Traktorn i skogen

Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

17 inlägg 9463 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Kallekimmi  
#603426 Hej. Har klurat på varför vissa monterar framdäcken i samma rotationsriktning som bakdäcken medan andra monterar dem i motsatt rotationsriktning. Är det någon som har koll på vad de olika monteringssätten har för fördelar och nackdelar?

Bild


Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

fendt311  
#603427 Det beror på att bild1 vill man ha dragkraft. Tex på åker. Bild2 kör man mycket efter väg. Då slits däcken mindre.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

fendt311  
#603428 Ha ha.. tvärt om. Skrev nog fel.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

ananders  
#603429
fendt311 skrev:Det beror på att bild1 vill man ha dragkraft. Tex på åker. Bild2 kör man mycket efter väg. Då slits däcken mindre.


Det med mer dragkraft stämmer nog så länge du inte har jord som klibbar vid däcken för då mister däcken sin självrensande förmåga.

Avatar Fallback

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Hema  
#603451 I lumpen hade vi framhjulen "felvända" för att få lite bättre grepp vid backning när man kört fast. Detsamma borde gälla traktorer. Så en skogstraktor på mark med mjukare partier, fördel felvända fram. Rätt/fel det är frågan.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

ss0803  
#603453 Det är anledningen jag också ser @Hema.

Med TwinTrac kör man mer bakåt än framåt i skogen, därav framhjulen ”felvända”.

Dessutom blir det mer vikt på framaxeln när man backar och därmed skjuter skogsvagnen ”framför” sig istället för att dra den efter traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

fendt311  
#603461 Ha ha. Måste ut och vända fram hjulen på traktorn. Jag kör ju mest framåt. Kör bara på vägen och i skogen, framåt. Annars så är det faktiskt så att man sliter mindre på däcken/ transmision (4wd) på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

rokon  
#603466 Jag har rejäla piggkättingar så väl fram som bak numera, tror ej jag behöver vända dem fram för bättre fäste :wink: när jag backar, funkar bra med att backa upp även från skogen upp på vägbanken i snön ändå.
Nu dessutom underkylt regn i kväll.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

JohannesG  
#603467 Den primära orsaken till att många felvänder framhjulen är minskat däckslitage vid vägkörning.
Ett rättvänt framdäck (styrande) slits fortare än ett rättvänt bakdäck. Ett felvänt framdäck slits långsammare än ett rättvänt bakdäck.
Senast redigerad av JohannesG sön 29 dec 2019, 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603478 Min erfaring. Ofte så kan dekkene bli lite Ojamt slitna"Trappade' så iallfall på gårdn jag er I från så har vi snudd om på dekkene foran og feks kjørt en summar med dom fel veg før å få slitt dom til lite igjen å så satt dom riktig veg igjen efter et halvår feks. Men har og merkad dom gangorna dom står fel at det gir bettre grep ved bakking så lite smart ved mye kjøring med feks twintrack å bare ha dom fel veg hele tiden. Sikkert lite todelad mening om detta vil jag Tro :-b
Senast redigerad av Norske_Trond sön 29 dec 2019, 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

fendt311  
#603482 Norske Trond har så rätt. Förut brukade jag göra likadant. Men det var när traktorn gick i jordbruket. Då brukade jag vända framdäcken efter man var klar med plöjning på hösten. Sedan vände man däcken på våren. Men nu går den bara på vägen och skogen. Sliter inte på twindäcken lika mycket. Det har jag konstaterat. Det jag märkt är att den brukar dra åt något håll. Om luften läkt ut lite grann under vintern. Från något hjul.

Avatar Fallback

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Hema  
#603531
JohannesG skrev:Den primära orsaken till att många felvänder framhjulen är minskat däckslitage vid vägkörning.
Ett rättvänt framdäck (styrande) slits fortare än ett rättvänt bakdäck. Ett felvänt framdäck slits långsammare än ett rättvänt bakdäck.

Men då på en traktor med lika stora däck fram&bak och med 4wd i konstant?

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

JohannesG  
#603545
Hema skrev:Men då på en traktor med lika stora däck fram&bak och med 4wd i konstant?

Ja den referensen jag har närmast är ju Mercorna med lika stora hjul runt om. På en konventionell traktor kanske felvända framdäck slits lika fort eller bara lite långsammare än bakdäcken i och med storleksskillnaden. Men skillnaden är ändå klart märkbar. Bra att du poängterade det.

Permanent fyrhjulsdrift är fel. Kör inte med fyrhjulsdriften i vid vägkörning annat än vid behov.
Går ju välja mellan:
• enbart bakhjulsdrift
• fyrhjulsdrift
• fyrhjulsdrift med differentialspärr både fram och bak.

Avatar Fallback

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

tallen100  
#603546 Mindre framdäck snurrar ganska många fler varv än dom större bakdäcken och slits normalt fortare, fast dom har åkt lika långt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

JohannesG  
#603555 Skiljer enligt mina beräkningar omkring 30% i rullomkrets på en konventionell traktor. Och jag är ganska säker på att vändning av däcken kan minska slitaget med 30%.
Vi bytte plats på fram och bakdäck på en av Mercorna just för att det hade slitit så mycket mindre på framdäcken.
Senast redigerad av JohannesG sön 29 dec 2019, 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).