Motorsåg och handhållet

X-cut SP21G mini vs H38

36 inlägg 7587 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601661 Jag noterar att Husqvarnas nya batterimotorsågar 535 iXP har en X-cut SP-21G mini-kedja. Detta är alltså en 0.325-kedja semichisel med 1,1 mm drivlänk, som filas med 4,0 mm fil.

Den gamla 536 LiXP levererades ju med H38, en 3/8" mini kedja chamfer chisel med förhöjd underställning. Filas med 4,5 mm fil. Drivlänksbredd 1,1 mm

Vad tycker ni, finns det anledning att gå över från H38 till X-cut SP21G mini-kedja på batterimotorsågen?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601666 Gillar inte 1,1 drivänksbredd alls oavsett märke eller modell. Funkar bättre med grövre, minst 1,3. Då får de en rimlig chans att hålla ihop bättre o smörja.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601678 Något kedjeavbrott har jag inte stött på hittills. Å oljepumpen är ställbar på Husqvarnas professionella batterimotorsågar.

Men åter till frågan. Vad är den praktiska skillnaden mellan X-cut SP21G och H38 vid t.ex. kapning, kvistning och instick m.m.?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601702 Ingen sträckning, hoppad kedja, torrkörning eller nåt?
Helt problemfri körning?
Hur många timmar?

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601704 Skäregenskaperna i de olika kedjerna är svårt o jämföra i olika delningar eftersom det i sig gör skillnad.
Finns eller fanns 1/4" med o prova.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601753
Mange skrev:Ingen sträckning, hoppad kedja, torrkörning eller nåt?
Helt problemfri körning?
Hur många timmar?


Antalet körda timmar vet jag inte. Har dock filat slut några H38-kedjor vid det här laget.

Det har ju varit en del problem med instick, som dock avhjälpts med större nos på svärdet, alltså ta det svärd som brukade medfölja T536 LiXP istället för det svärd som medföljt den vanliga tvåhandsmodellen 536 LiXP.

I övrigt har väl H38 funkat tycker jag, men det finns väl en anledning varför Husqvarna har gått över från H38 till X-cut SP21G...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601759 H38 är väl inköpt kedja.
Sp21g spikar de ihop i den ny fina Edge fabriken.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601763 Jo H38 är väl samma kedja som Oregon 90 PX, har jag för mig. Men är det den enda orsaken till Husqvarnas kedjebyte?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601764 Det finns nog många bra anledningar för dem att göra sina kedjor själv. De får ju dem som de vill nu när de gör egna. Enklare o påverka prudukt, produktion o priser.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601765 Men då återstår ju kärnfrågan om jag också bör byta kedjemodell till X-cut SP21G mini på min batterisåg och i så fall varför?
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 15 dec 2021, 13:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601770 Det är nog inte lätt o svara på.
Vi är alla olika i hur vi jobbar o filar etc
Arbetena skiljer likaså krav och önskemål.
Drevet får ju bytas när man byter delning så det kostar ju nåt o prova om man inte kan skifta mellan såg.
Jag hade hellre haft 3/8lp än .325 på en mindre såg.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601795 Hade det varit vanlig 0.325 vs vanlig 3/8 låg profil, hade jag köpt din analys rakt av. Men nu är inte X-cut SP21G mini någon vanlig 0.325-kedja och H38 är inte någon vanlig 3/8 lågprofilkedja. Men det kanske inte förändrar din analys?

Trots allt är ju talet 0.325 respektive 3/8 bara måttet på kedjedelningen å det säger ju inget om skärtandens storlek och form, eller hur kedjan skär i ett visst trädslag.

Att denna X-cut kedja fordrar nytt drev, nytt svärd och ny filmall, är jag på det klara med. Riktpris ca 750 kr + ringdrev.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 dec 2021, 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601798 Delning är densamma oavsett om det är .325 eller .325Mini.
Hur sågarna går och i vilket arbete är intresant. Där skiljer det mer i prestation.
Det kan vara bättre med än det ena eller andra i olika arbete/arbetssätt.
Och inte alltid fördel i smala skär och tunna svärdsbanor. Inte heller smal spårvidd.
Det finns många kombinationer, märken o modeller. Det lönar sig ofta o prova lite vad som funkar bättre.

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Fredrik89  
#601805 Har kört med nya SP21G i några månader nu och ser bara positiva skillnader, som du säger så fungerar instick numera som det ska 👍

Delarna om någon är intresserad:
Svärd 12” 593 91 43-51
Drev 594 03 52-01
Kedja 593 91 41-51

En annan sak är att kedjan är tyvärr inte tillverkad i Huskvarna

Användarvisningsbild

Re: X-cut SP21G mini vs H38

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601831 Ah, äntligen någon som testat. :-bd

Så det får väl bli en övergång till X-cut SP21G mini inom snar framtid då.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).