Traktorer och processorer

Traktor för Jord och Skog

26 inlägg 9579 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor för Jord och Skog

Edblad  
#602568 Hej!
Som nybliven medlem här och gårdsägare så sitter jag kollar runt på en lämplig traktor, kollar på maskiner runt 100-150,000kr vilket gör att jag hamnar på det glada 80-talet med varierat skick men jag söker en stabil 4wd maskin med lastare.

Sysslorna blir väldigt varierande.

Har fastnat lite för Valmet,Fiat, Massey ferguson.

Så nu söker jag tips från er där ute på vilka märken/modeller och maskinvikt som är lämplig för att kunna knuffa snö med men ändå ej för tung och klumpig i skogen.

Finns liknande tråd så får gärna admin omdirigera mig.

God jul och tack på förhand!

Mvh
Edblad



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602569 För de pengarna föreslår jag Valmet 655, 755, 855, eller kanske nån tidig ur 6000-serien.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Camaro1969  
#602579 Vi är ju några som åker fordar här inne.:

De är ju höga med bra sikt och hytt med plant golv.

Rätt modern ändå trots att de kom andra halvan av 70 talet

Tex 7700 som jag själv sen heter de väl 7610 7710 6600 6700 m.m.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

fendt311  
#602591 Titta gärna på auktion sajter som klaravik och andra. Frakt går alltid att ordna. Lilla traktorn jag har är utrustad med oljeturbin koppling. Har haft den i 28 år. Sitter ålö 520 lastare på den. Körde många år med mycket snöskottning. Kör den alltid i skogen nu för tiden. Imponerad över att jag aldrig lagt på kättingarna på den. Kört 5000tim med den. Aldrig bytt koppling. Så jag vill rekommendera att du köper en traktor med oljeturbin koppling.

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

Ldsaren  
#602601 Se till att ha en traktor som är hög under hitchen, en del tillverkare har lyckats dåligt med det , jag tog bort hitchen på Fiaten 680 och gjorde om så den blev ca 45 cm , nu är jag nöjd , och mycke bra traktor som bara går o går när jag vill .

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602609
1577274785_tl90.jpg

https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 0/87759527
New Holland TL90 220 000 kr Årsmodell 2000
Fyrhjulsdriven lantbrukstraktor i nyskick. 2837 timmar.Frontlastare Vreten 16 B med nya busningar o tappar. Snöskåpa med ny hardox slitstål. Skopan som ny. Däcken nyvärdiga. Ledbelysning runt om.

Leten icke mer du köpsugne traktorgubbe in spe!
Min grundinställning är att bruksföremål inte ska vara museiföremål, därför tipsar jag om att
gå upp ett snäpp i budget och titta på en traktor yngre än tjugo år.
Denna TL90 är nog ganska exakt vad man behöver som grundutrustning på en gård.
Den har allt du kan tänkas nånsin behöva och går att utrusta med allt.
Dessutom bra prisläge, det känns korkat att köpa en lite billigare men dubbelt så gammal maskin
som dessutom isf endast går 30kmh, trakorer nyare än ca1994 går 40kmh och det är en skillnad som märks.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Jolly  
#602757 Jag är nöjd med min valmet 6300. Gott om plats i hytten.

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602775 Håller med Slurfi, NH TL90 är en bra traktor men ack så eftertraktad. Vill du köpa för lite mindre pengar så
finns ju Fiat 70-90, 80-90. Enkla bra traktorer men tyvärr låga inne i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

halvproffs  
#602786 Kan ju ha fel men är det inte på den som torkarmotorn skymmer sikten bakåt mycket?
Tror att det var en sån jag provsatt och mina 183cm var för långa kändes det som. Annars är det nog en bra traktor.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602822
halvproffs skrev:Kan ju ha fel men är det inte på den som torkarmotorn skymmer sikten bakåt mycket?
Tror att det var en sån jag provsatt och mina 183cm var för långa kändes det som. Annars är det nog en bra traktor.

Jag har för mig det var en MF som hade en gigantisk bakrutetorkarmotor?

Avatar Fallback

Re: Traktor för Jord och Skog

Edblad  
#603417 Tacksam för era tips!

En bekant har en TL90 som allehanda på lantbruket, verkar fungera bra så det förstår jag dess eftertraktelse

Vilka maskiner av årsm 80-90tal har vändbara stolar? Valmet 705 har vändbar stol vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Boman  
#604589 Ja har en Valmet 755 med vändbar stol som jag är väldigt nöjd med det är en bra allt i allo traktor. Dessutom så går den i 45km. Och drar mycket mindre än våran John deere 2850.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

mikols  
#604737 Jag kör Belarus och den är grym i skogen. På vägen är den inte lika grym.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

Boman  
#605554 Vad har du för skogskärra till belarusen?

Användarvisningsbild

Re: Traktor för Jord och Skog

mikols  
#605570 En Källefall 7,5 ton.
Jag har även en MF575 och den drar 3x så mycket diesel som Belarusen. Det MF:en surplar i sig i diesel känns normalt men jag fattar inte hur Belarusen kan gå så billigt :).
Rätt bra flöde i hydraliken, bra markfrigång, lättskruvad, stark, vändbar stol, stor hytt och min har funkat otroligt bra.

Berätta det inte för någon bara, tänkte försöka komma över en till Belarus till rätt pris :).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).