Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78432 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

SHR  
#600583 Behöver inte alltid löna sig. Speciellt när de ser det som ett projekt - då är det säkerligen ett annat mål de har i sikte.
Senast redigerad av SHR tis 17 dec 2019, 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Kse  
#600592 Spännande projekt för en som inte har sett annat än björk. 😄

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

tol  
#604434
Sne4 skrev:Svart Valnöt
Rödlönn
Sockerlönn
Tysklönn
Skogslönn
Vitek
Rödek
Ek
Amerikansk kastanj (Med lite kinsesisk kastanj i, för långsiktig överlevnad)

Ta gärna en titt på Artdatabankens bedömningar av invasivitet, listan förklaras och länkas på
https://www.artdatabanken.se/arter-och-natur/biologisk-mangfald/frammande-arter/artdatabankens-arbete-med-frammande-arter/
Tysklönn verkar som nån tidigare sa vara minst sagt riskfylld, Artdatabanken listar den med högsta riskklass både i invationspotential och ekologisk effekt. Har för mig att Skogsstyrelsens ansvariga också lyft fram den som ett träd vars spridning är väldigt svår att stoppa.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Norrtälje  
#618933 Jag gillar lövträd och blickar gärna bortom skogen som man normalt ser så jättekul initiativ, två tummar upp :-bd

Förstår att inspirationen kommer från resor i andra länder med deras inhemska träd och så men min ödmjukaste önskan vore om ni anlade en demonstrationsodling (demonstration, inte produktion) med de olika förädlade trädslagen och olika kloner som erbjuds på marknaden här hemma. Osäkerheten är alltför stor när det kommer till att våga pröva annat än gran och tall..men så behöver det inte vara!
Dessutom..vem ska annars om inte ni?? Här finns verkligen en unik chans att slå många på fingrarna.

Vad ni än sätter så gå in med inställning att offra produktion och ekonomi på plätten.. ett trädslag per rad med brett radavstånd för en god överblick och snygga drönarbilder är värt så mycket mer :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fluim  
#625255 Valnötter finns i flera modeller, så ifall svart valnöt inte lyckas så finns det härdigare arter. Har själv japansk valnöt och mandshuriansk valnöt i österbotten.
Kaukasisk och japansk vingnöt är också snabbväxande exoter som kan klara sig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

JensSkoog  
#625279
Fluim skrev:Valnötter finns i flera modeller, så ifall svart valnöt inte lyckas så finns det härdigare arter. Har själv japansk valnöt och mandshuriansk valnöt i österbotten.
Kaukasisk och japansk vingnöt är också snabbväxande exoter som kan klara sig.

Har du bild av japansk och manshuriansk där de står, @Fluim?
Hur länge har de överlevd i Österbotten?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625282 När jag gick på Sparresäter mitten 80tal så var vi o tittade på en massa skumma träd som hade planterats på 30talet.
Tror att det kan vara detta stället:
https://www.vastsverige.com/skara/produ ... arboretum/
Tydligen så har skolans historiska samlingar oxå flyttats dit 2018 eftersom skolan nu är nedlagd o såld.
Kanske finns tips där.
Jag kan ju svänga förbi o kolla lite

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fluim  
#625377
JensSkoog skrev:
Fluim skrev:Valnötter finns i flera modeller, så ifall svart valnöt inte lyckas så finns det härdigare arter. Har själv japansk valnöt och mandshuriansk valnöt i österbotten.
Kaukasisk och japansk vingnöt är också snabbväxande exoter som kan klara sig.

Har du bild av japansk och manshuriansk där de står, @Fluim?
Hur länge har de överlevd i Österbotten?

Jo har nog, bifogar den enda jag har på telefonen. Mina träd är sådda ca 2009-2010, lokala plantskolan säljer även plantor av mandschuriansk valnöt. https://www.blomqvistplantskola.com/ind ... ct_id=1217 deras plantor driver de upp av egna nötter.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Hanatorp  
#626976 Tyskoxel, Sorbus Torminalis tycker jag borde upp på listan👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#641534 Bumpar den här tråden. Vi pratade om lövskogsprojektet i podden idag och där efterlyser vi vart man kan få tag i plantor av gulbjörk (Betula Alleghaniensis), Vitek (Querqus Alba) och Pawlonia. Vi har fått tag plantor från ett 20-tal olika lövträd men just dessa tre saknar vi. Alla tips mottages tacksamt här i tråden eller via PM.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#644155 Markberedningsdags!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#644186 Lite mer från dagens arbete med stängselsättning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Erre  
#644219 Fina traktorer Sfo har köpt. 😁😉

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Amatörhuggare 62  
#644295 Torbjörn och Fredrik.

Se bara till, att skopan är låst !!!
Vi här på forumet, vill inte att.
Det ska hända något.

För ni har gjort ,ett mycket fint jobb.
Med detta Forum.

Så ingen skopa,i skallen 🤕

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#644297 Jodå, vi hade ett stort säkerhetstänk när vi satte stolpen och det gick bra.

Idag ska nätet upp!

Och erre, tyvärr har inte sfo nån traktor, bara en skördare... 😉

Men jag åkte med i Fendten, vilken otroligt fin traktor!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).