Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87317 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604632 Jaha... Jag kan bara tänka mig att den isåfall fått någon repa på kolven..

Eller släpper igenom i vevhuset.

Jag erbjuder:

Felsökning med autotune program.
Och allmän översyn.
Gratis.
Frakten får du stå för.

Skulle tro runt 130-200 kr med dhl/schenker...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604692
vinterrojarn skrev:Jaha... Jag kan bara tänka mig att den isåfall fått någon repa på kolven..

Eller släpper igenom i vevhuset.

Jag erbjuder:

Felsökning med autotune program.
Och allmän översyn.
Gratis.
Frakten får du stå för.

Skulle tro runt 130-200 kr med dhl/schenker...

Ge mig ett bud! Säljer den gärna.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604695 Nja,,, byter hellre in den isåfall...
Vad skulle du kunna tänka dig för Jonsered såg istället?

Ska det vara värme i handtagen eller inte?

Annars så finns nog många andra på forumet som vill ha den..

Jag köper sällan in maskiner, jag byter in och säljer nytt....

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604811 Ok,ja jag får ha den som andrasåg att såga loss kinasågen.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604814 Missförstå mig rätt, men jag skulle inte ge mer än högst 1700 kr i rent inköp...
Men kan ge mera i inbyte..

Jag hade gärna gjort affär på en cs 2250 eller cs 2252.

Lämna in den hos din lokala återförsäljare så de får titta på den, för sågen är för bra för att skrota...

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604864 Du kanske vill byta in mitt främsta hatobjekt: Den sanslöst trötta Stihl 241 emot en Jonsered?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604865 Jajemän..
Skriv gärna vad du vill ha för såg så kommer jag med ett pris. :-bd

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604869 Varma handtag vill jag ha. Så då är det väl 2253WH?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Brorsan  
#604873
Tassap skrev:Jag har kollat luftfilter,tändstift,svänghjul,ljuddämpare så troligast något med den här förbannade auto-tune eller nån förslitning i förgasaren.Den gick hårt och blev varm sen var det kört.


Hade du kört en kinasåg hårt så den blev varm hade troligtvis den också blivit konstig i gången.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604875 Har inte 550 konstant haft problem med kylningen och det är därför de introducerar Mk2?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604913 Ett poblem med 550 och autotune skulle kunna vara att man kan köra med luftfiltret rätt så extremt igen satt, båda gångerna jag har skrurit 550 har dom gått på en väldigt snål blandning när verkstaden kopplat upp sågarna.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604917 Man måste rengöra filtren väldigt ofta för att blandningen inte ska bli för mager...
Detta är en sak som jag påtalat Hva om många gånger, att man borde ha möjlighet att kalibrera blandningen själv i autotune programmet..... men man har valt denna väg , brukar de säga..... synd...

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#605044 Dessa sk kvalitetsmärken kan endast konkurrera med kvalitet och teknik,för närvarande lever de på sitt histioriskt goda rykte men nu kommer kineserna.Någon säger att hade jag kört hårt med en kinasåg så hade också den brakat,säkert så men jag förväntar mig att en sk kvalitetsmaskin tål att köras hårt.Vare sig hva eller Jonsered har levt upp till mina förväntningar men det har kinasågarna när man väger in inköpskostnaden.Dyrt lump skall straffas ut från marknaden.Min Hva hamnar på skroten inom kort.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

stone66  
#605047
vinterrojarn skrev:Man måste rengöra filtren väldigt ofta för att blandningen inte ska bli för mager...
Detta är en sak som jag påtalat Hva om många gånger, att man borde ha möjlighet att kalibrera blandningen själv i autotune programmet..... men man har valt denna väg , brukar de säga..... synd...

Har me en 550 som stannar på tomgång då o då jävligt irriterande. Så det blir oftast att jag tar en stihl 261:à o en 346:à när man ska i skogen. Borde det inte gå o höja tomgången med programvaran??

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#605048 Nej tyvärr inte.
Programmet är ej styrt till att kunna ändra inställningar utan endast felsökning och reparation av programmet.
Man kan uppgradera programvaran och på så sätt få en annan gång på sågen.
Om det inte är fel på förgasaren i från fabriken, vilket har varit från start.

Eller så har kolven varit defekt.

Jag fixar allt detta åt den som vill.
Det är bara att skicka sågen så löser jag detta, är det något fel, så talar jag om det och vilka alternativ som finns.

Felsökning och uppgradering av sågen är gratis.
Frakten är det enda som kostar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).