Motorsåg och handhållet

Dålig värme i handtagen Stihl Ms 261

3 inlägg 2836 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig värme i handtagen Stihl Ms 261

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599487 Tjena!

Har en stihl ms 261 med handtagsvärme som är ca 2-3 år (den nya modellen). Håller på och gallrar på dagarna och nu när kvicksilvret kröp under nollan ordentligt märker jag att handtagen knappt blir ljumma en gång. Tidigare sågar jag haft, inklusive röjsågen som är en stihl fs 460, ger rejält med värme i händerna och man behöver inte gå och tänka ”slog jag inte på värmen”.

Nu till min fråga: är det dålig värme i handtagen på andra exemplar av den här sågen också eller är det helt enkelt min som är trasig? Har ingen i närheten att jämföra med för närvarande.

Surt att vara utan sågen nu när vädret är som gjort för huggning men det blir hopplöst i längden att hugga utan värme så jag får väl lämna in den på verkstan och ta fram reserven (Jonsered 2055 turbo - med värme förstås!).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dålig värme i handtagen Stihl Ms 261

Jesper H  
#599489 Hej har en likadan såg där jag också upplever samma sak, får dock för mig att den värmde bättre förra säsongen (när jag köpte den) även om det inte var någon extrem värme...

Användarvisningsbild

Re: Dålig värme i handtagen Stihl Ms 261

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599492 Ett snabbt telefonsamtal till den bästa stihl-handlaren jag stött på (Raketlasse i Sundsvall) gav lösningen.

Tydligen är det ett känt problem att jordningen till värmen varit dålig på vissa sågar så han gav mig tipset att kolla och rengöra jordskruvarna. Det gjorde jag och nu blir det varmt i handtagen :-bd

Så en kort tråd men som kanske kan lösa samma problem för någon annan i framtiden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).