Gallring

Sålt första gallringen...

54 inlägg 21484 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Sålt första gallringen...

Camaro1969  
#601976All löv har försvunnit i gallringen, för den ska jag ha till ved och har sagt till om.

Jag måste ut och fota lite på hur det set ut känner jag..

Jag hade tyckt det varit mer okej om de samtidigt röjt ner allt smått.. tex 2 meters granar..
Men mycket sånt står alltså kvar...

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Avslutat-02  
#601977Så kort sagt det skit som skulle bort står kvar och det som var värt lite pengar de valde man att såga ner?

Snacka om bakvänd taktik....

Då är ju allt det kvar ivägen för skördaren....
Var det inte det som var tanken med att röja, att de skulle bort??

Avslutat-02  
Camaro1969 skrev:Det är väldigt blandat hur de har röjt. men vid underväxtröjning trodde jag man tog ner allt som inte blir minst en massapinne, och kanske lite grövre där det står tätt så de är svårt att ta med aggregatet..

Gick och kollade idag och de har ju tagit ensamstående tall, typ 2 meter till närmsta som blivit 2 massavedpinnar ur.. inte så himla grov, men lång..

Sen tagit ensamstående björk som säkert varit 15 cm brösthöjd.. måste varit lite kämpigt med röjsåg, och kapat från 2 håll..

Men känns ju inge kul då jag skulle ta rätt på all löv själv till ved.. men nu ligger det en hel del sånt redan:(

Jag fick ju denna underväxtröjning gratis.. så man kanske inte ska va missnöjd?

Klart som fan att man ska vara missnöjd, det är ju växande skog och ingen blomrabatt.... Att kapa ner björk 15 cm i brösthöjd är dårskap......och dyrt...

Någon står ju för kalaset....blir nog du ändå i slutänden..... tyvärr..

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#601979Tur att det bara är lite drygt 1 ha.. man får se det som en lärpenning.

Men jag ska såklart ta upp det med virkesköparn.

Och sen göra all röjning själv hädanefter :-bd

TS

Avslutat-02  
#601982Ja det som inte har något gott med sig....

Bra beslut....och hitta en bättre entreprenör om du ska leja... :-bd

Banuso  
#601992Kommer de en duktig skördarförare å gallrar åt dej arbetar han upp de flesta av de grova röjstammarna, brukar iaf vi göra!

Verkar som underröjarna från Öst ( dvs de flesta nuförtiden) har en konstig egenhet å såga ner relativt grova björkar, som vi själva aldrig hade röjt ner!

Kanske är nått de har med sej hemifrån?

Smågran ska lämnas en del enligt direktiv vid underröjning då dessa anses ge skydd åt småvilt, gör som sagts sikten sämre för å göra ett bra skördarjobb beträffande skador/ stubbhöjd!😕

Brukar själv få kritik för jag städar för mycket när jag underröjer!😩

Avslutat-02  
#601994Man kan aldrig städa för mycket i en röjning, det gynnar den som kommer efter....

Banuso  
#601997Jo, tyvärr kan man visst de!

Enda sedan Rikare Skog- utbildningen 1990 har vi inom storskogsbruket iaf fått lära oss å lämna lite naturvård, å där ingår bla att lämna lite smågran i luckor åtminstone, att lämna bärbuskar (slån rönn mm), och även att inte röja i de riktigt blöta partierna( kärr).
Sen finns de en del som misstolkar de där lite å inte röjer så fort de är en lite svacka i skogen, så man får köra oröjt lite titt som tätt.

Avslutat-02  
#602012Jag lämnar inget när jag röjer åt andra om inte det är ur bandat.

Jag lämnar aldrig smått skräp oavsett, men sen har inte mina kunder problem med lavskrika eller olika svampar eller annat som styrelsen hakar upp sig på heller.

Allt är städat och ligger på vedbacken, där det hör hemma.

Jag brukar bli lejd innan och då städas allt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602024Säger som sossarna: Alla ska med! Det är småskräpet som är mest irriterande för skördaren.

isteskog  
#602033När jag hade skogsvårdsfirma och röjde åt Sveaskog så skulle det röjas runt stammarna, mellan stammarna var det inte lika noga enligt direktivet. Jagade inte 0,5 m granbuskar, men röjde ner det mesta ändå. Fick beröm av skördarförarna som tyckte det vart bra..... 🙂

#6020540,5 meters höjd är en lagom gräns.

Avslutat-02  
#602055För vad då? Att lämna? Aldrig..

Inget över 25 cm...
Jag går oftast förbi och klingan snurrar oftast.. så det märks knappt att man kapar medans man går, ett enkelt tryck på gasen så är det klart...

Användarvisningsbild

Kim74  
#602093Jag har ett skifte på ca 6 hektar som skall maskingallras på vårvintern. Det är till största delen fråga om andra gallring. Företaget gallrar, skotar och köper virket. Jag får 16 euro för björk- och granmassa och 17.2 euro för granmassa.

Jag röjde underväxten själv lämnade kvar allt som räcker till en massavedsbit. Oberoende om massavedsbiten är 30 eller 70 liter så får jag ju några cent för varje bit....

Lämnade några 2-5 m höga granar i klungor/hektar för viltets skull, resten röjdes bort.

#602098Du har en fast summa uppgjord för avverkningskostnad? Annars så kostar ett 30 liters träd
( 0,03 m3) mer att hugga än vad det är värt. I Sverige röjer vi helst ner dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).