Traktorn i skogen

Valtra A serie HiTech 4

27 inlägg 19612 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra A serie HiTech 4

Per.J  
#592905 Hej

Går i funderingar på en jordbrukstraktor. Lantmännen har idag ett antal kampanjer bla A84 för 459 000 kr.
De har även kampanj på A104/114 HiTech 4 där man kan välja lastare med rabbatt eller skogspaket.
Är det någon som tagit in offert på en HiTech 4 eller kanske köpt en. Det skulle vara intressant att veta i vilken prisklass en sådan maskin hamnar. Även andra synpunker kring Valtras nya HiTech 4 serie är intressant att höra. Känns som en intressant maskin med den nya transmissionen. Är det någon som provkört en sådan maskin?


/Per



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593362 Här är ett "test" :wink: i videoformat hos ATL:
https://www.atl.nu/teknik/storsaljaren- ... -i-skogen/

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#594570 Hej,
En ny Valtra A104 Hitech4 med lastare och skogsutrustning kostar runt 630 000kr beroende lite på vilken utrustning som väljs i övrigt. Snålar man ner på vissa saker kanske du kommer ner till 600 000 kr. A114 är ca 30000 kr dyrare.

Jag har provkört A104 och upplevde den som riktigt trevlig för sitt pris och sin storlek. Nuvarande traktor är iofs 40 år gammal så det kanske bara var doften av nytt som övertygade mig,......


Per.J skrev:Hej

Går i funderingar på en jordbrukstraktor. Lantmännen har idag ett antal kampanjer bla A84 för 459 000 kr.
De har även kampanj på A104/114 HiTech 4 där man kan välja lastare med rabbatt eller skogspaket.
Är det någon som tagit in offert på en HiTech 4 eller kanske köpt en. Det skulle vara intressant att veta i vilken prisklass en sådan maskin hamnar. Även andra synpunker kring Valtras nya HiTech 4 serie är intressant att höra. Känns som en intressant maskin med den nya transmissionen. Är det någon som provkört en sådan maskin?


/Per

Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

källefall8  
#594677 Det jag sett av A4 på skogsmässor (med skogsutrustning) så tycker jag dom är väldigt låga under, upp mot 10cm lägre mot tidigare A- serie. Tillsammans med sidmonterad tank så ser det inte särskilt mycket ut för skogen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

MF-  
#599244 Någon som haft problem med lågt tryck i transmission i sin valtra? :((

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Kallkällene  
#599247
MF- skrev:Någon som haft problem med lågt tryck i transmission i sin valtra? :((

Ja, ibland när man startar vid låga temperaturer så varnar den,men blir borta direkt. Valtra N103 Hitec5

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

MF-  
#599250 Okej! Lampan lyser hela tiden nu, provade byta filter, men blev inte bättre. Funderar nu på att byta givare, men funderar på var den kan sitta. Är en a93h.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Bert1  
#599271 Stter väl på filterhållaren
Det gör det på N-serien och filter hållaren ser lika ut på dom a-serie jag har grejat med iof inga HiTech
Är väl att det överströmmar och inte lågt tryck när lampan tänds som vid kallstart

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

MF-  
#599312 Det sitter en givare på returfiltrets filterhållare, kanske provar att byta den? Kunde inte hitta någon som sitter på filterhållaren till transmissionens lågtryckskrets :-ss

Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

tjæderskytten  
#599814
Kallkällene skrev:
MF- skrev:Någon som haft problem med lågt tryck i transmission i sin valtra? :((

Ja, ibland när man startar vid låga temperaturer så varnar den,men blir borta direkt. Valtra N103 Hitec5

Har hatt noen alarmer når jeg starter opp i -10 eller kaldere, men den gir seg når olja blir varm. Trodde den varslet for høyt returoljetrykk i hydraulikken.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

85magnus  
#619232 Jag har en a74 med s chassi och deras såkallade skogsanpassning.
Hade det stått mellan en a74 och a104 med facit i hand hade jag valt en a104 hitech4 då jag tycker att växellådan på a74 med 12 -12 lådan är ganska dumt utformad.
Jag vill gärna ofta ligga mellan grupp a och b vilket betyder att man får koppla med gruppspaken som är nedklämd mellan sätet och konsolen och dessutom har så fina drev att den är väldigt trögväxlad (kan vara för att traktorn inte gått så många timmar än)
Dock var den ju den nackdelen då att en a104 tycker jag är lite för stor för det som traktorn skulle komma att användas till gallring tänker jag på främst då samt att jag ville kunna få in den i våra ekonomibyggnader utan att bygga om alla husen =D.
Och så fick jag den till vad jag anser ett bra pris för 416k +moms.
Då var den skogutrustad (deras standard skogsutrustning) vänbar stol, plåttank , rutkil+ lastare x36.
Det är inte så mycket som är skogsanpassat skulle jag vilja påstå. Till min förvåning hade den inte ens ventilskydd =D.
Den har även tillägget med yttre hydraulikstyrning för trepunkt samt elektronisk varvtalshållning.
Detta var en demo/lagertraktor så tyvärr hade den inte heller ac.
Men sammanfattningsvis då om man vet vad som är skogsanpassning och ej när man beställer den och ser till att få med det jag saknade från början och tar en hitech4 låda så känns det som en väldigt komplett och bra traktor och komforten är väldigt bra samt bra utrymme i hytt jämnfört med tidigare a-serier.
En a104 kan man dess utom lägga till bakvänd körning i från fabrik om jag förstått rätt min måste det eftermonteras på och det är med utrustning som kan komma att köpas till på min.
Vändbarheten är ju väldigt mycket bättre än tidigare A:n med plant golv jag är bara 1,75 så jag har oceaner av plats medans min svärfar som är 1,90 och stelare än mig har lite trängre att komma runt.
Någon skrev även dålig markfrigång och jo det är inte som den gamla 405;an direkt men jag vet inte om man hittar någon med högra markfri gång i denna klassen idag? Jag har ca 430mm markfri med plåten monterad och drivning på skogskärran hade inte gjort något när plåten sitter under hela traktorn.

Men som sagt största minuset 12-12 lådan med en dåligt utformad gruppspak.
Minus 2- tveksam skogsanpassning enl vad dem kallar skogsanpassning själv. Bukplåt er ett måste.
Går ej beställa från fabrik med bakåtkörning ölmstad tar 50k för eftermontage.

Plus. Bra sikt rymlig hytt.
Bromspedalen kopplar när man bromsar enkelt att flytta sig korta sträckor utan ansträngning.
Bra komfort
Bra storlek för gallring
Enkelt att ställa av lastare när man skogskör.
Vändbar stol original med plant golv.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#619359
85magnus skrev:Jag har en a74 med s chassi och deras såkallade skogsanpassning.
Hade det stått mellan en a74 och a104 med facit i hand hade jag valt en a104 hitech4 då jag tycker att växellådan på a74 med 12 -12 lådan är ganska dumt utformad.
Jag vill gärna ofta ligga mellan grupp a och b vilket betyder att man får koppla med gruppspaken som är nedklämd mellan sätet och konsolen och dessutom har så fina drev att den är väldigt trögväxlad (kan vara för att traktorn inte gått så många timmar än)
Dock var den ju den nackdelen då att en a104 tycker jag är lite för stor för det som traktorn skulle komma att användas till gallring tänker jag på främst då samt att jag ville kunna få in den i våra ekonomibyggnader utan att bygga om alla husen =D.
Och så fick jag den till vad jag anser ett bra pris för 416k +moms.
Då var den skogutrustad (deras standard skogsutrustning) vänbar stol, plåttank , rutkil+ lastare x36.
Det är inte så mycket som är skogsanpassat skulle jag vilja påstå. Till min förvåning hade den inte ens ventilskydd =D.
Den har även tillägget med yttre hydraulikstyrning för trepunkt samt elektronisk varvtalshållning.
Detta var en demo/lagertraktor så tyvärr hade den inte heller ac.
Men sammanfattningsvis då om man vet vad som är skogsanpassning och ej när man beställer den och ser till att få med det jag saknade från början och tar en hitech4 låda så känns det som en väldigt komplett och bra traktor och komforten är väldigt bra samt bra utrymme i hytt jämnfört med tidigare a-serier.
En a104 kan man dess utom lägga till bakvänd körning i från fabrik om jag förstått rätt min måste det eftermonteras på och det är med utrustning som kan komma att köpas till på min.
Vändbarheten är ju väldigt mycket bättre än tidigare A:n med plant golv jag är bara 1,75 så jag har oceaner av plats medans min svärfar som är 1,90 och stelare än mig har lite trängre att komma runt.
Någon skrev även dålig markfrigång och jo det är inte som den gamla 405;an direkt men jag vet inte om man hittar någon med högra markfri gång i denna klassen idag? Jag har ca 430mm markfri med plåten monterad och drivning på skogskärran hade inte gjort något när plåten sitter under hela traktorn.

Men som sagt största minuset 12-12 lådan med en dåligt utformad gruppspak.
Minus 2- tveksam skogsanpassning enl vad dem kallar skogsanpassning själv. Bukplåt er ett måste.
Går ej beställa från fabrik med bakåtkörning ölmstad tar 50k för eftermontage.

Plus. Bra sikt rymlig hytt.
Bromspedalen kopplar när man bromsar enkelt att flytta sig korta sträckor utan ansträngning.
Bra komfort
Bra storlek för gallring
Enkelt att ställa av lastare när man skogskör.
Vändbar stol original med plant golv.



Inhandlade en A104 H4 i slutet på 2019. Är i stor mycket nöjd hittills men håller med om att markfrigången kunde varit bättre. Hightech-4 lådan är mycket bekväm att köra med, ibland lite långsam i nedväxlingar med tungt lass uppför. Tycker inte den känns stor, men gissar att den är något längre än A74:an då den har en cylinder till. Med avplockad lastare tycker jag den känns riktigt smidig. Har inte blivit någon riktig hårdkörning i skogen än, då blir det till plocka bort backspeglarna också. De känns väldigt utsatta.

1579209037_img_6202.jpeg

1579209037_img_6205.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Ängagärdet  
#619364 :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#621152 Var ute en sväng idag och tog ner den den sista tallen i väglinjen för kommande skogsbilväg. Känns som att Valtran tar sig fram mycket bra. Det jag funderar över är om det går att få på större däck, ser ut som att det finns bra med utrymme under skärmen. Någon som har koll på detta? Traktorn levererades med 18.4-34 + 14.9-24 Vredestein Faktor S diag. Enligt säljaren på Lantmännen var det det största gick att få på om man ville ha diagonaldäck. 38" respektive 28" hade ju varit trevligt att få på.

1579984831_img_6350.jpeg

Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

Amatörhuggare 62  
#621160 Kolla däcktabellen, i instruktionsboken.
Men säljaren har,nog rätt.
Kan bli för nära,dieseltanken.

Snyggt Ekipage !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).