Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

11 inlägg 11032 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Lars Lundqvist SLU  
#605687 Historien har ibland en tendens att upprepa sig och det händer ofta inom skogsbruk. Det kanske beror på trädens långsamma tillväxt. Varje generation skogsskötare hinner bara se en halv omloppstid och hinner därmed glömma vad tidigare generationer lärt sig. Dagens debatt om "hyggesfritt skogsbruk" är inget undantag. Därför kan det kanske vara kul att läsa lite om en av de stora debattörerna från förra sekelskiftet, Uno Wallmo.

Som doktorand på 1980-talet läste jag i stort sett allt som Wallmo hade skrivit plus lika mycket till som var skrivet av hans kritiker. För nåt år sen ägnade jag lite tid åt att rekapitulera det jag läste då, för 35 år sedan, och sen skrev jag ihop en kort biografi över Wallmo till Skogshistoriska sällskapets Årsskrift. Läs och begrunda och fundera gärna över paralleller till dagens debatt.


https://skogshistoria.se/artiklar/uno-w ... n-bladare/

Nu ska det funka


Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU tor 09 jan 2020, 19:01, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605701 Länken funkar inte. Men jag har förstått att han oförskyllt har fått skulden för blädningshuggandet.

Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

isteskog  
Användarvisningsbild

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Torbjörn Johnsen  
#605788 Mycket intressant läsning om Wallmo :-bd

Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605791 Ju mer man lär sig, desto mer förvirrad blir man. :-ss

Fungerade alltså Wallmos luckhuggning för tall?

Användarvisningsbild

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Lars Lundqvist SLU  
#605793 Ja ibland, men ibland blev det gran i luckorna. Men man ska komma ihåg att han testade sina idéer i huvudsak i nordvästra Östergötland, Rejmyre, Högsjö, osv, ett område som ofta beskrivs som väldigt lättföryngrat.
Jag har sett lyckad luckhuggning i tall även i östra Skåne, i Vittskövle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605930 Klart det funkar bara luckan är nog stor.
Läste om Wallmo och utifrån sin tid hade han sina poänger.

Användarvisningsbild

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Mellberg  
#605935 All blädning är ju höggallring, och sänker då också tillväxten. Det normala är att det är underväxten som blir det nya beståndet. Det är den skogen vi normalt avverkar idag, i alla fall här i norr.

Wretling uppe i Malå är den verkliga nydanaren med hyggesbränning och fröträd av tall :-bd

Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605949 Men läser man om Wallmo så blev han både missförstådd och misskrediterad. Att bygga skogsproduktionen på granunderväxt var inte hans grej även om han fått skulden.

Användarvisningsbild

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Lars Lundqvist SLU  
#605967 Precis, han ville ha tall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om "hyggesfritt skogsbruk" för 100 år sen

Torleif  
#628729 Fast jag har på sista tiden suttit och läst "skogsbrukets Grunder" av A.Pohjakallio och Matti Tertti. Tryckt 1960 men den är en lätt omarbetad version av originalet från -49.
Det intressanta är att den innehåller en hel del ideer om hur man kan bedriva olika slags hyggesfria skogsbruk utan att falla i de där välkända fällorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).