Avverkning (slutavverkning)

Avgift för virkesupplag vid allmän väg

95 inlägg 32325 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Brännledaren  
#604617 Nästa år kommer en avgift för virkesupplag vid allmän väg att införas. Kan nån hjälpa mig att förstå hur detta skulle gynna landsbygden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... bli-gratis



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

isteskog  
#604618 Kampen är desperat när det gäller att få till nya skatter och avgifter ...... 🙃

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604631
Brännledaren skrev:Nästa år kommer en avgift för virkesupplag vid allmän väg att införas. Kan nån hjälpa mig att förstå hur detta skulle gynna landsbygden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... bli-gratis


Gynna? Varför tror du att de vill gynna landsbygden?

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604633 Vad händer i frågan?
A. Inget att bry sig om, ingen kollar ändå?
B. Dödsstöten för små avverkningar intill allmän väg?
C. Inköparna löser det med en ansökan per år och län?
D. Lägg vältan en meter längre ifrån vägen så har de inte med det att göra?
E. Annat?

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Brännledaren  
#604634 Skulle ochså kunnat skriva "hur gynnar detta klimatomställningen" eller hur en avgift försvårar "pågående markanvändning". Detta är en riktig dikeskörning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604651 Absolut. Men har de kört över botten på diket och 1.5 meter in på andra sidan så är de utanför vägområdet.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

tallen100  
#604653
Skogsola skrev:
Brännledaren skrev:Nästa år kommer en avgift för virkesupplag vid allmän väg att införas. Kan nån hjälpa mig att förstå hur detta skulle gynna landsbygden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... bli-gratis


Gynna? Varför tror du att de vill gynna landsbygden?

Dom hittar väl aldrig på något som gynnar landsbygden..

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Kjell_valtra  
#604675
Brännledaren skrev:Nästa år kommer en avgift för virkesupplag vid allmän väg att införas. Kan nån hjälpa mig att förstå hur detta skulle gynna landsbygden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... bli-gratis

Detta är för att rädda liv. Det är olyckligt om virke skymmer sikten. Du kan själv bli drabbad. tex om en Älg hoppar fram bakom en trave.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Kjell_valtra  
#604677
isteskog skrev:Kampen är desperat när det gäller att få till nya skatter och avgifter ...... 🙃

Viktigt att få slut på de som inte bryr sig om säkerheten för allmänheten. Detta är för att få fri sikt. Livräddande.

Användarvisningsbild

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604681
Kjell_valtra skrev:
isteskog skrev:Kampen är desperat när det gäller att få till nya skatter och avgifter ...... 🙃

Viktigt att få slut på de som inte bryr sig om säkerheten för allmänheten. Detta är för att få fri sikt. Livräddande.


Så för 2900 kronor så blir vältan genomskinlig, fränt :-bd

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

tallen100  
#604684
0470 skrev:
Kjell_valtra skrev:
isteskog skrev:Kampen är desperat när det gäller att få till nya skatter och avgifter ...... 🙃

Viktigt att få slut på de som inte bryr sig om säkerheten för allmänheten. Detta är för att få fri sikt. Livräddande.


Så för 2900 kronor så blir vältan genomskinlig, fränt :-bd

Häftigt men hur ska virkesbilen då få tag på virket, det har dom nog inte tänkt på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

isteskog  
#604686
Kjell_valtra skrev:
isteskog skrev:Kampen är desperat när det gäller att få till nya skatter och avgifter ...... 🙃

Viktigt att få slut på de som inte bryr sig om säkerheten för allmänheten. Detta är för att få fri sikt. Livräddande.

Det finns regler hur virket ska ligga efter vägarna redan idag! Vad är det som säger att det skulle bli bättre med en avgift, Kjell-valtra?

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604688 Schysst vore om de tydliga regler som finns bara skall följas. PUNKT. Gör man inte det får man böta. Det vore begripligt.
Att betala avgift varje gång är inget annat än en flytt av pengar från bondköket in i kontorsrummet hos nån med anställningsvillkor och smala fingrar.
Ytterligare ett exempel på de små stegen av statsstödd samhällsomformning genom att "gå rakt på pengarna". Detta in en bransch, "skogsodling", som har bevisade decennium på decennium av minskad lönsamhet.

Här är reglerna:
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... _utg_6.pdf
Böter om man gör fel. Det är min ståndpunkt.

Här är väglagen 1971:948
43 § Inom ett vägområde får inte utan väghållningsmyndighetens tillstånd

1. uppföras byggnader, göras tillbyggnader eller utföras andra anläggningar,
2. vidtas andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande.
2a st. I samband med tillstånd får väghållningsmyndigheten meddela de föreskrifter som behövs. Ett tillstånd kan när som helst återkallas.
(min understrykning. Detta är antagligen det man lutar sej på lagstödsmässigt sett)


Här visar lagstiftarna hur man ser på uttag av exempelvis fordonsavgifter i en annan lag
Lag 2014:52 om infrastrukturavgifter (vägtullar o likn. Dvs avgifter för fordon (min kommentar))

Avgiftssystemet
4 § Infrastrukturavgifter ska tas ut och drivas in på ett sätt som påverkar trafikflödet så lite som möjligt och som gör att normal trafiksäkerhetsstandard upprätthålls.

Ett avgiftssystem får inte medföra omotiverade nackdelar för användare som inte regelbundet använder vägnätet. (min understrykning)

Här skymtar fram en bild av samhällets syn på medborgare/ människor som man gott kan argumentera kring.

På olika områden ser man hur samhället ändras från REGLER (straff) till REGLER OM AVGIFTER (prövning och tillstånd och inspektion och straff). Allt ska prövas och runt hörnet lurar korrumptionen. Ansökningar ska skrivas av sakkunninga på sin regel (födkrok).

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Tralsmo  
#604689 Mycket bra att det kostar, kunde gott kosta ändå mer.
Som skotarförare så ser jag gärna att att det blir inback i istället.

Med dessa idiotiska bilförare så är det inte roligt å stå på allmän väg å lasta av skotaren , oavsett om det görs inifrån eller från vägen.
Å inte gnället från transportstyrelsen heller.

Ja ä skogsägare ochså å på den punkten ä ja inte snål.

Nähä portförbjud avlägga på allmän väg omedelbart.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604694 Hur har du tänkt att det ska lösas vid tjällossningen då skogsvägarna töms och stora lager läggs upp vid asfaltvägar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).