Motorsåg och handhållet

Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

34 inlägg 8232 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

SnorreP  
#606253 Hej
Jag kan bara köra ca. 10 min så antingen fastnar kedjan och man måste släppa spänningen. Sedan kan man köra en stund igen och då blir kedjan lös och hoppar av. Sedan upprepas detta med jämna mellanrum. Det är sällsynt att man har så "rätt" kedjespänning så att den går en hel tank. Inget synligt problem syns under kåpan och kedjan verkar ha smörjning vad jag kan se.
Vad är problemet och är det någon som känner igen det här?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

svampbob  
#606258
SnorreP skrev:Hej
Jag kan bara köra ca. 10 min så antingen fastnar kedjan och man måste släppa spänningen. Sedan kan man köra en stund igen och då blir kedjan lös och hoppar av. Sedan upprepas detta med jämna mellanrum. Det är sällsynt att man har så "rätt" kedjespänning så att den går en hel tank. Inget synligt problem syns under kåpan och kedjan verkar ha smörjning vad jag kan se.
Vad är problemet och är det någon som känner igen det här?


Det brukar lösa sig när man har lärt sig köra med kedjeröjaren. Det är lite som att lära sig kasta med en multiplikatorrulle. Först går det inte alls men efter ett tag flyter det hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Erre  
#606260 Byt ut originalsvärdet.
Det är lågt i höjd och spetsigt fram vid noshjulet.
Jag monterade ett "vanligt" 13 tums svärd. Sånt man har till motorsågen.
Och bytte till 1,5 mm spårvidd

Har väldigt sällan några kedjehopp.
Kört 2 tankar så sent som idag utan att ens sträcka kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606266 Viktigt är också att du inte vrider svärdet under själva sågningen, enligt Bengt-Åke Alriksson (kedjeröjsågen fader).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

SnorreP  
#606275 Okej men jag är inte ny och inte heller min kedjeröjsåg, jag är 63 år och har haft sågen i 4-5 år. Det som jag upplever som nytt med min fråga är detta med att kedjan fastnar så ofta. Alla som kör kedjeröjsåg vet säkert att kedjan hoppar ofta och det skriver många om men jag ser inte att någon haft problem med att den fastnar.
Men kanske kan det bli bättre med annan kedja och svärd?
Egentligen förstår jag inte varför den fastnar. Visserligen blir det massor av skit under kåpan men det borde inte påverka, eller gör det det?
Sen att den hoppar tror jag beror på att drivhjulet har så liten diameter, jag tror inte det är från svärdet den hoppar.
Finns det större drivhjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

morco  
#606278 Kör du med dragande eller skjutande kedja? Jag tycker det går otroligt mycket jämnare med skjutande kedja. Om jag inte röjer klent och bara med skjutande kedja får jag aldrig några kedjehopp. Sätter men på en ny kedja får man vara lite varsam och spänna ett par gånger. Skit i kåpan blir det i mängder, särskilt om man kör gran...

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

axwell  
#606279
SnorreP skrev:Finns det större drivhjul?


Större drev orkar den nog inte med.

Tycker inte att det är speciellt ofta som kedjan hoppar, kör med Husq sg33 och husq.-svärdet. Dvs inte varje dag.
Använder skjutande kedja, speciellt vid sly med i huvudsak nästan i alla lägen.

Kan det få för lite olja så att kedjan ömsom är stekhet eller kall. Hoppas att du använder ren rapsolja från livsmedelsbutiken.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Ängagärdet  
#606285 Min fastnade så som du beskriver, det var noshjulet som var på väg att skära. Bytte svärd sen har den gått kanon igen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

SnorreP  
#606287 Värmen har jag tänkt på. Men kedja och svärd är ljumma både efter den hoppat eller när den fastnar så jag tvivlar på att värmen påverkar. Jag vet inte.
Skjutande eller dragande.... jag kör alla metoder beroende på läge, dragande fyller halsen och jackan med spån om man kör högt upp, men man måste väl ändå kunna köra båda hållen? Jag röjer mest i eftersatt skog där det är grova stammar att röja bort, det är ju det sågen är perfekt för (och enda alternativet?). Typ alldeles för sen röjning eller röjning före gallring. Nog måste man kunna såga åt båda håll eller.....
Om man kollar när kedjan hoppar tror jag mest det är när man försöker kapa någon liten pinne eller kvist som hugger tag i kedjan. Grova träd går bättre då händer sällan nånting.
Man får en liten förvarning innan kedjan hoppar eller fastnar genom ljudet. Låter det ansträngt håller den på att fastna, låter det att gå lätt kommer den att hoppa snart.
Kanske det är oljan.......Jag får testa öka oljemängden, som det är nu räcker oljan precis till tanken.....
Hoppas konstruktören kan förbättra detta så att sågen blir ändå bättre, den behövs verkligen för viss typ av röjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Emanuel90  
#606289 Jag läste mycket om problem med att kedjan hoppar på fbxen innan jag köpte min för nåt år sen, nu har jag inte kört jättemycket men typ 70 liter aspen har väl gått igenom.
Jag tror inte kedjan har hoppat mer än en gång för mig.
Då kör jag med originalsvärdet och rapsolja som smörja.
Jag hade nog börjat med att kolla upp så att kedjesmörjningen verkligen går hela tiden, testa öka på den och se om de blir bättre. Skölj ur oljetanken med diesel.
Kanske är svärdet slitet med?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

hemhuggare  
#606293 De enda gångerna min kedja har gått tungt så den stannat har det vad jag kan förstå kommit skräp i hålet i svärdet så det inte kommit fram olja när jag rengjort svärdet med rengöringsspray och återmonterat så har det funkat igen

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

SnorreP  
#606295 Skräp i hålet för oljan kan visst också vara en orsak, det är ju alltid massor med skit under kåpan. Jag röjer ju också när det är lite kallt och då blir det en frusen sörja med skit under kåpan. Nu är det ju som tur var inte kallt i skogen och perfekt tid att röja med lite snö. Det är svårt att hålla oljehålet rent när man är i skogen med kyla och handskar på och kåpmuttern som man kan tappa och skruven till kedjespänningen illa till m.m........................

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

hemhuggare  
#606301 En flaska med bromsrengöring är alltid bra att ha till hands

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

swdmange  
#620256 Det låter precis som att du har problem med smörjningen. Jag hade liknande problem när det var runt -10 och körde med en riktigt tjock sågkedjeolja. Jag har sedan dess kört en del med en tunnare EKO-olja när det varit kallt och då har det fungerat bra för mig.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Jim_the_one  
#620664 Oljan tar slut före bensinen för mig, har iof inte skruvat ner pumpen.

Kör med det som kom med när jag köpte min 535fbx, ett vanligt 13" pixel svärd. När kedjorna är slut ska jag gå över till xcut, eller möjligtvis någon mindre som sitter på dom elektriska sågarna.

Det kan vara för mycket skräp i kåpan dom lägger sig mellan kedja och drev som gör att den inte vill gå runt. Testat att dra kedjan baklänges?

Jag tog en karosseribricka svetsade på 2 vingar, den sitter mellan drevet och skruven som håller drevet. Fungerar mycket bra till att hålla det renare i kåpan.

Att kedjan hoppar beror på (för min del) 100% av en klenare gren/stam petar ut och upp kedjan då den gör över noshjulet. Det blir nästan alltid skador på några drivlänkar som måste åtgärdas innan kedjan går fint i spåret igen.

Det var nåt mer jag tänkte skrivit men nu drar frugan lite för mycket i mig för att kunna skriva mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).