Avverkning (slutavverkning)

Angrepp av granbarkborre - när ramlar barken av?

31 inlägg 9847 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Angrepp av granbarkborre - när ramlar barken av?

jojo72  
#603083 Har ett 3 ha granbarkborreangripen gammelskog, som inte går att avverka förrän tills det blir torrt förhoppningsvis till våren.
Granbarkborrangripen skog tappar ju barken, Är det någon som har uppfattning av och kan säga inom vilket tidsintervall barken börjar falla av?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603084 När hackspettarna hittar de baggar som finns kvar under barken.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603086 Det händer ganska fort. Hackspettar eller inte.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jojo72  
#603087 Fortsätter det under hela vintern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603088 En stor del av baggarna och från sena angrepp larver övervintrar i träden

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

generationsskifte  
#603089 Tycker det är väldigt olika. Hittade för någon dag sedan en rejäl gran som hade tappat all bark 5-15 meter upp, men helt grön i barren. I vanliga fall känns det som om att barken sitter kvar medans barren ramlat av.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jojo72  
#603093 Är alltså träd med övervintrande borrar ständigt intressant för hackspettarna? Är virkesvärdet förstört också för sena angrepp om man inte kan ta ut det förrän april/maj?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603095 Sena angrepp sitter ofta långt upp i trädet och då kan de första stockarna vara prima timmer

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603105 Går det inte att hugga och köra om det fryser till under vintern?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jojo72  
#603108 Jo, men den kylan är sällsynt förekommande numera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

fendt311  
#603578 Såg på tv (ovanligt) i kväll. Alaska: the last frontier. Familjen Kilcher gård hade blivit angripen av granbarkborre. Dom planterade då skogsplantor (Gran ) av typen Hemlock. Granbarkborre tyckte tydligen inte om den i omgivningen. Så genom planteringen skulle man hålla den borta. Har läst om gran hemlock tidigare här på forumet. Men inte att granbarkborre skydde den.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

fendt311  
#603580 Har googla lite på hemlock nu. Är det en tall eller gran? Står på Wikipedia att den tillhör familjen tallväxter. Tyckte dom sa tall i programmet. Redigerade efter jag skrivit inlägget till gran. Tänkte att jag hörde nog fel i programmet. Men nu när jag söker står det familjen tall växter.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

JensSkoog  
#603582
fendt311 skrev:Har googla lite på hemlock nu. Är det en tall eller gran? Står på Wikipedia att den tillhör familjen tallväxter. Tyckte dom sa tall i programmet. Redigerade efter jag skrivit inlägget till gran. Tänkte att jag hörde nog fel i programmet. Men nu när jag söker står det familjen tall växter.

Hemlocken producerar koda som en tall på steroider, så borrerna skulle väl inte gilla den als. :wink:
Men något alternativ till gran ville den inte vara här i alla fall eftersom den växer snabbt som blixten. Har huggit några i trädgårdar och med årsringar på 10-12 mm var den ungefär som asp eller gråal i vikt och kvalitet när den turkade.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

fendt311  
#603583
JensSkoog skrev:
fendt311 skrev:Har googla lite på hemlock nu. Är det en tall eller gran? Står på Wikipedia att den tillhör familjen tallväxter. Tyckte dom sa tall i programmet. Redigerade efter jag skrivit inlägget till gran. Tänkte att jag hörde nog fel i programmet. Men nu när jag söker står det familjen tall växter.

Hemlocken producerar koda som en tall på steroider, så borrerna skulle väl inte gilla den als. :wink:
Men något alternativ till gran ville den inte vara här i alla fall eftersom den växer snabbt som blixten. Har huggit några i trädgårdar och med årsringar på 10-12 mm var den ungefär som asp eller gråal i vikt och kvalitet när den turkade.

Tack för svaret.
Förstod nästan att det var något snabbväxande. Otroligt vad ett träd kan komma upp i kubik. Men den verkar ju också som den har livslängd på några hundra år. Läste att dom har problem med en skadeinsekt i Usa/ Kanada. Någon typ av insekt från Orienten som dödar trädet på några år.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Lars Lundqvist SLU  
#603615
fendt311 skrev:Har googla lite på hemlock nu. Är det en tall eller gran?

Nej, varken eller.
Tall är en Pinus-art, gran är en Picea och hemlock är en Tsuga.

Det är tre helt olika släkten, men samtliga tillhör familjen tallväxter, Pinaceae.

Hos människor tänker vi individ, familj, släkt, samhälle, nation, osv, men när man systematiserar organismer så gör man tvärtom: En individ tillhör en art, som tillhör ett släkte, som är en del av en familj, osv. Kika på "släktträdet" för hemlock så syns det tydligt.

1577699310_1039a3a1-19ab-4030-aaf8-11ff238a24b1.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).