Föryngring

Sveriges övriga trädslag.

67 inlägg 17611 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Kenya Cane  
#586531 Intressant om sitkagran kontra inhemsk gran.

"I Nordnorge är skillnaden i producerad stamvolym hela 86 procent – till sitkans fördel!"

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... norge.html

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#586546 Hur fungerar Sitkan i ett norrlandsklimat?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586550 Den är en utpräglad marimt träd så den har nog svårt att klara höstfrosten i Norrland. Finns en hel del dom försökt på ostkusten och de ser inte bra ut! Men sydvästra Sverige går de bra i!

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

isteskog  
#586557 Var som jag anade då ..... 👎

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#604498 Här är den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Älgfoderodlare  
#604502
isteskog skrev:Var som jag anade då ..... 👎


Om du vill kan du kolla in i tråden "Odlingsförsök med nya . . .", Trädslag / Skogsägare, bild 7 där är en då ca. 7 årig Sitka som var ca. 1,8 m i fjol. Den växte med nästan 30 cm ytterligare i år. Den planterades som 2-3 årig planta i S läge nedom ett Sälgsnår för frostens skull. Inte en frostskada på den under alla år o det har ju varit rätt bistra vintrar där uppe under några år ( - 39 i fjol ). Alla de övriga yngre plantor jag har har klarat sig lika bra. Nu står de ju inte frostskyddat heller men klarar sig ändå. Sitkan brukar ju sätta kott rätt tidigt o jag ska försöka få till en fröbank så småningom då dessa verkar mycket härdiga. Växer de ändå så pass skapligt här uppe, kan det ju bli ett alternativ längre söderut.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

erik__j  
#604650
1578148581_c8607326-cc3d-4c69-ac45-e026e3b7267e.jpeg


Den sibiriska lärken växer rakt och blir fina stammar.
Hybridlärken växer så det knakar men med stor andel krokiga stammar

Ska ta lite bilder på Douglas granen jag planterade 2012 imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

halvproffs  
#604701 Kanske @Larsss vill beskriva sin plantering av lärk som ser bra ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Avslutat-02  
#604736 Hur lång tid tar det för klibbal att utveckla "krokodil skinn" och bli ca 30 cm i brösthöjd?

Har fått förfrågningar om att ta reda på just såna alar som ved....eller snickerivirke...

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

JensSkoog  
#604740
vinterrojarn skrev:Hur lång tid tar det för klibbal att utveckla "krokodil skinn" och bli ca 30 cm i brösthöjd?

Har fått förfrågningar om att ta reda på just såna alar som ved....eller snickerivirke...

Här på solkusten där klibbalen har bästa villkoren den kan ha med värme, sol och gott om vatten är det inte ovanligt att den når 12" efter 25-30 år. Bra ved, och vackert snickerivirke, isär om den inte har vuxit rent för snabbt. Anar mig att klibbalen som "halvproffs" hugger har mycket bättre kvalitet än turboalarna här :wink:

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Avslutat-02  
#604741 De alar jag sett idag står i ett område med riktigt grova granar och området är helt orört sedan 1972, då fanns det inga alar där tydligen...

Grövsta alen är 38 cm i brösthöjd....

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Sörlänningen  
#604750
Tåndemåla skrev:Den är en utpräglad marimt träd så den har nog svårt att klara höstfrosten i Norrland. Finns en hel del dom försökt på ostkusten och de ser inte bra ut! Men sydvästra Sverige går de bra i!


Jag tror att du i princip har rätt, men den verkar fungera lite bredare än så. Jag har pratat med folk som odlar den på bördig mark i Halland och där verkar sitka perfekt och växer betydligt snabbare än vanlig gran. Vi har också odlat hos oss på G30 i rätt frostlänta marker i centrala Småland. Några platser har varit lite för torra och där har den dött, men på de flesta ställen har den växt aningen bättre än granen.

Som jämförelse har vi också odlat lite Douglas (förmodligen en kustproviniens, det finns väl numera kanske också någon inlandsproviniens att få tag på) och av dem verkar de flesta ha frusit ihjäl. De få som har klarat sig har dock växt ungefär som sitkan (de äldsta är nu runt 20 år, så vi har följt dem ett tag).

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Chris983  
#604791 Jag funderar på om någon provat Ponderos tall (Pinus ponderosa)? Jag har bara sett ett exemplar i en trädgård. Den är planterad på 70-talet och växer fint i en trädgård utanför Skövde, Skaraborg .

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Älgfoderodlare  
#604794
Chris983 skrev:Jag funderar på om någon provat Ponderos tall (Pinus ponderosa)? Jag har bara sett ett exemplar i en trädgård. Den är planterad på 70-talet och växer fint i en trädgård utanför Skövde, Skaraborg .


Jag har något hundratal plant som jag frösatt uppe i Härjedalen -18. Fröna kommer från Wyoming USA o verkar vara rätt härdiga. Tror de flesta överlevde första sommaren. Provade även för några år sedan men med en lite för dålig prov. då. Jag vart intresserad av arten o imponerad efter en bild i "Skogsland" 2014 tror jag det var. Ang. en artikel om en "jättetall" som hotade att falla på ett hus. Man kan söka efter art. i tidningens arkiv.
Här är länken.
https://www.landskogsbruk.se/skog/nara- ... ttetallen/

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Chris983  
#605005 Precis. Det var just att den sortens tall kan bli så stor som gjorde att jag frågade. Jag såg en annons på eBay där någon i England sålde plantor ganska billigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).