Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137657 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#597776 Gör en egen tråd där jag nog kan komma att lägga upp lite bilder vad jag kommer att hålla på med ett par tre månader vintertid. Det blir främst Alstor, Kranman P25.

I dag kom Alstorn och då börjar jag med den.


Senast redigerad av Vedproducent tor 10 feb 2022, 23:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Nybörjare1  
#597804 Förstår att du är nöjd. Hur kom det sig att du inte köpte allt från Kranman bison/p25.
Eller alstor och kranmonterad stegmatare?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#597820
Nybörjare1 skrev:Förstår att du är nöjd. Hur kom det sig att du inte köpte allt från Kranman bison/p25.
Eller alstor och kranmonterad stegmatare?

Jag tror att detta passar mig bäst. Det är 2 jätteduktiga företag Kranman och Alstor. Men jag tycker kanske inte riktigt man kan jämföra en Bison och Alstor varken i pris eller kapacitet så dom fyller båda sin funktion ändå. Sen tycker jag att jag blir mycket mer flexibel med 2 st maskiner samtidigt som jag vill röra på mig lite. Det blir även mycket roligare att skota efteråt med rejäla virkeshögar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Kryssfeldt  
#597886 Ska bli ett nöje att följa denna tråd, jag tycker själv att kombinationen är väldigt intressant då man får mer motion och ett billigare alternativ jämfört med en alstor kombi. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#597896 Säger somm Kryssfeldt, ska bli roligt att följa!
Får se om jag gör en liknande tråd om några veckor när jag förhoppningsvis får hem min nya röda maskin lagom till julledigheten :)

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Samlarn  
#597907 Ska bli intressant att följa, har ju en Alstor 821 redan så en P25 är ett alternativ som verkar passa bra ihop med den. Ös på med bilder och reflektioner :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601558 Ja nu har jag kommit i gång några dagar i skogen så jag bombar på med lite bilder. Det är inte min P:25a utan en demomaskin jag får låna. Min maskin är inte färdig än men jag får köra med denna tills jag får den. Banden på Alstorn bär fantastiskt fint. Det är riktigt blött detta området.

Det är ett område på 2,5 hektar som jag gallrar ur lite försiktigt. Tyckte det var ett bra område att träna lite på. Det börjar flyta på riktigt bra. Har väl kört 30-40 fub cirka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#601560 Det såg väldigt bra ut 👍det är bara å fortsätta med bilder !!! Det gillar vi

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

sundelius  
#601561 Blir fantastiskt fint :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

fendt311  
#601563 Så snyggt det blir. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601592 Fin grupp det där, velar fortfarande kring P25:an.
Får så olika budskap från potentiella kunder. Å andra sidan så kan ju mina egna 10 Ha gallring få räcka som motivering :d
Fortsätt lägg utbildar och kommentarer.

(Är banden helsläta, dvs bara bär?)

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601594 Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601596
Skogsola skrev:Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?

Jag är ingen entreprenör med P25:an och har aldrig tänkt vara det heller.
Tar allt på nöjeskontot och jag har råd med det så behöver ingen kalkyl på den :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#601597
Uvskogen skrev:Fin grupp det där, velar fortfarande kring P25:an.
Får så olika budskap från potentiella kunder. Å andra sidan så kan ju mina egna 10 Ha gallring få räcka som motivering :d
Fortsätt lägg utbildar och kommentarer.

(Är banden helsläta, dvs bara bär?)

Helt släta är dom inte riktigt men nästan. Inget för is men jag har kedjor också om det behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601599
Skogsola skrev:Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?


En kommentar utifrån min erfarenhet efter ett år med liten maskin. Det finns i praktiken ingen marknad alls inom skogsbruket för små maskiner.
Det är fortfarande maximal produktion som gäller och "mindre skador/smalare stickvägar" etc har ingen betydelse.
Däremot är det fortfarande en potential hos privatpersoner för gårdsskötsel och kommuner, där värderingen är annorlunda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).