Verkstan

Tillverka egen växellåda

30 inlägg 7984 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillverka egen växellåda

JohannesG  
#604742 Hjärnjympa eller projekttråd, det får framtiden utvisa.

Har en liten hydraulvinsch liggandes. Drar enligt mina beräkningar runt 580kg på första linvarvet. Inget att skryta med alltså. Men allt som behövs för att få den att dra bra är ju egentligen en växellåda. Utväxling 4:1 skulle passa fint. Bästa vore ju att hitta någon liten passande växellåda, har inte hittat och vet inte heller riktigt var och vad jag ska kolla efter.

Samtidigt börjar jag fundera. Hur svårt är det egentligen att göra en egen växellåda? Det handlar ju inte om kontinuerlig drift eller höga rotationshastigheter. Borde det inte egentligen gå att kapa till lämpliga någorlunda runda bitar av plåt för kugghjulen. Limma en pappersmall på, slå ett körnslag vid varje topp och dal på varje kugge, borra ett hål vid varje slag och till sist binda ihop hålen med hjälp av vinkelslipen? Vore ju även lite kul att ha gjort en växellåda själv med enkla medel.

Någon som provat på eller har erfarenhet av sådan här galenskap?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tillverka egen växellåda

ulfgustav  
#604765 Varför inte kilremsutväxling, borde vara möjligt åtminstone 3:1 eller lite mera

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

JohannesG  
#604767
ulfgustav skrev:Varför inte kilremsutväxling, borde vara möjligt åtminstone 3:1 eller lite mera

Tror det blir svårt att göra det så kompakt som jag önskar. Tänkte eventuellt bygga en frontvinsch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka egen växellåda

Blondin 750  
#604770 Som hemmapulare så kan man ju inte ha för mycket utrustning i verkstan, jag har just berikat min maskinpark med en fräs och den ökar möjligheterna betydligt för projekt likt det du tänker dig Johannes, så det är mitt tips nr 1. Men.... man kan ju inte ha allt, inte till en början i allafall, så mitt tips nr 2 är att leta efter redan tillverkade kugghjul från någon skrotad växellåda. Om det bara rör sig om sporadisk användning så är smörjning/lagerpassning enkla delar att lösa och det kommer att hålla länge. Tips 3 är kedjedrift, enkelt att hitta drevkombinatiner som tillåter små inbyggnadsmått och enkelt att byta utväxling om så krävs.

Avatar Fallback

Re: Tillverka egen växellåda

JoTh  
#604812 För långsamtgående drift och utväxling är den enklaste och robustaste lösningen att köpa färdiga drev och kedjor.
Det finns en uppsjö av simplex och duplex kedjor och drev att välja bland i olika storlekar.
De är inte dyra grejer heller.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

totte  
#604834 Kolla på vanliga handvevade vinschar. Har kugghjul med rätt rejäl utväxling som borde kunna användas.

Avatar Fallback

Re: Tillverka egen växellåda

tallen100  
#604837 Håller med föregående skrivare, att göra egna hjul med rondellen är nog lättare sagt än gjort.
Så det vettigaste och enklaste är nog att plocka delar från andra grejer och försöka få till.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

JohannesG  
#604859 Färdiga kedjedrev med kedja är helt klart det enklaste. Och kanske det till och med finns plats för det om jag låter det bygga på höjden. Primära tanken med en växellåda var att få hela enheten som en cylinder.

Framtiden får utvisa hur det blir.
Men i mån av tid är det alltid kul med diverse experiment. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

HannuRöj  
#604871 Skrotat elmotor med lågväxel. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

Bax  
#604897 Frontwinsch= Bärgningsvinsch?
2st brytblock med två eller tre hjul, i väntan på att du pulat ihop en växellåda.
Som redan nämnts föreslår jag också en elmotor med växellåda, men de brukar inte vara så kompakta..

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

JohannesG  
#604907 Absolut, med brytblock kan man få till otroliga krafter även från en mycket svag vinsch. Men ju fler block desto jobbigare blir det att hålla ordning på. Och när väl vinschen behövs är kanske inte alltid humöret på topp heller. 😉

Om ni med elmotor och växellåda syftar på att ta växellådan från en 3-fas motor tror jag att utväxlingen här ofta kan bli för hög mot vad som är önskvärt. Bara lådan håller så lär ju vinschen bli oerhört stark, men å andra sidan gå enormt långsamt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

totte  
#604927
JohannesG skrev:Men i mån av tid är det alltid kul med diverse experiment. 😉


En mycket berömvärd inställning som jag tror faller de flesta på Sfo i smaken.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

Bax  
#604928
JohannesG skrev:..men å andra sidan gå enormt långsamt.



Det du vinner i kraft förlorar du i väg, gäller alla dina alternativ 8)

Avatar Fallback

Re: Tillverka egen växellåda

Hema  
#605043
JohannesG skrev:
ulfgustav skrev:Varför inte kilremsutväxling, borde vara möjligt åtminstone 3:1 eller lite mera

Tror det blir svårt att göra det så kompakt som jag önskar. Tänkte eventuellt bygga en frontvinsch.

Som en bärgningsvinch?

Användarvisningsbild

Re: Tillverka egen växellåda

JohannesG  
#605074 Ja det kan man kanske kalla det. Eller som extra hjälpdrift på de brantaste ställena.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).