Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

50 inlägg 38753 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Torbjörn Johnsen  
#603717 Glömde säga att marknaden är het så det kommer att bli en skoglig bestseller👍

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603725
Mellberg skrev:Jag tänker så här. Finns det verkligen någon förutom forskare och Ulf 1 som vill syssla med något så komplicerat som blädningsbruk.
- - -
Vem myntade ordet hyggesfritt? Det är det verkliga skitskogsbruket eller hur Ulf 1 :mrgreen:

Även ett beslut att inte sköta skog på ett visst sätt bör väl grundas på kunskap? Så du vet vad du väljer bort och varför?

Ordet myntades av Skogsstyrelsen, och det är ett i grunden väldigt korkat ord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603731
Torbjörn Johnsen skrev:”Produktion” är väl en central frågeställning? ..

Det hamnar inom "planering" som jag ser det, kopplat till hur tillväxten påverkas av vad man gör.

Kruxet är ju att det inte finns nåt pålitligt sätt att bonitera fullskiktad skog (vilket naturligtvis kommer att påpekas) och jag tänker att hypotetiska jämförelser vad skillnaden blir på hundra års sikt borde vara ganska ointressanta för privata skogsägare, eftersom ingen ändå maximerar sin produktion. Men jag kommer nog nämna det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

plutten  
#603734 Inom ädellövs skogsbruket är ju blädning mera allmänt, varför folk i allmänhet tror att det fungerar lika bra i det övriga skogsbruket. Skulle vara bra att belysa vilka utmaningar man har att ta hänsyn till om man funderar på att prova på jatkuva kasvatus som vi säger på finska. Fritt översatt Fortlöpande tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603766 Såvitt jag vet är det väl inget av ädellöven som fungerar speciellt bra med blädningsbruk. Jag har åtminstone aldrig sett nån fullskiktad skog med de ädellöv vi har i Norden eller norra Europa. Enda undantaget skulle väl vara avenbokskogen vid Stenshuvud, men den brukas å andra sidan inte.

Däremot finns det en del lövträd i Nordamerika som kan bilda fullskiktad skog, och i tropikerna, fast då är det ju fråga om helt andra typer av lövträd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603767 Under rubriken "7. Hur gör man en blädning rent praktiskt och tekniskt?" hade det varit intressant om du också tar upp hur man kan göra det ur ett motormanuellt perspektiv och inte bara maskinellt.
Att ta på sig en slutavverkning i ett trakthygges bruk är det nog få som har tid till, men ha några hektar och sköta det genom blädningsbruk tror jag en hel del hade varit intreserade av, och då kanske man inte bryr sig så mycket om det blir en lägre produktion.
Några frågeställningar att ta upp kan vara att när man gör det manuellt vill man kanske göra lite varje år istället för att göra en åtgärd vart 10e år. Något särskilt att tänka på då? När man manuellhuger och kör ut med små maskiner ska man ändå ha ett stickvägssystem?
En annan fråga när det gäller blädningsbruk är om man kan öka produktionen där det är blött i och med att man har en större kontinuerlig biomassa som suger upp mer vatten.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603772
jl skrev:Under rubriken "7. Hur gör man en blädning rent praktiskt och tekniskt?" hade det varit intressant om du också tar upp hur man kan göra det ur ett motormanuellt perspektiv och inte bara maskinellt.
- - -
Några frågeställningar att ta upp kan vara att när man gör det manuellt vill man kanske göra lite varje år istället för att göra en åtgärd vart 10e år.

Bra förslag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

fendt311  
#603778 Hur bör man tänka vid blädning vid olika markförhållanden.
Hur bör man tänka vid blädning i skapande av riskspridning.
Markförhållande. Sandiga till närstående myrmarker.
Riskspridning. Urvattning, insekt, djurliv, väder relaterade, mångfald, mm

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

mos  
#603791 Svaret på ”varför bläda en skog/skifte?”. Vilka är fördelar och drivkrafter för de som väljer blädningsbruk?

Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

sveakatten  
#603795 Tror det skulle behövas ett särskilt kapitel om varfför man inte kan bläda tall, och hur man kan sköta denna med tex skärmhuggning. Ska bli väldigt intressan att se hur mycket fel jag gör. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603797 Trädslag tänkte jag ha med dels alldeles i början (punkt 1) och dels när jag beskriver hur en fullskiktad skog fungerar (punkt 3).
Skärmar och luckhuggning kommer på slutet, i "andra alternativ", fast bara väldigt översiktligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603819 Spontant skulle den delen med naturvården vara intressant då många som förordar hyggesfritt gör detta för kontinuiteten och de arter som kräver dessa miljöer.
Även den paradox som blir när 200+ år gamma granar som ska huggas inte får huggas i ett normalt skogsbruk utan faller under gammelskogsparagrafen.

Även hur bläddring skulle kunna vara ett sköttselalternativ i skyddade gämnåriga skogar utan de där höga naturvärdena. Blir oftast många sådana bestånd när man gör ett nytt reservat.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Älgfoderodlare  
#603834 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

sveakatten  
#603873 Ja, det kanske vore något,inför blädningsbruk i naturreservat, då borde väl en del av borrarna försvinna, och inte att dom växer igen som nu.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Kse  
#603885 Hur får man ut virket?
Är tanken att man bara köra med små maskiner och är det isf. bara lämpligt med barmarksavverkningar på nordligare breddgrader?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).