Skogsnyheter

Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

9 inlägg 3217 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#600617 Nu är Skogshögskolans årliga julgransförsäljning i Stockholm igång, även känt som SkogisGranar!

Vi som säljer SkogisGranar är alla Jägmästarstudenter från Sveriges Lantbruksuniversitet. I år är det 56:e året i rad som vi säljer i Stockholm. Pengarna som vi skramlar ihop använder vi för att finansiera studierelaterade resor samt examensarbeten. Skogisgranar är även kända för att vara kungliga hovleverantörer. Vår granleverantör är en tidigare jägmästarstudent som håller till i Skåne. Han var en av dem första att leverera granar till hovet! Vi tycker det är jätteroligt att det är jägmästare/studenter som driver verksamheten från planta till försäljning.

Företaget är inte en del av jägmästarutbildningen, men det är ett ypperligt tillfälle för oss studenter att få tillämpa våra kunskaper kring ekonomi, marknadsföring, logistik, personalansvar, skogsskötsel m.m.

I år är det vi i Jägmästarkurs 17/22 som håller i verksamheten. Vi är ca 25 studenter (ca halva klassen), varav jag och två till är grangeneraler. Vi har även en transportledare, en pr-ansvarig, ett transport-team och ett försäljningsteam.

Vi står på flera ställen i Stockholm:
- Rådhuset
- Zinkensdamm
- Medborgarplatsen
- Karlaplan
- Erik Dahlbergsgatan
- Täby park!

Har ni tid så kom gärna förbi och träffa oss jägmästarstudenter om ni är nyfikna på vad vi håller på med på utbildningen!

Allt gott och vi önskar alla en trevlig tredje advent!
(och iom att detta är Skogsforum så ska vi självfallet visa lite på bilder och filmer på verksamheten!)

Ca 25 pall med julgranar!
Västarna sitter på trots värdet
Det är knepigt att komma fram med minilastbil på sina ställen
Skogis förråd i Stockholm, plats okänd
En av bilarna! (släpet fick vi ställa av en bit bort)



Senast redigerad av BjörkenPer sön 15 dec 2019, 12:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

Torbjörn Johnsen  
#600621 Kul att ni berättar lite om era aktiviteter här. Trevligt initiativ!

Ni kan ju mata på med mer bilder och info om hur kommersen går :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#600625 Jajamän det ska vi!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#600635
Detta är vi i årets grankommitté. Från vänster: Elias Bergström (Grangeneral), Hugo Lodén (transportansvarig), Rebecka Eriksson (Grangeneral), Per Eriksson (Grangeneral) och Erik Forslöw (Pr-ansvarig)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#600926 Godmorgon Skogsforum!
Igår blev jag och Rebecka intervjuade av skogspodden med Per Jonasson! I avsnittet pratar vi om Skogisgranars historia och om hur verksamheten går till idag, vi pratar även en del om jägmästarprogrammet och våra personliga erfarenheter om programmet. Vi hade tyvärr inte tid att småprata särskilt länge efter intervjun eftersom att trycket på granar blev så högt (Jonasson kanske drog till sig folk?? :-bd ). Så Rebecka fick fara iväg och prata med kunder medan jag sprang till lastbilen och fortsatte att fylla på med granar!
På torsdag kommer podd-avsnittet (Per kommer släppa ett dubbelavsnitt, varav vi är med i andra halvan om jag minns rätt). Intervjun är på 10-15 min så det tar inte så lång tid att lyssna på \:d/
Från vänster: Per Eriksson, Per Jonasson & Rebecka Eriksson


Än så länge tycks efterfrågan på granar vara hög, vi får se om det håller i sig! Senare idag ska hela grankommitén bli intervjuade av virkesbörsen. Återkommer med bilder och länkar!
En annan lite kul grej från gårdagen var att Carina Håkansson vd för Skogsindustrierna kom och köpte sig en Skogisgran!
Carina Håkansson med vår Pr-ansvarig Erik Forslöw

Ska försöka hinna knepa lite kort och filmer ute på vårt centrallager med granar när vi är där i eftermiddag (Kommer ev vara för mörkt ute). Det är en hel verksamhet som vi har smällt upp ungefär vid Stockholms universitet.

Nu ska jag fara och köpa halstabletter, 12-18 timmars arbetsdagar passerar inte obekymrat förbi.

Allt gott!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#600932 Det är många granar som ska transporteras varje dag och i Stockholmstrafiken krävs god planering för att arbetat ska flyta på. Vi har helt rätt man för jobbet! Detta är vår transportledare Hugo Loden som i skrivande stund kör ca 100 granar och ett gäng nya sågar till våra försäljningsplatser. :-bd
Vår transportledare Hugo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

Skogspodden  
#600960

Jättekul att få en pratstund med Per och Rebecka, de är duktiga, pålästa och entusiastiska!
Om man inte vill vänta till torsdag för att höra hela intervjun så finns det ett smakprov uppe på min blogg, https://blogg.atl.nu/det-grona-guldet/

Hälsningar
Per

Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#601299 Hejsan hoppsan!

Det är mycket som händer under dem här dagarna som vi säljer julgranar. Det är transporter, ekonomi arbete, pr arbete, granar som säljs och några som skänks. Och idag var vi till Hovet! Det är tradition att vi jägmästarstudenter levererar granar till hovet under vår julgransförsäljning. I år var det kronprinsessan Viktoria, prins Daniel och lille prins Oskar som tog emot oss. Vi gav Oskar sin egna lilla gran, han blev helt lyrisk när han tog emot den :ymparty:
Har även sett att det blivit något fel i kommunikationen på sina ställen, en del medier har skrivit "jägarmästare" men det ska självfallet vara Jägmästare. :-bd

https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/aktuellt/kronprinsessparetochprinsoscartogemotgranarpakungligaslottet.5.716aa34e16ed5a9f480685b.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshögskolan årliga julgransförsäljning är igång!

BjörkenPer  
#601692 Hejsan hoppsan!

Vi hamnade på Daily Mail!
https://www.dailymail.co.uk/femail/arti ... VkZ0QVAeF0

Tror väl inte vi hamnade där för våra västar, utan det var nog mest på grund av att Oskar var så charmig :-bd
Hinner inte skriva mycket mer än så, måste ut och lasta julgranar! Bjuder på en bild från spektaklet också :d
Jägmästare vid Kungliga Hovet, från vänster: Rebecka Eriksson, Erik Forslöw, Prins Daniel, Per Eriksson, Prins Oskar, Kronprinsessan Viktoria, Elias Bergström och Hugo Lodén.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).