Avverkning (slutavverkning)

Avgift för virkesupplag vid allmän väg

95 inlägg 32340 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

tallen100  
#604829 Är det säkerheten dom tänker på så kunde dom börja med att sköta snöröjning och halkbekämpning lite bättre, för många ganska hårt trafikerade vägar är bedrövliga.
Men det ger förstås inget klirr i kassan. :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Palakangas  
#604830
tallen100 skrev:Är det säkerheten dom tänker på så kunde dom börja med att sköta snöröjning och halkbekämpning lite bättre, för många ganska hårt trafikerade vägar är bedrövliga.
Men det ger förstås inget klirr i kassan. :mrgreen:

Då kör alla fortare och riskerna är desamma.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Avslutat-02  
#604832 Snöröjning och halkbekämpning kostar pengar, pengar som inte stora stygga staten har att betala kommunerna med,efter att ha slösat bort stora skattemedel på andra dumheter.

Utredningar mm om hur man ska kunna stjäla skogen på ett smidigare sätt från skogsägarna....

Eller hur man straffar landsbygden med högre bränsleskatt....

Nä inget av detta är ett måste, men man väljer att göra allt detta ändå.
Att man sänker hastigheten på en väg innebär inte att vägen har lägre standard, utan att man höjer bötesbeloppet om man blir tagen för fortkörning, vilket leder till intäkter av statskassan..

Är ni verkligen så blåögda att ni inte sett detta de senaste 5 åren?

Allt blir sämre och dyrare, eller svårare att hantera pga myndigheternas krångel som läggs på oss som har verksamhet...

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

tallen100  
#604833
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Är det säkerheten dom tänker på så kunde dom börja med att sköta snöröjning och halkbekämpning lite bättre, för många ganska hårt trafikerade vägar är bedrövliga.
Men det ger förstås inget klirr i kassan. :mrgreen:

Då kör alla fortare och riskerna är desamma.

Nja folk brukar nog hålla sej så dom inte mister kortet och i dom hastigheterna ligger nog många
Trots det dåliga väglaget, många har fyrhjulsdrift och då ligger bilen fint på vägen även i snömodd och halka men den stannar inte fortare när det behöver bromsas.
Det är heller inte trevligt när tung trafik tappar greppet på grund av halka, så prio ett borde vara att hålla vältrafikerade vägar i skick om det ska pratas om säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Fredrik Reuter  
#604836
Skogsola skrev:
Fredrik Reuter skrev:Enligt Trafikverket själva så kommer det inte vara någon avgift om virket läggs utanför vägområdet.
Jag vet inte exakt men säg att vältan börjar ~0,5 meter efter att diket har slutat så är det ingen avgift.

Ref: https://www.atl.nu/skog/trafikverket-ta ... fter-nyar/


Har också på känn att hela diskussionen är en höna av en fjäder men det vore bra att få klarlagt vad som egentligen gäller.


Ja, så tillvida inte tjänstemannen på Trafikverket ljuger i intervjun med ATL så lutar det åt en höna av en fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

ananders  
#604845
vinterrojarn skrev:Snöröjning och halkbekämpning kostar pengar, pengar som inte stora stygga staten har att betala kommunerna med,efter att ha slösat bort stora skattemedel på andra dumheter.

Utredningar mm om hur man ska kunna stjäla skogen på ett smidigare sätt från skogsägarna....

Eller hur man straffar landsbygden med högre bränsleskatt....

Nä inget av detta är ett måste, men man väljer att göra allt detta ändå.
Att man sänker hastigheten på en väg innebär inte att vägen har lägre standard, utan att man höjer bötesbeloppet om man blir tagen för fortkörning, vilket leder till intäkter av statskassan.

Är ni verkligen så blåögda att ni inte sett detta de senaste 5 åren?

Allt blir sämre och dyrare, eller svårare att hantera pga myndigheternas krångel som läggs på oss som har verksamhet...


Nu kommer jag att komma långt utanför ämnet men någonstans måste ju staten kompensera sitt inkomsttapp efter alla jobbskatteavdrag som minskar statens inkomster med i runda slängar 100 miljarder kronor per år, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jobbskatteavdrag , vilket motsvarar knappt 10% av de totala beräknade inkomsterna i statsbudgeten för 2020, https://www.regeringen.se/sveriges-rege ... i-siffror/
Visserligen kommer nog en del tillbaka genom en ökad konsumtion.
Så då måste man hitta alla små möjligheter att få in pengar till myndigheternas verksamheter.

Jag tycka iallafall att det är mindre lämpligt att lägga upplag längs allmänna vägar då det uppstår en klar säkerhetsrisk inte minst vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Avslutat-02  
#604848 Tror du missförstår vad jag menade.
Staten ska ha sitt, och helst ditt men de lägger över allt på kommunerna men betalar inte kommunerna för detta..
Där i ligger det jag skrev.

Inte om att tramsa runt med en avgift för avlägg....

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Avslutat-02  
#604857
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:
Fredrik Reuter skrev:Enligt Trafikverket själva så kommer det inte vara någon avgift om virket läggs utanför vägområdet.
Jag vet inte exakt men säg att vältan börjar ~0,5 meter efter att diket har slutat så är det ingen avgift.

Ref: https://www.atl.nu/skog/trafikverket-ta ... fter-nyar/


Har också på känn att hela diskussionen är en höna av en fjäder men det vore bra att få klarlagt vad som egentligen gäller.


Ja, så tillvida inte tjänstemannen på Trafikverket ljuger i intervjun med ATL så lutar det åt en höna av en fjäder.



Jag tror inte att denna tjänsteman ljuger, men frågan är hur denna person tolkat regelverket, och utredningen...

Är det en generell och allmän översyn men en fel analys så kan det få stora konsekvenser, men har tjänstemannen koll på läget så är det lugnt...men jag utgår från att de sällan har koll och blir positivt överraskad istället.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Anton k  
#604861 Jag kanske har drömt det här men var det inte även snack om att backstick skulle förbjudas? Att det skulle vara tvunget att vara vändplan, eller var det bara på vägar med låga nummer

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604877 Backstick till en större trafikerad väg är nog ingen höjdare.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Larssa  
#604908 Det krävs alltid tillstånd för upplag av virke och skogsbränsle. Vem som ska kontaktas beror på om upplaget placeras inom eller utanför vägområdet,
Allt inom 12m från vägen så ska ansökan in till Trafikverket. Ansökan kostar 2900kr med start 20200101.
Gå in på Trafikverket och läs själva.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604916 Tolkar det som att varje virkesköpande företag betalar en avgift för ett tillstånd som gäller alla vägar i länet under två år. Byråkratiskt men ingen ekonomiskt stor sak. Ska man hårklyva så gäller i så fall inte tillståndet för markägarens hemved.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

550  
#604920
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:
Fredrik Reuter skrev:Enligt Trafikverket själva så kommer det inte vara någon avgift om virket läggs utanför vägområdet.
Jag vet inte exakt men säg att vältan börjar ~0,5 meter efter att diket har slutat så är det ingen avgift.

Ref: https://www.atl.nu/skog/trafikverket-ta ... fter-nyar/


Har också på känn att hela diskussionen är en höna av en fjäder men det vore bra att få klarlagt vad som egentligen gäller.


Ja, så tillvida inte tjänstemannen på Trafikverket ljuger i intervjun med ATL så lutar det åt en höna av en fjäder.


Detta är ett mycket stort problem. Huvudskälet till många vägar finns är för att kunna frakta virke PUNKT. Bilar är sekundärt. Observera att även om man har fått tillstånd så måste man följa reglerna, vilket i princip inte är möjligt. Detta eftersom mindre vägar nästan överallt är backiga/krokiga och då ska man lägga 130 m ifrån krökar mm. Rakare vägar är ändå för stora med för mycket trafik. Reglerna är alltså helt orimliga för små vägar, även de mest korkade inser väl att det är en skillnad på om det är 50, 500 och 5000 fordon/dygn som kör på en väg?

Det är helt orimligt att betala 2900 kr om man lägger virke för runt 10000 kr på en del upplag. Avgiften går dessutom bara till pappersvändande, kan lova att de allra flesta tillstånden slentrianmässigt godkänns utan att man har kollat något på det. Trafikverket har dessutom ryggen fri i och med att man kan återkalla tillstånden.

12 m utanför området står det att man ska ha tillstånd från Länsstyrelsen. De verkar dock inte ha någon information om detta så de tillämpar nog bara det för typ byggnader. Annars behöver man en kranlängd på ca 20 m för att det ska gå smidigt :roll:

Det för mig väldigt oklart vad vägområdet omfattar. I den förenklade versionen betyder det ungefär den plats man har tagit i anspråk för att röja vägkanter mm. Vägar byggda efter den nya väglagen 1972 kanske alltid har ca 2 m kantremsa utöver dike? Särskilt sedan Gudrun har man med större och större maskiner röjt mycket brett i dikena. Ett till problem är att om man gör plats för virkesupplag kommer de nästa år att röja buskar där och då blir det automatisk en del av vägområdet vad jag förstår...

Detta är helt katastrof för samhället. Vi som upplåter mark för allmänna vägar ska dessutom bli tvungna att ta producerande skogsmark i anspråk för att göra massa inback/vändplaner/skogsvägar. Helt i onödan. Det har man förstås tänkt på, så en avgift för att ansluta till allmän väg är också införd nu (4600 kr).

Får istället bli att flytta allt virke till befintlig upplagsplats vid egen skogsväg/vändplan. Kommer att få lägga minst en arbetsdag och 100 km vägkörning med traktor utöver det vanliga. Eftersom gamla traktordäck har så bra grepp i det fantastiskt bra vinterväghållna mindre vägnätet så blir det säkert ingen ökad risk att dra fulla lass (kombinerat med bromsar på två hjul...). Helt i onödan så kommer detta alltså att leda till mer olyckor på våra vägar.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

jannee  
#604958 För ett tiotal år sedan var en åkare jag då körde för med på ett möte med trafikverket (lokalt).
Redan då togs det upp detta med vinterväghållning (snöröjning och halkbekämpning) men även ordinarie underhåll.
Från vägverkets representant framhölls det då att spårbildning men även smärre ojämnheter (hål) ej påverkade trafiksäkerheten negativt, samma gällde minskad snöröjning och halkbekämpningen.
Representanten påstod att de hade underlag för hans påstående.
Det var tvärtom säkerhetsbefrämjande för bilister körde försiktigare när vägbanan eller väglaget var i "sämre" standard.
Mätningar som var gjorda både innan och efter asfaltering visade att genomsnittshastigheten ökade radikalt efter en utfört arbete vilket också innebar att olycksrisken (dödsolyckor) ökade.
Samma statistik visade också att vägar som varit effektivt halkbekämpade hade högre olycksstatistik men även högre snitthastigheter, jämfört med vägar med minskad snöröjning och halkbekämpning.
M.a.o. nu borde även de intelligensbefriade förstå hur vägverket resonerar.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Robertberg  
#604996 Hur många här i tråden är det som har sökt tillstånd för virkesupplag utefter Trafikverket vägar de senaste fem åren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).