Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135824 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601672 Men P25:an borde vara nästan gratis att hålla igång jämfört med t.ex en väl använd H8. En 12-15 fub om dagen borde väl räcka för att få vettig ekonomi. Klarar man det?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

halvproffs  
#601675
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?


En kommentar utifrån min erfarenhet efter ett år med liten maskin. Det finns i praktiken ingen marknad alls inom skogsbruket för små maskiner.
Det är fortfarande maximal produktion som gäller och "mindre skador/smalare stickvägar" etc har ingen betydelse.

En av anledningarna till det är ju prisdiket.


Däremot är det fortfarande en potential hos privatpersoner för gårdsskötsel och kommuner, där värderingen är annorlunda.


Det är ju som du skriver. Går ju inte att komma med en 20tons skördare och en lika tung skotare på gårdarna. Kostnaden skulle ju också bli väldigt hög för ett mindre antal träd så även om du tar bra betalt så blir det billigt.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601774 För ett mindre antal träd inne på en gård är motorsågen suverän. Inte ens en P25 vill man nog dra dit om det inte är i alla fall några hundra träd i passande storlek.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601879 Ja då kom min nya Kranman P25 i dag på lördagsmorgonen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#601881 Ska ta turen till Dingle själv efter nyår

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601885 Min maskin är nr 151 så det är antalet levererade p:25 sen den kom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

halvproffs  
#601895
Vedproducent skrev:Min maskin är nr 151 så det är antalet levererade p:25 sen den kom.


Visar att det finns ett behov av p25.
Många som förkastade motorsågen när den kom. Visste ju inte om den startade eller inte. Det var då det.
Är lite avundsjuk på er. Hade jag varit yngre hade jag nog köpt en.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

sundelius  
#601910
80-90 skrev:Ska ta turen till Dingle själv efter nyår

Ska du köpa en P25?

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#601912
sundelius skrev:
80-90 skrev:Ska ta turen till Dingle själv efter nyår

Ska du köpa en P25?

Nej !! Alstor blev ju såld i Säffle

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

molnia  
#601924 Intressant 😀
Går det ta bort stöttorna enkelt på alstorn? Göra ett lastrede o köra upp p25an på o få med bägge i skogen..? Annars har jag något minne att det gick frihjula p25an efter med en dragstång va?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601926
molnia skrev:Intressant 😀
Går det ta bort stöttorna enkelt på alstorn? Göra ett lastrede o köra upp p25an på o få med bägge i skogen..? Annars har jag något minne att det gick frihjula p25an efter med en dragstång va?

Ja jag har dragstång som du kan koppla P25:an efter bilen. Går att sätta på en kula på Alstorn och dra med den också om man vill det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JohannesG  
#601932 Nyfiken fråga. Varför inte montera P25-an på Alstorn? Går väl köpa för montering på liten vagn? Tänker att då skulle du ju få tillgång till kran samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601936
JohannesG skrev:Nyfiken fråga. Varför inte montera P25-an på Alstorn? Går väl köpa för montering på liten vagn? Tänker att då skulle du ju få tillgång till kran samtidigt.

Det kan man säkert ordna på något sätt men jag vill inte ha den på Alstorn. I så fall skulle jag köpt Hypro 300 som Alstor också säljer för detta ändamålet. Vinscha det mesta får du ju oavsett göra då kranen bara är 5,4 meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602035 Har just mätt min grävmaskinstrailer och konstaterat att P25 precis går på. Hur lång är leveranstiden om man skulle vilja ha en?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#602038
Skogsola skrev:Har just mätt min grävmaskinstrailer och konstaterat att P25 precis går på. Hur lång är leveranstiden om man skulle vilja ha en?

Det är nog bäst du ringer och frågar. Min maskin blev bortglömd när jag beställde den i våras. Då hade dom ganska många i lager men helt plötsligt var dom slut allihopa sa han och den jag skulle ha fanns inte längre. Åke beklagade det så väldigt mycket för den skulle levereras i Oktober. Det är därför dom kört hit en Demomaskin jag fått köra med gratis under tiden. Men dom bygger väl ett antal varje serie tror jag så det är mycket möjligt dom finns nu i lager.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).