Skogsnyheter

Handelskonflikt med Kina - hur påverkar det skogen?

4 inlägg 1883 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handelskonflikt med Kina - hur påverkar det skogen?

Torbjörn Johnsen  
#599954 Kinas tonläge gentemot Sverige skruvas nu upp ytterligare. I förra veckan rapporterade GP om att Kinas ambassadör till Sverige utryckte att
Kina ville begränsa handelsutbytet med Sverige


Nu ställer sig Kinas utrikesdepartement bakom ambassadörens utspel och frågan är då vilka konsekvenser det kan komm att få. Kommer det att påverka svenskt skogsbruk och skogsindustri? Ja, det återstår väl att se men det beror väl på vilken dignitet den här konflikten får och vilka marknadsområden som i så fall blir inblandade.

Tittar på man på SCBs siffror för export och import så är Kina nummer åtta av Sveriges exportländer med ett exportvärde jan-sept 2019 på 51,5 miljarder kr. Det är en ökning med 7% jämfört med samma tid i fjol.

Tittar vi på importen så är Kina nr fem bland våra importländer med ett importvärde på 59,3 miljarder kr under perioden januari-september 2019. Vi har alltså ett negativt handelsutbyte med Kina motsvarande 7,8 miljarder kr under Q1-3 2019.

Jag hittar ingen tydlig information om hur skogsindustrins export till Kina ser ut, men det kanske finns någon som vet mer? Totalt var den svenska skogsindustrins exportvärde (till samtliga marknader) 113 miljarder kronor under Q1-3 2019. Papper står för 65 miljarder, trävaror för 23 och massa för 20 miljarder kr.

Enligt Woodstat.com så importerade kina i början av året ca 90 miljoner m3sv trävaror från Sverige per månad. Det blir drygt 1 miljon m3sv per år. Finland leverade då ungefär den dubbla volymen trävaror till Kina. Sverige exporterar säkert en del pappersprodukter till Kina men frågan är om inte det största värdet ligger i pappersmassa från svenska bruk?

Vad tror ni om den kinesiska handelskonflikten? Kommer den att drabba skogsindustrin och ytterligare dämpa en redan minskad efterfrågan eller är det bara tomma burkar som skramlar?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 12 dec 2019, 15:06, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Handelskonflikt med Kina - hur påverkar det skogen?

Alvarsson  
#599959 Kina är ju delvis en kommandoekonomi. Där sådana här hot inte skall underskattas. På kort sikt tror jag att det får dämpande effekter på skogsindustrins export. Men över tid kommer detta att blåsa bort.

Användarvisningsbild

Re: Handelskonflikt med Kina - hur påverkar det skogen?

Vardon  
#599962 Hotet om konflikt kommer troligen på påverka mer än konflikten själv

Förhopningsvis blir det inga kinesiska snabbtåg i sverige då vilket jag tror är bättre för landet om än det kanske blir sämre för skogen ett tag

Användarvisningsbild

Re: Handelskonflikt med Kina - hur påverkar det skogen?

JerryH  
#600001 Ser man rent miljömässigt hade det inte skadat om vi slutade köpa in kinesisk skit.. Problemet är ju att det aldrig är skoj att minska exporten =P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).