Motorsåg och handhållet

Klyvkilar för klyvning av vresig ved

51 inlägg 41986 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Crille68  
#60313 Bara 295 kr inkl. moms!?! Ett superpris med andra ord.
Tyvärr hittar jag inte den på deras hemsida. :sad:
(En hemsida full med fantastiskt många "vill ha saker"! :grin: I synnerhet när man läser den och tittar på alla priser som är exklusive moms där. :cry: )
Jag hittar däremot den raka klyvkilen från Bacho för 95 kr plus moms vilket inte heller är ett dåligt pris.
Fast jag skulle helt klart satsa på en vriden kil! :ugeek:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60315 Crille! Om du bläddrar under texten men före priset (92 kr, så finns bl.a. alternativet "2,0 kg vriden (+144,00)". Nå 92+144 = 236 kr exkl moms = 298 kr inkl moms.

PS Kan du dra det på en firma så är ju momsen avdragsgill.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 15 mar 2018, 13:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Crille68  
#60333 Ojdå! :oops:
Tack för "tipset"!
Jag hade helt missat den lilla "gardinen" med olika alternativ.
De har bra priser och roliga saker.
Lite "OT"...Att de har Stigas motorsågar men kallar dem Alpina. Eller är det tvärs om? :???:

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60384 Japp... Tvärtom.

Stiga har nog aldrig gjort nån egen ...

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60387 Kvalitén på "Stigas" motorsågar lär vara bedrövlig, enligt min Stiga/Jonseredshandlare. - "Nämn inte Stiga tillsammans med motorsågar!!!". Däremot är deras motorgräsklippare helt OK, enligt samma handlare!

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60508 De är nog OK om de används som det är tänkt..
5min vart annat år...

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60848 Jag beundrar er som står och klyver med slägga och kil. Jag har gjort det endast när bitarna är så stora att jag inte orkar lyfta upp den i min hydralklyv. Men efter att ha slitit med ett år gamla lönn-bitar på 50 cm långa och 50 cm diameter, väl torkade, "omöjliga" att klyva så har jag bestämt mig för att lägga dessa bitar i en hög och sätta stickan till. Det är mer arbete än det är värt tycker jag att först dela dem på backen och sedan upp i klyven...

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

totte  
#60851 Det är såna som jag kallar "the unklyvables"

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60911
totte skrev:Det är såna som jag kallar "the unklyvables"


Det borde väl snarare heta "the unsplitible" om engelskan ska vara korrekt? :ymcowboy:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

totte  
#60930
Niking skrev:
totte skrev:Det är såna som jag kallar "the unklyvables"


Det borde väl snarare heta "the unsplitible" om engelskan ska vara korrekt? :ymcowboy:
/Niklas


Ja om det ska va korrekt ja, men whyförnot va lite unconventionell? I don't vete fan! :mrgreen: 8-}

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Kjell S  
#138521
Ekhagas trädfällning skrev:Jag beundrar er som står och klyver med slägga och kil. Jag har gjort det endast när bitarna är så stora att jag inte orkar lyfta upp den i min hydralklyv. Men efter att ha slitit med ett år gamla lönn-bitar på 50 cm långa och 50 cm diameter, väl torkade, "omöjliga" att klyva så har jag bestämt mig för att lägga dessa bitar i en hög och sätta stickan till. Det är mer arbete än det är värt tycker jag att först dela dem på backen och sedan upp i klyven...


Håller med där.. Efter att sökt på klyvkedja hamnade jag här och undrade om det
inte är samma sorts folk som fortfarande handgräver diken som klyver vresved...

Nä, här hemma torkar jag det ifs och lägger i eldkorgen, det brukar brinna el glöda
länge o ge en trevlig entré med både värme och brasdoft...

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

totte  
#138546 Såna där vresklumpar brukade jag kalla "unklyvables" när jag höll på och handklöv. La dom i en hög och gav dom åt grannen 8) .

Avatar Fallback

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

jd6630  
#138549 ja har en gammal trälåda som de står, militärens på, o i den lådan ligger 50st rostiga bly tunga järn kilar dato 1436 innan helvetet frös till. men de funkar ifall ja får hjärnsläpp o vill använda dom
men till saken, ja hade en fin bokstock 95cm i diameter som ja ville ha i 2 delar eftersom de ska bli en bordskiva
sågade ner me såget i stocken på var 40cm o dundrade ner kilarna men nån spricka blev de inte
blev putt o hämta grävaren o börja banka på kilarna i turordning, stocken sprack o dela saj fint i 2 halvor, kilarna höll faktiskt trots att ja banka som en galning på dom
resultat, uppsök en auktion från lämlig nich o inhandla en släkt kilar

Användarvisningsbild

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503485 Dags för ett trådlyft.

Vad tror ni om dessa klyvkilar från Fiskars? Fick 40% rabatt på grund av utförsäljning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

åberg  
#503498 Det kan nog vara nåt. Vad är det för material i slagytan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).