Skogsmiljö och Trädlära

15 år sedan stormen Gudrun

11 inlägg 3223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

15 år sedan stormen Gudrun

Torbjörn Johnsen  
#605537 I natt, mellan den 8 och 9 januari 2020, är det exakt 15 år sedan stormen Gudrun drog in över Sverige och orsakade en ofattbar skada och förödelse. 75 miljoner skog vräktes ner och det var tre gånger så mycket som fälldes i stormarna 1969. Stormfällningen motsvarade en hel svensk årsavverkning eller tre årsavverkningar i Götaland där det mesta av skogen föll. Då, i januari 2005, fanns inte Skogsforum på webben (Fredrik lanserade sajten först på våren 2005) men det har sedan starten diskuterats mycket om och kring Gudrun och stormar här på Skogsforum ändå. Här finns några exempel på tråder:

Efter Gudrun: Vad hände sen?

Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

Skogsstyrelsen gjorde 2016 en sammanfattning av Gudrun men tyvärr finns inte PM:et kvar att hitta på Skogsstyrelsens sajt. Bara pressmeddelandet.

De första Gudrungallringarna är redan genomförda och om några år kommer det att mata på med stora arealer förstagallring. Tidningen Skogen uppmanade skogsägare att hojta till när första Gudrunhygget passerade 100 m3sk/ha i virkesförråd vilket det ju borde finnas exempel på idag. Jag har inte hittat någon artikel om detta men jag gissar att det finns många medlemmar här på forumet som har egna exempel. Lägg gärna upp bilder på era bästa Gudrunbestånd!

Idag tycker jag att man slås av det faktum att man inte längre ser skadorna efter Gudrun när man reser runt i det Småländska landskapet. Visst, det är mycket ungskogar i vissa områden men vet man inte exakt hur det såg ut före stormen så är det svårt idag att se spåren så tydligt.

Här finns ett SVT-inslag där man kan se de första flygbilderna efter Gudrun. Svårt att föreställa sig idag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... ygbilderna

1578504990_smhi-gudrun.png


SMHI har en hel sajt med information om Gudrun inkl jämförelser med tidigare stormkatastrofer. Här finns också en bra karta där man kan se vart skogsskadorna var värst.

Minnet från Gudrun kanske börjar blekna men nästa farsot tornar upp sig desto värrre: Granbarkborren. I Centraleuropa är barkborreskadorna redan uppe i "Gudrunklass" och här väntar vi med bävan på hur nästa sommar blir. Någon som sa att det är riskfritt att äga skog?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 08 jan 2020, 18:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605538 Den där kartan visar nog snarare Södras SBO än kommuner i södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

jannee  
#605544 För mig tog Gudrun 3 000 m3fub på 100 ha ändå skulle jag enligt kartan ligga mellan 10 till 20 m3fub/ha.
Tillsammans med Per och Egon blev det nästan 5 000 m3fub totalt.
Det enda positiva i ALLT elände var att timret för Per och Egon ändå blev hyfsat bra betalt.

Användarvisningsbild

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

Grålle52  
#605545 2500m3 på 35ha produktiv

Användarvisningsbild

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605547
jannee skrev:För mig tog Gudrun 3 000 m3fub på 100 ha ändå skulle jag enligt kartan ligga mellan 10 till 20 m3fub/ha.
Tillsammans med Per och Egon blev det nästan 5 000 m3fub totalt.
Det enda positiva i ALLT elände var att timret för Per och Egon ändå blev hyfsat bra betalt.

Du kanske hade mer skador än medel. Jag vet att Tannåker socken väster om Ljungby hade ett medel på 137 m3sk/ha i skada. Vilket var mest socken vis. Dock en liten socken med bra granskog. Själv hade vi 74 respektive 84 m3sk/ha i skada. Tutaryd och Angelstad socken.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605549
1578507275_20191225_142849.jpg
Inte mitt gudrun hygge än, väntar på lantmäteriet.
Var ny gallrad granskog här innan Gudrun, efter låg precis all ner i ett enda plockepinn.

1578507323_20191225_142354.jpg

Jag som orsakat traktor spåren när jag körde ut virket, här började min bana i skogen inte jag som högg men jag skörde ut allt med en lånad gammal Boxer med farma griplastatvagn.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

pontiacfarmer  
#605562 Hade en film i min gamla telefon.. stod i lagårn på baksidan å såg pattagranarna dansa i backen en efter en .. när logdörren blåste av skenan tog jag mig in å gick inte ut på många timmar.. men sova gick då inte precis .. ack ack vad jobb det blev efteråt....

Användarvisningsbild

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

Valmet6400  
#605581 Ja jädrar har det gått 15 år redan. Var i Växjö med omnejd, från mars till årets slut och bökade i brötena. Har många år tänkt jag skulle ta mig tid och åka tillbaka och se hur det ser ut där nu.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605620 Hade precis gjort en förstagallring när Gudrun kom.
Idag har beståndet slutit sig och några spår av stormen syns ej.
Såg helt söndertrasat ut efter Gudrun.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

jannee  
#605642 Växer tydligen bra hos dig, är själv färdig med sista röjning, tar nog närmare 15 år innan eventuell gallring blir aktuell.

Avatar Fallback

Re: 15 år sedan stormen Gudrun

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605644 SMHI har lagt ut en video där man går igenom väderläget före och under storme

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2783&mdf=1

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).