kabeln skulle definitivt vara nummer 2 på min felsökarlista.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618931
Temlav skrev:Min erfarenhet (från diverse snöskotrar, och andra småmaskiner) är att innan du lägger ner en massa tid på annat, ska prova att byta tändstiftet.

Självklart.

Avatar Fallback

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Sagabo  
#619587 Men så går den igen :-bd
Oklart vad som felade. Men med rengjord tank, utbytt tändkabel, nytt tändstift och 5 liter Aspen i tanken så går den som en klocka igen :d
Tackar för alla tips å råd 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 500 HO hostar och spottar.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619590 Så skönt att du fick till det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).