Skördare

maskinbyte?

23 inlägg 7104 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

maskinbyte?

tredor  
#60352 så e de


Senast redigerad av tredor sön 12 jul 2009, 17:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

Thunborg  
#60353 Vad säger maskinsäljarna om ett inbyte, har fått uppfattningen att Ecolog har svårt att byta in. Har inte 1270 gått bra 8)

Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

tredor  
#60356 1270 går
Senast redigerad av tredor lör 23 jul 2011, 11:01, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

skogsjan695xl  
#60357 de flesta försäljare har väll idag svårt att byta in stora maskiner, men ändå vill de få sålt nya maskiner.
Så prata med försäljaren om byte, eco-log är ju ena trevliga maskiner, för egen del är det ju inget annat än den gula nyansen som gäller. men det är jag det.
De nya med mercedes motor går ju väldigt tyst och fin och så har ju diesel förbrukningen gått ner fruktansvärt på dom.
Är väll dubbla arbetspumpar också nu väll :?: eller var det bara 590 in som hade det....

Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

tredor  
#60359 Jo,blev inponerad av 580 på elmia,gick väldigt fint.
Hur e de att köra i kraftigt med eller motlut när man inte har nån krantilt? Räcker nivileringen till i alla lägen?

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

tredor  
#60360 En fråga till! kör mycket blötmark,har hört att man kan hasa sig fram med ecolog och därmed fördela tyngden
över hela maskinen,stämmer detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

skogsjan695xl  
#60361 att gå uppför är inga problem går att nivelera upp det mest. enda man ska tänka på att man ej ska köra så uppför, man ska ställa rätt maskinen på den plats man står. måste gasa lite så hjulen rullar lite, blir en jäkla brytning annars.
Nerför är lite lurigt, lätt att sätta röven på maskinen i backen och åka pulka, men är det brant och inte så lång backe so kan man gå på skrå och hugga virke upp eller ner till plattåer så det är lättare för skotare.
Blöta marker är inga större problem om man risar bra, köra lågt så sjunker den inte så djupt, är det dåligt med ris ska man passa sig endel då röven sjunker som en sten.

Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

skogsjan695xl  
#60362 om man gallrar så kan man använda nivelleringen till att ta ´´runt´´ träd.
Senast redigerad av skogsjan695xl lör 06 jun 2009, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60363 Eco Log är ju fina maskiner... dem har dock för små oljekylare... går en maskin (skördare) för högtryck en så vill oljan koka... är en här hemma som har jätte problem med det...

Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

skogsjan695xl  
#60365
970D skrev:Eco Log är ju fina maskiner... dem har dock för små oljekylare... går en maskin (skördare) för högtryck en så vill oljan koka... är en här hemma som har jätte problem med det...


Detta vet jag också en som hade, var en tidig modell av 590C men de bytte kylare så gick den se. Skogsjanen som jag körde hade aldrig det problemet och några andra med 580B som kör här har inte heller några problem, så det verkar som det är några som får detta problemet.

Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

tredor  
#60366 Kanske för mycket olja i omlopp på dessa maskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

skogsjan695xl  
#60368
tredor skrev:Kanske för mycket olja i omlopp på dessa maskiner?


Nja det är ju inte mer än nån annan maskin när man står still, kör man så är det klart det går åt lite mer olja, men jag tror inte Eco-Log är omöjliga utan du kan få en extra kylare monterad från början.
Finns ju uppsjö av maskiner som man fått montera på extra kylare. ex rottne 2000 modellerna sätte man extra kylning, gamla 1840 hade jätte stora problem med detta så de fick montera extra kylare. Detta är ju som sagt ett problem som väldigt många maskiner har haft under lång tid och det finns hjälpmedel. extra kylare eller en större.

Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

tredor  
#60377 OK.tack för alla svar,skriv gärna mer om ni kommer på nåt! :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinbyte?

Golddigger  
#60380 Eco-Log har..(eller förhoppningsvist haft) värmebekymmer på hydraliken samt några iqanboxar på C modellerna av skördarna.
Dom har jobbat hårt för att åtgärda problemen och kommit ut med flera uppdateringa som man fått åtgärdat gratis.
Nu på den senaste uppgraderingen så blir det byte av fläkt som skall öka luftflödet samt flytt av iqanboxarna.
Vi är väldigt nöjd med våran 560 C förutom varmgången som vi nu hoppas skall blir bra med sista uppdateringen.
Vi har tidigare haft Cat 550B , Cat 580B , Eco-Log 560B samt nu 560 C och förmodligen så blir nästa maskinbyte en Eco-Log igen.
När man lärt sig att använda sig av alla fördelar med niveleringen så vill man inte vara utan den.

Avatar Fallback

Re: maskinbyte?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60441 ecolog 580b som jag körde tidigare gick grymt varm i hydraul oljan typ 70 grader det löste vi med regenerativa slider till kranventilen och en cleen fix fläkt= problemet löst. Annars så gick den som sjutton och producera mycke virke per timme men som skotarförarn sa : Inga problem att de ä mycke på backen inom 2 veckor står ni ändå en dag å skruvar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).