SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 45448 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603644 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Lars Lundqvist SLU  
#603646 Om du stamkvistar så flyttas tyngdpunkten uppåt. Inne i kronan brukar stamformen oftast vara nästan exakt som en kon, men nedanför är den proportionell mot kronans storlek och hävstångens längd, mätt från kronans tyngdpunkt ner till höjden där du mäter diametern.

Om du stamkvistat så har du ju tagit bort närmare halva kronans längd, av bilden att döma, och om granarna då svarat med att öka barrmassan på den kvarvarande kronan och dessutom öka toppskottslängden, så har du en tätare krona som samlar mer vind och dessutom sitter högre upp, vilket ger grövre stam.
Men så småningom kommer ju även de okvistade granarna börja hissa sina kronor, och när alla träden är 15 m och har 8-10 m krona så kommer skillnaderna i diameter ha försvunnit. Träden ändrar stamform utifrån förändringar i vindbelastning på stammen, och träd som ser likadana it och har samma sorts bestpmd runt sig kommer se i stort sett likadana ut.

Det är höjdtillväxten som är den intressanta detaljen, om du faktiskt fått de kvistade granarna att ändra sin höjdtillväxt på ett sätt som gör att de kommer vara längre från och med nu. Men jag har aldrig läst att man sett nåt sånt nånstans i nåt försök.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603647 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Lars Lundqvist SLU  
#603651
Älgfoderodlare skrev:[hur många "skogstokar" har du hört om som stamkvistar Gran ?

Inga. :)

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603653 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603661
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:[hur många "skogstokar" har du hört om som stamkvistar Gran ?

Inga. :)

Här är en :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603663 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603787
Älgfoderodlare skrev:Har du gjort några mätningar eller särskilda iaktagelser ? Kunde ju vara kul om vi kan se om det finns likartade samband, även fast vi kan ha så olika förutsättningar beroende på var i landet vi håller till !

Jag har inte gjort det särskilt organiserat och bara de senaste 10 åren. Framförallt för att få bättre framkomlighet och "utsikt" i granskogen. Min enda observation är att även "ängskantgranar" med ganska grova kvistar klarar en stamkvistning ganska bra om man ser till att inte skada grenkuddarna. Jag har dock inte fällt och sågat upp några sådana ännu. Det tar nog en 10-15 år till innan de är mogna att avverka.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603827 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Lars Lundqvist SLU  
#603839
Älgfoderodlare skrev:Så frågan är då om stamkvistningens effekter på höjdtillväxt är så pass begränsad som till högst 2-3 år ? Kan just den ökade mekaniska påverkan på stammen vara orsaken ? Kan träd mer generellt inte göra 2 saker samtidigt fast de verkar ha förutsättningarna att göra det med tanke på hur tillväxten sett ut under de tidigare åren ?

Det är väldigt bra frågor.
Det finns en kanadensisk studie där man band ihop stora träd (contorta) med vajrar så dom inte kunde svaja när det blåser. Effekten blev att dom byggde ut större kronor och ökade höjdtillväxten. Så man skulle kunna tänka sig att den mindre kronan gör att dom svajar mindre och av det skälet kan växa mer på höjden. Men det gör samtidigt att dom bygger ut kronan mer, vilket ökar svajningen och därmed måste öka stammens diametertillväxt och kanske gör det att höjdtillväxten går tillbaka till ett mer normalt läge.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603843 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603859 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Lars Lundqvist SLU  
#603860 Jag tror inte det finns några studier där man tittat på det systematiskt på det sätt man skulle behöva göra. Hela fältet biomekanik-tillväxt är väldigt ungt och det finns väldigt lite gjort. Och det mesta är på tallar just därför att det är lättare att i efterhand mäta höjdtillväxten.

Så, bra frågor, men inga svar. Du får observera och försöka bidra på egen hand. :)

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603861 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Nyborg  
#603862 Jag har alltid fått lära mig att man inte ska kapa grangrenar nära stammen. Men funkar det så skulle det ju bli mycket snyggare i skogen. Där man nu lägger ner den tiden. Kvalitetsmässigt skulle väl isåfall kvistrent virke vara bättre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).