Skogsröjning

Får fel inställning på röjsele.

14 inlägg 3590 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får fel inställning på röjsele.

Hilux  
#603742 Hej röjer ganska mkt nu ca 3 dagar i veckan heltid. Men får ont/värk i höger axel under skulderbladet efter lunch å framöver kvällen i soffan. Kör med en Husqvarna 555Fxt å dess originalsele.

Tycker mig provat de flesta inställningar på selen men inget känns optimalt. Är 180cm lång å 80kg. Provat att ha selens axelband i både det mellersta å övre hålet i ryggtavlans hål. Men upplever ändå att höftbältet klättrar uppåt magen under körningen å sen ligger vikten på axlarna igen.

Hur ställer ni sele I dess tre hål på ryggtavlan beroende på er längd?
Tycker ni häftbältet stannar kvar ”nere” på höften?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Får fel inställning på röjsele.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603746 Låter som du har det högra axelbandet för hårt spänt och kanske rent av för korta axelremmar över lag.

Själv fick jag förlänga axelremmarna ca 15 cm, vilket jag har fått göra på många röjselar. Är 196 cm med en proportionellt sett lång rygg. Här har du min resa Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Avslutat-02  
#603748 Så här gör jag när jag instruerar kunder om att ställa in selen.

Börja med att släppa på alla spännen.
Sedan spänna åt midjebältet först, sen axelremmarna, på det sättet så sitter axelremmarna lite löst och det ska de göra.

Häng sedan i sågen och justera remmen under armen på vänster sida.

Nu ska selen kännas skön över hela axelpartiet och sågen ska fördelas över hela kroppen.

Du har nog haft selen för åtdragen på högersida..

Kom ihåg att vara helt avslappnad i axlarna när du ställer in selen..

Förr sa man att man skulle kunna få in en utsträckt hand mellan axeln och selen...

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Hilux  
#603783 Funderar lite på de tre olika höjdjusterings möjligheterna som e på Husqvarnas ryggtavla. Fått läst mig till att det nedre är Medium, mitten Large och de övre XLarge. Men vad är jag som är 180cm? Körde på de övre å förstod att de blir ju fel. Men frågan e ju om jag e M el L?

Vilken höjd kör ni andra? Å vad har ni för kroppslängd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får fel inställning på röjsele.

fendt311  
#603788 Hade samma problem för två år sedan. Fick så ont i höger axel efter ny sele/ röjsåg. Axelremmen på en sida var en halv cm kortare på en sida. Minns inte vilken sida det var. men när jag justerat dom i samma längd blev det mycket bättre. Var faktiskt frun som påtalade att kolla selen ordentligt när jag kom hem. Som en man med förkylning hade jag klagat i ett par veckor.

Användarvisningsbild

Re: Får fel inställning på röjsele.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603806 Man ska i princip aldrig börja med att dra åt någon rem när selen känns felinställd, utan lossa istället.
Som vinterröjarn skriver så ska axelremmarna vara lösa.

Justera höjden på putan och fästet på sågen så att sågen sitter där ni vill ha den. Handtagen på sågen ska vara där dina händer hamnar naturligt, inget sträckande eller lyftande ska behövas.

Användarvisningsbild

Re: Får fel inställning på röjsele.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603812 Och ja, justera alltid röjselen med röjsågen hängandes i putan...

Min Stihl Advanced XXL-sele känns skön att bära när röjsågen är påhängd, men alldeles för stor utan röjsåg.

Min Stihl X-fit-sele känns däremot skön att bära både med och utan röjsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Avslutat-02  
#603820 Det som oftast sabbar rygg och axlar,nacke är att man inte jobbar med höften och benen. Utan använder sig av armarna för mycket.

Armarna är enbart till för att vid röjning styra sågen i vinkel och att plocka sly.
Resten ska övriga kroppen sköta.

Sågen ska gasas upp rejält, annars sker skador på växeln men vibrationer och stötar leds upp i selen och skapar besvär.

Klingan ska vara vass,och den ska skära.
Man får inte använda sågen som en yxa och slå av stammarna för det skapar ytterligare besvär i kroppen och sliter på axlarna.

Själv använder jag en gammal RX sele, ni vet den där orangea som fanns i början av 80-90 talet.

Rätt inställningar så duger den gott men kräver disciplin från sin användare, att inte gena eller fuska med att klingan är vass och att jobba med kroppen.

En person som är runt 180 cm lång bör ha det ledande axelpartiet i högsta läge.
Är själv 183 cm.
En ny sele är skit att jobba med, tills den varit med i några dagar, så att den blivit uppmjukad...jag brukar lägga min i tumlaren en stund sedan sätter jag på mig den och provar att ställa in den, den är nu mjuk och följsam.

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Sture Andersson  
#603824 Hade väldiga problem med att jag fick ont i axlarna när jag körde röjsågen ,ända tills jag var på en skogsdag med södra och det var med en tjej som instruera om hur man ställde in röjselen .Det var många värdsmästare med som mena att hon hade helt fel ,men jag tog till mig vad hon sa och nästa gång jag skulle ut med sågen så drog jag åt midjebältet så att jag nästan inte fick nån luft ,såg till att axelbanden var lösa .Och som hon sa så blev det lagom runt midjan när man gott en stund för det lear upp sig .Sen dess inga problem med rygg och axlar som har med det att göra.

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Avslutat-02  
#603828 En trevlig sak med kvinnor i skogen vad det gäller selar och röjsåg är att de har väldigt lätt för att använda sig naturligt av hela kroppen vid skogsröjning.

En kvinnlig skogsröjare rör sig på ett helt annat sätt än en grov manlig skogsröjare.

Det är bara till för del att kolla på hur de jobbar och hur de som är proffs ställer in selen.

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Hilux  
#603997 Är de ingen som har ngt bra svar på höjdjusteringen på ryggen på husqvarna selen? Antar ju att husqvarna måtte räknat ngt på de tre olika alternativen gällande personens längd. Om jag som e 180cm har på högsta, vad ska då personen som e 195cm ha? El har jag fel höjd?

Vad har ni andra, Å hur långa e ni då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

Avslutat-02  
#603998 Det finns ingen direkt rekommendation om vid vilken längd på personen som det ledade axelpartiet ska sitta.
Utan man får känna sig fram.
En lång person bör ha den i högsta läge och mest troligt remmarna utdragna så långt det går.


Eller förlänga remmarna.
Man får testa och känna sig fram, kanske byta sele från annat märke.

Är själv 183 cm lång och de gånger jag använder Hva XT sele så sitter axelpartiet i det andra fästet.

Avatar Fallback

Re: Får fel inställning på röjsele.

källefall8  
#604000 Jag är 180 och brukar ha mellanläget på XT-selen men beror nog lite på hur grov man är över axlarna och hur lång i ryggen sam om du har en massa kläder under. Du ser om remmarna räcker till samtidigt som midjebältet är på höften annars byter du till översta läget. Bröstplattan ska vara ungefär mittför där bröstbenet börjar.

Användarvisningsbild

Re: Får fel inställning på röjsele.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604042 Pröva att ha axelremmarnas infästning i det övre hålet och se om det hjälper.

När jag tog röjkörkortet var det en relativt kört person (ca 170-175 cm) som hade infästningen i mellanmålet och axelremmarnas spännen nästan mitt på axlarna. Jag övertala honom att flytta upp infästningen till det övre hålet och det blev mycket bättre.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).