Skogsnyheter

Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

23 inlägg 5409 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Axl  
#601068 Jag tycker bristen på entreprenörer borde börja märkas på lönsamheten för de som finns kvar snart. Det börjar ju vara en ganska hög tröskel för att dra igång nya företag med alla krav på certifiering och utbildningar. Det borde leda till ganska kraftigt ökade priser på skogsvård och till viss del även på avverkning.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

r93  
#601210
Skogsola skrev:Det var billig flytt på "jannees" markberedare i alla fall. Det tar minst 2 trailerbiltimmar à 900 att flytta en maskin och då har man ingenting för själva maskinen och spilltiden. 1600 i timmen när det körs är väl i överkant men då får de nog kompensera sig med det om de har många så billiga flyttar.


Förra året fick jag betala 1500:- för att markberedaren körde under en ledningsgata mellan mig och grannen.....

Huggarlaget tog inget extra för det utan jag och grannen delade flyttkostnaden....
Men inte markberedaren.....

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Axl  
#601219 Det är väl så om man har 1500 för varje nytt objekt att man behöver gå lite plus på några

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

jannee  
#601222 Samma hos mig, grannen fick markberett efter mig och markberedaren larvade bara min skogsbilväg och sedan en skogsväg över till grannen, tog MAX 20 minuter.
Efter grannens markberedning körde han samma väg tillbaka, körde upp bakdelen av skotaren (markberedaren) på en vagn, kopplade till p-bilen och drog till nästa objekt (för mig okänt).

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

r93  
#601225
Axl skrev:Det är väl så om man har 1500 för varje nytt objekt att man behöver gå lite plus på några


Har inget emot att folk tjänar pengar.... men lägg det på timpriset... eller lura mig på nåt annat sätt... 1500:- för 2 minuters flytt gör att man blir irriterad....

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Tralsmo  
#601226 Tror dom flesta entreprenörer har fast flyttkostnad här där vi håller till.
Vi och dom ja vet har det alla fall.

Som entreprenör går det inte att bjuda på så korta flyttar. Dom behövs för att det förhoppningsvis ska gå jämt upp.

Vi trailer ju till 95 procent. Slipper lägga av å på band å dom extra motortimmar det blir.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Tralsmo  
#601227
r93 skrev:
Axl skrev:Det är väl så om man har 1500 för varje nytt objekt att man behöver gå lite plus på några


Har inget emot att folk tjänar pengar.... men lägg det på timpriset... eller lura mig på nåt annat sätt... 1500:- för 2 minuters flytt gör att man blir irriterad....



Vi kör sällan på Timme så det går inte.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Avslutat-02  
#601243 La av för ca 6 år sedan att röja åt skogsbolagen för de betalade för dåligt.

Redan då ville de sänka ersättningen från ca 300 kr i timmen till 285kr och resor skulle ingå...

Jag får idag som lägst vid röjning 350 kr i timmen...och skulle jag certifrisera mig så skulle jag nog kräva ca 375-400 kr i timmen för röjning, om sociala avgifter, koja,sågar,bränsle,klingor mm ska ge i slutändan en bit kvar till lön....

Vem vill betala detta? Få tyvärr....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).