Skogsnyheter

Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

23 inlägg 5414 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Fredrik Reuter  
#600991 I senaste numret av tidningen Vision som ges ut av Skogforsk finns flera artiklar som tar upp det akuta läget för skogsvårdsföretagen i Sverige. I korta ordalag så vill få svenskar jobba med skogsvård (plantering och skogsröjning) och skogsvårdsföretag har anställt arbetare från andra länder. Nu är ersättningen så låg och kraven från staten så höga att det knappt bär sig att vara företagare inom skogsvård, dessutom har den svaga svenska kronan gjort att arbetarna från andra länder väljer andra arbeten där de får betalt i Euro.

Ackordslön är vanligt inom skogsvården, detta med en låg minimilön om man inte når upp till ackordet. Minimilönen kan vara 115 kr/h.

Tidningen Vision har intervjuat ägaren till en av de större skogsvårdsföretagen i Sverige, Ivo Krsek på Alfa Skogsservice. Han är uppgiven och ger hela företaget ett år till innan han lägger ner och hittar på något annat.

Uppdragsgivarna säger till Ivo att han max kan förvänta sig 5% i vinstmarginal, bara detta vittnar om en marknad som är ganska udda/skev - vinstmarginaler ska styras av hur bra man är på något. Alfa Skogsservice är mån om sina anställda och gjorde ifjol en förlust på sin verksamhet.

Magnus Peterson på Södra är medveten om problematiken men anser samtidigt att kronkursen är boven i dramat då arbetare inte vill ha betalt i svenska kronor på grund av kronas idag låga värde. Snacka om paradox då samma koncern som Peterson jobbar i och som även kontrakterar delar av dessa skogsvårdsföretag täljer guld just nu, delvis på grund av kronkursen.

Vad tror ni om utvecklingen framöver, kommer beställarnas strypgrepp på entreprenörerna att slå tillbaka om en hel gren i en bransch slås ut, eller handlar om att bara hålla dem hårt och långt ner på mattan fast överlevande?

Reportagen och resultaten från Skogforsks senaste marknadsundersökning finns i tidning som du kan läsa här: https://www.skogforsk.se/cd_4aa643/cont ... pplost.pdf




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600997 Jag har varit öppen mot mina uppdragsgivare att jag la ner röjningen pga att det satt så hårt inne att få en skälig ersättning. Just att man inte ska få tjäna pengar på sitt företag är ju skevt så det räcker. Det var för några år sen och utvecklingen har gått fort de senaste åren, men den går åt fel håll. Snart finns inga små lokala skogsvårdsföretag kvar och om även de stora firmorna börjar fundera på att lägga ner så har ju bolagen bara att välja på att betala eller att inte röja nåt.
Skylla på kronkursen är så lågt att det inte ens är värt att kommentera egentligen, antingen är röjning lönsamt eller så är det inte det och då får skogarna växa igen, kronkurs är för kortsiktigt för att spela så stor roll. Vilket som helst är ok för min del, jag har lagt det bakom mig.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

jannee  
#601002 Har det inte kommit ett nytt EU direktiv.
Något om att arbete som utförs av arbetare i Sverige ska uppbära svensk avtalsenlig lön.
Eller gällde det bara utländska chaufförer som kör lastbil i Sverige.
Snacka inte om lönsamhet, inte många åkerier som ens kan räkna med 5 % i lönsamhet, de får vara glad om det bara går runt.
Det gnälls och gnälls.
EX Hur kan det komma sig att Grimslövs skogstjänst växt så ini vassen de senaste åren.
Detta visar inte på direkt dålig lönsamhet
Dålig lönsamhet är inget annat än ett bevis på en mindre duktig ledning.
Inte direkt billigt att nyttja en markberedare - 1600 kr/tim
Flyttning 1500 kr oberoende avstånd

Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601003
jannee skrev:Inte direkt billigt att nyttja en markberedare - 1600 kr/tim
Flyttning 1500 kr oberoende avstånd


Om det är billigt beror ju på vad det ger framgent. Är det för dyrt så får man markbereda medelst hacka. Inget konstigt med det, marknadspriser och sånt vettu. Men att som bolag dra åt svångremmen år efter år och sen ha mage att gnälla om att det är svårt att få tag på skogsvårdsentreprenörer passerar ju alla gränser. Tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

fendt311  
#601004 Kom förbi en kille här hemma hos mig. För ett par år sedan. Han fråga på stapplande engelska om han fick köra sin bil. Bakom ladugården och över min mark. Han skulle röja på grannen mark. Han var från Lettland och jobbade åt norra skogsägarna. Jag frågade hur mycket han tjänar per ha. Han höll såg,bil,bränsle.Han tjänade ca 1000kr/ha. Han var själv mycket nöjd med inkomsten. Sedan frågade jag min granne vad hon fick betala per ha. För den röjningen. Efter några månader. Synd att han inte fick dom pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

fendt311  
#601006 Ska tilläggas att han hade full skydds utrustning. Samt utfört ett utomordentligt, mycket fin röjning. Enda nackdelen jag såg. Var att han blanda bensinen själv. Rök lite runt honom.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601017 Det var billig flytt på "jannees" markberedare i alla fall. Det tar minst 2 trailerbiltimmar à 900 att flytta en maskin och då har man ingenting för själva maskinen och spilltiden. 1600 i timmen när det körs är väl i överkant men då får de nog kompensera sig med det om de har många så billiga flyttar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Fredrik Reuter  
#601020 Allt är relativt, en systemtekniker för Linuxservrar kostar idag 995:- + moms per påbörjad halvtimma. Fast då står hen för egen dator och uppkoppling... 🛠️

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601022 För några år sen kunde nog en balt vara nöjd med 1000:- per hektar men så är det inte längre. Det är väl det som svider hos de som blivit bortskämda med billig skogsvård.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601023 Kor mykje avstandsregulere ein på ein dag då i areal? Sån ca sjølvsagt

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601028 Max 1 ha om dagen men då ska det vara lätt och tidig röjning. Så tidig så att man antagligen får komma tillbaka en gång till.

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601030 Till huvudfrågan: Återväxtplikten gäller även de största företagen och oavsett hur många krokodiltårar de fäller så kommer de inte att sluta plantera. Som den lokale bolagsinköparen sa beträffande avverkningsentreprenörena: "Man får släppa upp dem till ytan ibland så de får andas och sen ner med dem tillbaka"

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Alvarsson  
#601037 Det är glasklart att duktiga skogsvårdsföretag kommer att överleva och utvecklas. Som i all annan verksamhet är det framförallt kvalitet på företagsledningen som är avgörande.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Torbjörn Johnsen  
#601039
Magnus Peterson på Södra är medveten om problematiken men anser samtidigt att kronkursen är boven i dramat då arbetare inte vill ha betalt i svenska kronor på grund av kronas idag låga värde.


Det här var ju en ganska dålig undanflykt. Det betalas ju generellt ganska dåligt för både avverknings- & skogsvårdstjänster likväl som för massaveden. Den största "boven" i dramat är nog att virkesköparna alltid lyckas skapa ett konstant "överutbud" av såväl villiga entreprenörer som virkesleveranser. Men frågan är om vi inte nått vägs ände där. I alla fall när det gäller skogsvårdsentreprenaderna?

Avatar Fallback

Re: Skogsvården dör sotdöden pga svag krona

Alvarsson  
#601044 Men marknaden finns där. sedan att Magnus Peterson skyller ifrån sig det är ju bara patetiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).