Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135837 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#605872 Kört hela veckan och det går riktigt bra nu med P25:an. Alstorn har jag bara kört några timmar. Ett fint område med bra medelstam för maskinen så det blir lite kubik också. Fällde 38 träd på morgonen och dom tog 1 timme och 50 minuter att processa. Så runt 20 träd i timmen i denna grovleken och lite mer om det blir kortare skog. Hugger fallande massaved och kubb 2,45 m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Axl  
#605971 Vad är det gallrat med tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#605980
Axl skrev:Vad är det gallrat med tidigare?

Jag har gallrat det själv manuellt för 18 år sen och skotade då ut med en minibrunett 678.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606009 Ok, det är nära väg och slätt som en fotbollsplan. Men känns det inte petigt att köra Alstor när du har haft en MIni?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#606011
Skogsola skrev:Ok, det är nära väg och slätt som en fotbollsplan. Men känns det inte petigt att köra Alstor när du har haft en MIni?

Det kanske det skulle gjort om jag körde varje dag bara med Alstorn. Men nu fäller jag med sågen en stund, hugger med p25:an största delen och kör ut med Alstorn. Blir nog inte mer än 10-12 timmar i veckan med den och bra variation. Virket på bilderna är utkört på 4,5 timme och det blir så fint i skogen på det som bitvis är gammal torvmark och jättebött om du bryter ytan. Minibrunetten får stå hemma och vila.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#606037 Intressant få se lite bilder. Håller ju ganska medelstammen i det där beståndet? Ca 3min/ träd för upparbetning. Då höjer man ju ändå produktionen lite jämfört med att kvista, aptera och brossla manuellt. Är som sagt lite sugen på en p25, har en vimek 608 att skota med.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

ananders  
#606038 Kul att det rullar på och det verkar som om du hittat din maskinkombo. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#606042
vedmalen skrev:Intressant få se lite bilder. Håller ju ganska medelstammen i det där beståndet? Ca 3min/ träd för upparbetning. Då höjer man ju ändå produktionen lite jämfört med att kvista, aptera och brossla manuellt. Är som sagt lite sugen på en p25, har en vimek 608 att skota med.

Jo det är ju rätt dimension för maskinen för att få lite volym också. Har inga exakta siffror men skulle gissa att medelstammen är runt 0,12-0,15 fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#606077 Det är väl ungefär den medelstammen jag har i mina bestånd där jag tänker man ska vara med den typen av maskin. Hur långt vinschar du? Tänker att man borde kunna gå och göra ett slingerstråk innanför stickvägen när man huggit fram den och mata ut virket mot vägen för att få ner vinschavståndet, eller?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#606091
vedmalen skrev:Det är väl ungefär den medelstammen jag har i mina bestånd där jag tänker man ska vara med den typen av maskin. Hur långt vinschar du? Tänker att man borde kunna gå och göra ett slingerstråk innanför stickvägen när man huggit fram den och mata ut virket mot vägen för att få ner vinschavståndet, eller?

Det är väldigt lätt att sticka in maskinen lite här och där lite snett in och mata ut virket mot vägen. Så det blir lätt avstånd mellan stråken. Men än så länge har jag haft lite gamla körstråk till största delen. Men det är lätt att fälla mer än halva avståndet och så ser man från andra hållet sen att det ju är mycket mindre träd kvar där att ta från det hållet.

Tror dock det är bättre med instick än slingerstråk om du funderar på det. Men man får prova sig fram och det skiljer sig ju beroende på hur skogen och terrängen ser ut också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#619062 Vilken motor valde du på p25an? Jag tänker om det kan vara så att bensinaren kroknar fortare om det blir lite grovlek på första biten.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619066
vedmalen skrev:Vilken motor valde du på p25an? Jag tänker om det kan vara så att bensinaren kroknar fortare om det blir lite grovlek på första biten.

Jag har diesel. Jo det ska ge lite mer kraft.
Har gjort första servicen i dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#619081 Riktigt fint men måste fråga en vedproducent verksam i egen skog, har du någon björkskog du ska in med P25an i och kan visa oss kanske? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619098
Norrtälje skrev:Riktigt fint men måste fråga en vedproducent verksam i egen skog, har du någon björkskog du ska in med P25an i och kan visa oss kanske? :smile:

En och annan björk finns men älgen äter upp det mesta. Har totalt 3000 m3 löv av 135 000 m3. Så några rena björkbestånd har jag inte. Så det kan jag inte visa bilder på tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#619125 Götaland är värst har jag förstått men låter helt extremt, känns ju här i Stockholms län som björken sprutar upp de första metrarna, iaf på marker utan dov..och betade skott tas snabbt över av nya. Nåväl utan att styra in tråden att handla om jakt måste jag tipsa om det rimliga att hägna ett litet provområde, om du inte redan har så någonstans. Då får man se verkliga och övertydliga data på betestrycket vilket jag definitivt tror kan underlätta hur man tänker och räknar i fortsatta beslut kring jakt och föryngring, dessutom kan man slänga in förädlade plantor som överlever, det skulle jag tycka var lite kul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).