Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78428 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#598601
Värmlänning skrev:Skall det hägnas? Vore att rekommendera..
Tilia Cordata
Fagus Sylvatica


Ja, lind kan vi kanske testa men boken skippar vi nog. Känns inte som den passar i Säffle, eller...? :-o

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#598602 Här finns bilder & beskrivning av träden vi hittade i USA i våras. Bl gul björk:
Många olika trädarter i New Englands skogar

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Värmlänning  
#598610
Torbjörn Johnsen skrev:
Värmlänning skrev:Skall det hägnas? Vore att rekommendera..
Tilia Cordata
Fagus Sylvatica


Ja, lind kan vi kanske testa men boken skippar vi nog. Känns inte som den passar i Säffle, eller...? :-o

Är det växtzon två skall det fungera. Jag har sett den växa på höjdlägen (150 möh) i växtzon 3/4

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#598628 Ja, boken överlever säkert i Säffle men jag tror inte att förutsättningarna på den här typen av mark och etablering är optimalt. Boken är ett sekundärträdslag som trivs i sluttningar och gärna kan ha lite grövre jordmån än vad en "leråker" erbjuder. Vi kommer nog främst att satsa på pionjärträdslagen i det här läget.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Sne4  
#598686 -Hur tänker ni hantera sorkproblematiken?

Många bra förslag redan, jag repeterar en del, så att det kanske "pushas" lite extra för dessa:

Svart Valnöt
Rödlönn
Sockerlönn
Tysklönn
Skogslönn
Vitek
Rödek
Ek
Amerikansk kastanj (Med lite kinsesisk kastanj i, för långsiktig överlevnad)

En liten lista med flera exoter och några inhemska varianter. Några av dessa borde kunna ge ett bra virkesvärde, men om man bara håller på i egen skala så blir nog markaden obefintlig - så plantera på och se om ni hittar något att rekommendera vidare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#598690 Tack för alla goda tips!

När det gäller sorkarna tänker vi testa att sätta upp en hög "attackstolpe" mitt i planteringen där rovfåglar kan sitta och spana. Tror ni det hjälper?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Göt  
#598692 en uggleholk i skogskanten kanske

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

SHR  
#599856
Torbjörn Johnsen skrev:Tack för alla goda tips!

När det gäller sorkarna tänker vi testa att sätta upp en hög "attackstolpe" mitt i planteringen där rovfåglar kan sitta och spana. Tror ni det hjälper?

Vi fick också det tipset av en plantskolearbetare, satsa gärna på fler stolpar i T-form om området är stort.

Otroligt intressant projekt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599857 Spännande projekt! Har ju själv provat mig fram, i skogen, med att sätta lite olika lövträd och buskar. Finns en tråd om detta där flera kunniga forumister gav tips.
För egen del så har det gått sisådär men jag lär mig!
Senaste projektet med hägn runt lärkplanteringen har så här långt gjort underverk för lövet!
Satte också upp en Uggleholk för något år sen, utan framgång än så länge. Ska prova tipset med T-stolpar också! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#599863 Vi har börjat jaga plantor nu så får vi se vad vi kan få tag i inför våren. Tips på bra plantskolor med lite bredare utbud än tall & gran mottages tacksamt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599865
Torbjörn Johnsen skrev:Vi har börjat jaga plantor nu så får vi se vad vi kan få tag i inför våren. Tips på bra plantskolor med lite bredare utbud än tall & gran mottages tacksamt :-bd


Jag har funnit att man ibland kan hitta bra grejor hos mindre trädgårdsväxtföretag. Likaså kan man kolla runt på kyrkogårdar, där kan det finnas spännande lövträd som stått länge, med möjlighet att ta stickling eller frö.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Magnus 14  
#599883 Kolla med Ridgedale farm i Värmland, Richard Perkins är själv inne på att ha valnöt. Han är otroligt duktig på biologisk mångfald, ekosystem och markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Magnus 14  
#600235 Såg att impecta fröhandel har svart valnöt, som frö då. Tar ju dock lite tid att driva upp, blir lite sugen själv att testa det och ha i trädgården.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Bosse1  
#600502 https://www.slu.se/fakulteter/ltv/resur ... sterskog2/ dööd

Nr 14. Det finns inga skogslönn skogar.
Kanske vore fint.

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... gslonn.mp3
Senast redigerad av Bosse1 tor 28 jul 2022, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Avslutat-02  
#600574 Kan det löna sig.... :mrgreen: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).