Verkstan

Bygga hydraulsväng på snöpblad

13 inlägg 5300 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#592577 Tänker bygga hydraulsväng på vårt gamla men trogna snöblad. En saknad funktion. Tror att det ska gå att montera en cylinder enligt bild. Men frågan är vilken dimension på cylinder som behövs? Räcker 60mm? Tänker för enkelhetens skull använda en dubbelverkande cylinder plus chockvntiler till denna.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Blondin 750  
#592600 50mm stång borde räcka fint. Tänk på att om du endast har en dubbelverkande cylinder så fungerar det inte med en ventil som släpper oljan från ena sidan till den andra, det är olika volym på kamrarna och om kolven trycks ihop pga påkörning på vänstersidan enligt din bild, så får den volymen inte plats i kammaren som inrymmer kolvstången. Förstår du hur jag menar?

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#592603 Menar du 50mm kolvstång eller 50mm cylinder? Blir väldigt olika kraft.🙂

Förstår precis vad du menar. Har tänkt på detta, men skadar aldrig att bli påmind.👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Blondin 750  
#592604 Stången 50mm och röret kanske 80mm. Det beror ju lite på slaglängden. Om du klarar dig på kanske 40-50cm slaglängd så kanske det funkar med 40mm stång. Jag kan mäta på min Vreten vikplog och se vad som sitter där.

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592621 På din illustration ser det ut som att den inte kan svänga åt andra hållet utan bara rakt?

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#592624
Blondin 750 skrev:Stången 50mm och röret kanske 80mm. Det beror ju lite på slaglängden. Om du klarar dig på kanske 40-50cm slaglängd så kanske det funkar med 40mm stång. Jag kan mäta på min Vreten vikplog och se vad som sitter där.

Okej. Ja vill du kolla det vore det jättesnällt. Har kollat lite på reservdelslistor över plogar, men inte hittat dimensioner.
Slurfi skrev:På din illustration ser det ut som att den inte kan svänga åt andra hållet utan bara rakt?

Illustrationen är långt ifrån perfekt. :wink:
Ska mäta lite till men med en slaglängd på ca 60cm tror jag att det ska gå att svänga fullt åt båda håll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#592625 Tror att det blir mer gynnsam vinkel än på ett schaktblad med hydraulsväng. blir inte så mycket hävarm. Dock kör man betydligt fortare med en snöplogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Blondin 750  
#592637 På min Vreten 3,2m vikplog så sitter det en 50/80 cylinder för varje vinge. (80mm inv mått på cylinderröret)
Kan tillägga att crossover-ventilen aldrig har löst ut under alla år jag kört snö.

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#592857 Tack!

Med tanke på hur snöbladet är utformat och kolvens gynnsamma vinkel så tror jag att en 70/40 skulle fungera till och med utan chockventil. Tänker att som bladet är nu så finns det inget som utlöser mer än att bladet kan vika sig framåt om man kör på något, och det har aldrig varit problem. Och jag har svårt att tro att med den vinkeln att det skulle bli krafter större än de som en 70/40 cylinder ger vid 180bar. 7ton respektive 4,7ton. Och till 90% körs bladet helt svängt åt höger och där ligger det ändå mot ett mekaniskt stopp.

Men rätta mig gärna om jag tänker galet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Blondin 750  
#592864 Jag hade också kört med bara en 40/70 dubbelverkande utan crossover. Kör med förstånd så är det inga problem. 🙂

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

ralph42  
#603317 Går i samma tankar. Har likadant snöblad. Hur löste du det med infästningen av hydraulcylindern?

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

JohannesG  
#603320
ralph42 skrev:Går i samma tankar. Har likadant snöblad. Hur löste du det med infästningen av hydraulcylindern?

Blev tyvärr inget av projektet. Plockade isär bladet för att ordna några bussningar m.m. Men insåg snart att det inte var värt att lägga energin på det. Det får duga denna vintern också, om det blir vinter. Och så kanske vi skaffar ett begagnat med sväng till nästa vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsväng på snöpblad

Sågad  
#817553 Lyfter tråden då jag står inför samma utmaning.
Jag har en Holms plogbom med ett udda 240 cm plogblad och vill få hydraulsväng på den.

Vad behöver man tänka på med vinklar och shockventiel,mm?
Vill hålla ner budgeten men ändå ha det ordentligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).