Motorsåg och handhållet

STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

26 inlägg 15806 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

Faun  
#589027 När kan man köpa den i butik?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

Ollebrus  
#591532 Köpte en Stihl MS 201 C-M idag, och den ska enligt säljaren ha ett nytt artikelnummer och vara uppdaterad med M-Tronic 3.0. Sågen hade precis kommit in till butiken och säljaren var noga med att kolla bruksanvisningen så att dom skickade med den som visar hur M-tronic 3.0 skall kalibreras. Sågen är märkt 2019-06 och vågen visar 4.0 kg. Blev glad då jag trodde att 201:an med M-Tronic 3.0 skulle dyka upp först nästa år

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

Faun  
#591555 Var köpte du den?

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

Madshus05  
#604374 Hur ser en nybörjare skillnad på den nya eller den äldre modellen?

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

skogjussi  
#604433 Hittade detta på stihl UK. Det verkar som att den har ny cylinder, kolv och avgasrör

Light, agile and designed for precision, the upgraded STIHL MS 201 C-M is fitted with the new version of the economic 2-MIX engine, making it ideal for harvesting thin wood, limbing and tending young stands.
The new 2-MIX engine consists of a new cylinder, piston and exhaust as well as an upgrade the M-Tronic system – M-Tronic 3.0!

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

apocalypse  
#684143 Klart intressant.

Har använt den gamla (utan elektronik) flera år nu, ända upp till rätt grova stående träd och vindfällen.
Använder Oregons 91vxl-kedja på mitt 14”svärd.

Såpass nöjd att jag undrar om jag skulle klara mig med 201 på det hela 🤔
Lite bakgrund är missnöje med den 550xp jag köpte...

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

HannuRöj  
#724262 Hej! 😀
Besökte hos min ÅF på morgonen. Han berättade om en 201 med 3.0 som startade inte förran han skickade sågen till importören för uppdatera mjukvaran.

3.0n är enligt detta lite annorlunda system, de äldre versionerna gräver aldrig någon uppdatering med lapptopp.

Erfarenheter, har era 3.0na fungerat?

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724284
Madshus05 skrev:Hur ser en nybörjare skillnad på den nya eller den äldre modellen?


Enligt min handlare finns det ingen synlig skillnad annat än den lilla märkningen 3.0. Min går till den klena gallringen som den är tänkt för. Stör mig mest på att tanken är så liten.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

toker72  
#724309 När jag köpte min 201 missade jag att dom tydligen ska kalibreras men den funkar utmärkt ändå. Byte till ett längre svärd tror det kallas 16" men motsvarar nog mera ett 15" kör allt med min 201 tycker den funkar bra rör inte 346 numera men hugger ju bara på hobby nivå. Har inte heller tänkt på att tanken skulle vara liten.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

HannuRöj  
#724327 Primerbubblan saknas är en skillnad men när har förändringen kommit har jag ingen aning om.

Liten tank stör mig också. Ganska törstig är 201n faktiskt, tror en större motorsåg gör motsvarande prestation med mindre soppa.
Min är ca 5 år gammal, första M Tronic version.

😀 Jag kom ihåg nu att min handlare sa han misstänker vatten i bränsle hade skadat förgasaren så han byte en ny istället. Startade inte med den nya heller förran mjukvaran blev uppdaterat, alltså återställt till fabriksinställning.

Finns det ens någon plugg för datorn på äldre modellerna? Startar den inte varje gång på grundinställning?

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 201 i ny lättare version med M-Tronic 3.0

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724329 Eg har 201 og brukt den ganske mykje. Fekk ei i februar -20 og ei ny no i april. Eg synes ikkje at tanken er spesielt liten synes at eg kan bruka ho ei stund på ein tank og at ein får meir gjort på same mengde bensin i forhold til eks vis stihl 261. I tilegg er ho avlastande for heile kroppen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).