Skogsmiljö och Trädlära

Felplacerad skog

39 inlägg 11049 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

halvproffs  
#601098 Strax norr om Dalälven där jag bor har jag dom senaste 20 åren fått många ekar på min mark. Växer lika bra som tall o gran. Det jag är förvånad över är att jag aldrig sett ett ollon på marken eller i träden. Är det fåglar som flyttat ollon ?

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#601100
halvproffs skrev:Strax norr om Dalälven där jag bor har jag dom senaste 20 åren fått många ekar på min mark. Växer lika bra som tall o gran. Det jag är förvånad över är att jag aldrig sett ett ollon på marken eller i träden. Är det fåglar som flyttat ollon ?


Ofta är växtsäsongen för kort för att ek ska kunna fortplanta sig naturligt så de beror nog på att dom inte hinner producera ekollon

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Brozzlaren  
#601111 Det är i huvudsak Nötskrikan som gömmer ollon till vinterförråd, men hittar inte alla eller att pippin kolar.
Det kan vara ett enkelt sätt att prova, sätt upp små lådor på högstubbar eller liknande fyll dom med ollon och låt sedan Nötskrikan göra jobbet, verkar som om dom har det rätta planteringsdjupet. Eken går säkert längre norrut med lite hjälp. 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

halvproffs  
#601127
Brozzlaren skrev:Det är i huvudsak Nötskrikan som gömmer ollon till vinterförråd, men hittar inte alla eller att pippin kolar.
Det kan vara ett enkelt sätt att prova, sätt upp små lådor på högstubbar eller liknande fyll dom med ollon och låt sedan Nötskrikan göra jobbet, verkar som om dom har det rätta planteringsdjupet. Eken går säkert längre norrut med lite hjälp. 🌲 🌲


Det ska jag prova och även själv peta ner lite i jorden. Finns några stora gamla planterade ekar här som jag ska kolla efter ollon under.

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

jannee  
#601160 I fjol räfsade vi ihop alla löv + eklöven och ollonen, allt detta hävdes i komposthögen och i år har vi fått hundratals plantor, 2 till 3 dm höga. Behövs m.a.o. inga färdigheter för att föryngra ek.

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

halvproffs  
#601172
jannee skrev:I fjol räfsade vi ihop alla löv + eklöven och ollonen, allt detta hävdes i komposthögen och i år har vi fått hundratals plantor, 2 till 3 dm höga. Behövs m.a.o. inga färdigheter för att föryngra ek.


Då kanske t.o.m jag klarar det? :d

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#601175
jannee skrev:Behövs m.a.o. inga färdigheter för att föryngra ek.

Nej, inte inom ekens naturliga utbredningsområde och sällan heller längre norrut. Problemet i norr brukar vara att få ekar att fortsätta växa på höjden när de når ovanför snön vintertid.

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

Hanatorp  
#601207 Jag får nästan varje år ca 50 groddplantor som föryngrats naturligt i gräsmattan Så heter också mitt hus Ekelund. De flesta körs över med gräsklipparen, men endemisk gräver jag upp och planterar här och var.

Man kan också kasta ut ollonen i skogen och sen sköter nötskrikorna resten 😊

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717094 Jadu @Hanatorp, jag har samma känsla. Ekplantor kommer som ogräs. Både i trädgärden och i skogen. Sen har den ju en del betande fiender som förhindrar någon vidare trädbildning.

För 250 år sedn avar det mest gran med lite ek härikring. Kanske man skall satsa på igen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).