Traktorer och processorer

Traktor för Jord och Skog

26 inlägg 9521 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Boman  
#605628 Nä det ska ja inte säga till nån! Jag har en JD2850 med lastare som ja ska byta ut mot en Valmet eller en Valtra med lastare. Har aldrig kört nån Belarus men antar att dom är snarlika med zetor?!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

mikols  
#605716 Vet inte har aldrig kört Zetor men kompisen med en ganska ny Valtra är impad över skogsegenskaperna i Belarusen. Det är inte det modernaste utan det är ett järnspett rakt igenom :). I min som är en -00 är det ganska ok komfort men det går ju inte att jämföra med en ny Valtra.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

fendt311  
#605720 Det enda jag vet om Belarus är att man bör kolla bult förband. Bultarna är av sämre härdning så gängerna sträcker ut sig. Bultar rallar up. Blir lösa.

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

Avslutat-02  
#605743 Skruvat en hel del belarus och det är trevliga maskiner, bult kvalitén kan vara lite si så där...

Billiga delar och lätt skruvat.
En del grejer är lika som en zetor, men jag tycker zetor är sämre....

Ett plus med belarus är ju kompressorn som sitter monterad vid motorn...

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

hfab  
#605751 Det sitter kompressor på min zetor

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

Avslutat-02  
#605753 Ja vissa har vissa inte, kommer ej ihåg vilka..

Är väldigt nöjd när man får skruva zetor också för det är trevliga maskiner.
Det är annat de, än en topp modern traktor.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Boman  
#605768 Själv kör ja en Valmet 755 i skogen det är en väldigt trevlig traktor den är från 89. Bra markfrigång rymlig hytt inte allt för dyra delar. Sen är den inte så svår att skruva med. Det är turbinkoppling och det är kanon i skogen.

Användarvisningsbild

Belarus kan de vara sämre kvalité i från murens fall?

Halia  
#628639 Hej kan de vara sämre kvalité i vissa belarus från murens fall& nåt år framåt.?: .. nån påstår att lågvarvsmotorer sämre ... Är de inte bara att de ej har balansvikter?..

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Fredi  
#628712 Varför skulle murens fall inverka? (om du menar Berlinmuren) Belarus är väl tillverkad i Vitryssland. I staden Minsk är väl fabriken?

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

Avslutat-02  
#628715 Tror inte att järnets kvalité skiljer så mycket på om det var Sovjetunionen eller Vitryssland...

Men kvalitén är nog bättre efter murens fall... :d
För under Sovjetunionen styre så fanns ju nästan bara grejer som vi idag kan kalla kina grejer, vissa saker var bra andra rent skräp.

Belarus har haft bra enkla motorer och drivlina rakt igenom, hytterna däremot var sämre förr...

Skruvat på många 820/920/562..
Och det har då varit ett nöje hela vägen.
Billiga och lätt hittade delar.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Halia  
#629634 Jo belarus är väl bra som begagnad köp .. svårt hitta nån 1025 de finns nog ant bara m den nyare typen av framaxel carraro först.sen kopia...så får väl nöja sig m drivaxeln vid sidan ... & Portal framaxeln...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).