Skogsmässor

SkogsNolia 2021 i Överkalix?

12 inlägg 8534 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Torbjörn Johnsen  
#601690 Jag såg en artikel i NSD om att det ska köras en SkogsNolia-mässa i Överkalix 2021. Den låg tyvärr bakom betalvägg så jag kan inte se vad som står i den. Någon av våra Norrbottniska vänner som kan bringa lite ljus i informationsmörkret?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

majasally  
#601694 Det står att skogsmässan planeras in under våren 2021 och hållas till uppe på Brännaberget. Överkalix kommun,LRF och Nolia håller i trådarna för detta.
En av orsakerna till att försöka få en mässa hit upp är att i bara Norrbotten finns 1900 privata skogsägare som nog kommer att uppskatta detta.

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

svampbob  
#601699
majasally skrev:Det står att skogsmässan planeras in under våren 2021 och hållas till uppe på Brännaberget. Överkalix kommun,LRF och Nolia håller i trådarna för detta.
En av orsakerna till att försöka få en mässa hit upp är att i bara Norrbotten finns 1900 privata skogsägare som nog kommer att uppskatta detta.


Våren i Överkalix betyder det slutet på maj-början på juni?

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Torbjörn Johnsen  
#601713 Alltså ungefär samtidigt som ElmiaWood 2021 och nya skogsmaskinmässan på Solvalla...?

   TS
Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Jckssn  
#601717 Det står också att tanken är att mässan ska återkomma vart annat år.
Kul med en mässa här uppe där privata skogsägare är målgruppen, blir ett givet besök.
Men Överkalix är ganska långt för mig också som bor i norrbotten på länsgränsen till Västerbotten. 😀
Senast redigerad av Jckssn fre 20 dec 2019, 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

majasally  
#601718 Det står inget om tidpunkt o våren här räknas nog från april o framåt.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

axwell  
#601720
Jckssn skrev:Det står också att tanken är att mässan ska återkomma vart annat år.
Kul med en mässa här uppe där privata skogsägare är målgruppen, blir ett givet besök.
Men Överkalix är ganska långt för mig också som bor i norrbotten på länsgränsen till Västerbotten. 😀


Nämen inte kan det avståndet vara helt oöverstigligt, eller ?

Piteå- Överkalix, knappt 15 mil och Jävre-Piteå ca 2 mil.
Du får lifta med "en trave till timmerbilen" som ju går sträckan flera ggr/dag. :mrgreen: 🧠

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Jckssn  
#601721
axwell skrev:
Jckssn skrev:Det står också att tanken är att mässan ska återkomma vart annat år.
Kul med en mässa här uppe där privata skogsägare är målgruppen, blir ett givet besök.
Men Överkalix är ganska långt för mig också som bor i norrbotten på länsgränsen till Västerbotten. 😀


Nämen inte kan det avståndet vara helt oöverstigligt, eller ?

Piteå- Överkalix, knappt 15 mil och Jävre-Piteå ca 2 mil.
Du får lifta med "en trave till timmerbilen" som ju går sträckan flera ggr/dag. :mrgreen: 🧠


Jämfört med avståndet till andra skogsmässor är det ju runt hörnet iofs. :-bd

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601790
Torbjörn Johnsen skrev:Alltså ungefär samtidigt som ElmiaWood 2021 och nya skogsmaskinmässan på Solvalla...?

Kan någon förklara för mig varför dom måste konkurrera med varandra och inte samarbetar? 2020 är ju ledigt

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

halvproffs  
#601836
kärrabol skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Alltså ungefär samtidigt som ElmiaWood 2021 och nya skogsmaskinmässan på Solvalla...?


Kan någon förklara för mig varför dom måste konkurrera med varandra och inte samarbetar? 2020 är ju ledigt


Kan det verkligen vara ett problem med över 100mils avstånd? Tror det drabbar högst några få.

Användarvisningsbild

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601966 https://www.nsd.se/nyheter/skogs-nolia- ... 68699.aspx

”Skogs-Nolia” planeras i Överkalix
ÖVERKALIX En stor skogsmässa planeras i Överkalix till år 2021 – och tanken är att Nolia ska hålla i arrangemanget. ”Diskussioner förs”, säger kommunalrådet Anne Jakobsson (S).

Maria Engström-Andersson09:30 | 2019-12-19
Skogsmässan som främst är tänkt att riktas mot familjeskogsbruk och privata skogsägare ska hållas under våren 2021– och mässområdet planeras att bli uppe på Brännaberget.

– Egentligen hade vi önskat att den skulle bli av redan år 2020. Men en så stor mässa kräver mer tid. Därför blir det 2021 istället. Tanken är sedan att mässan ska återkomma vart annat år, säger Anne Jakobsson.

Kommunens geografiska läge ser hon som en av de största fördelarna.

– Vi ligger ju mitt inne i skogs-Norrbotten och alla transportvägar för skogsråvara möts här. Skogen är dessutom en av Överkalix viktig branscher, säger Jakobsson.

En undersökning bland skogsföretag och andra som har gjorts sedan 2018 pekar enligt henne på ett stort intresse.


– Från början är det skogsägarna som har pratat om att det finns ett behov av en sådan här mässa. Sedan har planerna växt fram, säger Anne Jakobsson.

Förutom huvudarrangören kommunen står Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, bakom evenemanget.

– Mässan är ett projekt och ska drivas med projektmedel och kommunens egna personella insatser, säger Anne Jakobsson.

Håkan Stenmark, företagsutvecklare och den som arbetar med mässprojektet, bekräftar att Nolia kan bli den som håller i trådarna – men framhåller att något beslut ännu inte är taget. Han tror mässan fyller en stor funktion.

– Bara i Norrbotten finns 1900 privata skogsägare. De ska vårda sin egen skog och är otroligt viktiga, säger Håkan Stenmark.

Avatar Fallback

Re: SkogsNolia 2021 i Överkalix?

Kristin  
#605263 Inget Skogsnolia i Överkalix.
Självklart kommer det inte att bli något Skogsnolia som hålls i Överkalix 2021. Rubriksättaren på NSD var lite snabb där…
Det är Nolia AB som tillsammans med lokala aktörer och Överkalix kommun tittar på förutsättningarna att göra en mindre skogsmässa på orten. Detta är ett led i Nolia AB:s övergripande mål att bygga attraktiva mötesplatser som bidrar till utveckling av näringsliv och samhälle i Norrland. Förutsättningarna för en mässa ser bra ut, men något Skogsnolia blir det inte.
Skogsnolia hålls nästa gång 2023, på samma plats som 2019, men redan i år kommer vi att vara med i genomförandet av en nationell jämställdhetshetskonferens.

Kristin Olsson, projektledare för Skogsnolia

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).