Skogsmiljö och Trädlära

Varje träd är ett vindkraftverk!

92 inlägg 38221 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#606064 Jag lägger här in en bild som är tänkt till att vara ett exempel på det som var andemeningen på den här tråden.
Dessa träd står utsatta för de på våren förhärskande västliga vindarna med skogsbrynet i riktning mot nordväst.

Tanken med den här gamla tråden var att visa på ett ej omtalat ämne där en del av vindens rörelseenergi omvandlas till värme i rotsystemets motkrafter och som omvandlas till värmeenergi i rotsystemet och hjälper till att skapa dessa tinade ringar runt stammen.
Ja jag var intresserad av fysik när jag gick i gymnasiet.
Rörelseenergi omvandlad till värme

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606066 Problemet är väl bara att den värmen snabbt blåser bort, till skillnad från trädens bränslevärde...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#606072 Den värmen har främst hjälpt till att tina snön här så att trädet får en gynnsam vår och växtsäsongen börjar något tidigare och det är ju gott nog. Men visst en del av värmeenergin blåser också bort som Niking riktigt påpekade
Som jag började tråden;
jag anser att varje träd är ett vindkraftverk som genererar värmeenergi genom att vindens rörelseenergi tas upp av trädens kronor, stammar, grenar och blad eller barr, all denna rörelseenergi omvandlas närmast omedelbart till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem. Detta följer av fysikens lagar, och en stor del av denna värmeenergi avges av trädens rötter till den omgivande marken. För Sverige som har så stora arealer skogsbeklädd mark rör det sig om enorma energimängder som tas till vara. Den energi som vinden tillför skogen förbättrar varje enskilt träds mikroklimat i smått, samt även hela skogens makroklimat i stort, detta är viktigt i ett land som befinner sig på så nordliga breddgrader och där klimatet påverkas så mycket av sitt arktiska läge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

axwell  
#606078 Varje träd är en solfångare !
Ännu effektivare blir det nu när den reflexterande snön runt stammen är borta. :-)

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#606082 Ja visst är det så och runt stammen så kommer det att hjälpa till med upptiningen. Och det är ju också solens värmande effekt som gör att vindar uppstår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Lars Lundqvist SLU  
#606087 Teorin motsägs av två observationer, som båda ser ut att finnas med på din bild:
Det blir brunnar även runt små buskar som inte alls rör sig lika mucket och därför omöjligt att generera den mängd värme som behövs för att tina sådär mycket snö, och det finns större träd utan brunnar.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

tallen100  
#606088 Det brukar väl se lika ut kring nedgrävda telestolpar, har alltid trott att det är solen som ordnar så det tinar.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606092 Det torde väl snarare bero på reflektion av solstrålar, snarare än på grund av vindenergi....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hema  
#606097 Det skulle inte kunna bero på att vätska börjat dra upp i stammen? Eller det kanske är för tidigt (stor risk för skador om det blir minus). Då skulle det vara intressant att sätta en termometer på ett träd.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Lars Lundqvist SLU  
#606098 Vindenergin skapar rörelse, som följs av en motrörelse när trädet fjädrar tillbaka och som skapar ändrade luftrörelser genom luftmotståndet. Det stämmer i och för sig att en del av rörelseenergin omvandlas till värme, men det handlar inte ens om tiondels grader. Hvuddelen av energin tas dessutom upp av stammen, inte av rötterna. Dessutom, marken är kall och har en väldigt stor volym i förhållande till rötterna, så det skulle krävas många graders temperaturhöjning i rötterna för att den omgivande marken skulle värmas så mycket att det orsakade snösmältning uppe på markytan.

I Umeå har man värmeslingor under delar av centrum, alltså som golvvärme, just för att tina snön. Detta kräver mycket energi.

Dessutom, om det vore rörelseenergi omvandlad till värme så borde det vara snöfritt kring alla trädstammar hela vintern, från första snöfallet.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Vedproducent  
#606102 Nja nu tror jag mer på snön reflekterar bort värmen på ett annat sätt än trädstammen eller telefonstolpar eller vad det nu må vara. Dom får således en högre temperatur än snön runt om. Därför tinar det fortast närmast trädstammen.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hema  
#606130
Vedproducent skrev:Nja nu tror jag mer på snön reflekterar bort värmen på ett annat sätt än trädstammen eller telefonstolpar eller vad det nu må vara. Dom får således en högre temperatur än snön runt om. Därför tinar det fortast närmast trädstammen.

Eller om snön reflekterar mot stammen och ökar smältningen och ju djupare grop, desto bättre fastnar solljuset och smälter bättre?

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606133 Stammen är mörkare och absorberar mer av solvärmen än den vita snön och blir därför varmare. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606173 Björkstammar brukar ju vara ganska vita...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606185
Niking skrev:Björkstammar brukar ju vara ganska vita...
/Niklas


Förvisso men allt är relativt, de är ändå mörkare än snö ☺

https://www.skogssverige.se/varfor-tina ... iga-marken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).