Motorsåg och handhållet

Skuren Husqvarna 346 XP

29 inlägg 5719 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skuren Husqvarna 346 XP

saekb  
#597395 Hej! Har just fått reda på att min gamla Husqvarna 346 XP har skurit. Lite tråkigt då jag har tyckt att den fungerat jättebra i första och andragallringar. Åldern uppskattar jag till ca 15 år. Den har varit smidig och lätt och dessutom tycker jag att bränsleförbrukningen varit låg. Enl reparatören är det troligen ett lager som orsakat att sågen skurit.
Enl motorsågverkstaden kostar en reparation 3500-4000 kr+moms. Är det värt priset att reparera min gamla H 346 XP istället för att köpa en ny? Bränsleekonomin tycker jag är viktig. Husqvarna 550 XP Mark II tycker jag verkar tung och har hög bränsleförbrukning i klenare gallringar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Aleck  
#597397 Antagligen inte värt. Men hade det varit min 346a skulle jag inte tvekat reparation.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597398 Känns lite mycket att betala för en halv såg i reparation. Varför hänga upp sig på bränsleförbrukningen på en motorsåg? Lite som att sila mygg och svälja kameler. De flesta bränner mer soppa på att åka till skogen än vad de gör när de är där.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597399 Om du kan så ta reda på hur vevaxel och lager mår så ska jag kolla hur pass priset ligger på kpl cylinder och kolv det lät lite i överkant på priset...

Arbete brukar ligga på ca 500-1100 kr beroende på hur mycket mer man måste riva.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597401 Komplett kolv och cylinder går på 2240 kr exkl moms ordinarie pris:

Jag ger dig gärna ett bra pris på delarna om du vill skruva själv.

Skickar ett Pm så gör du som du vill.

Jag skulle ha renoverat sågen direkt, den är för bra för att skrota...trots sina år.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597416 Annars så finns det några 346or på blocket.
Det finns även en oanvänd 353 på blocket för 3900:- Köp den!

Jag hittade en ny 353 i butik i vårast som jag köpte. Gillar den skarpt. Inte lika högt toppvarv som 346 men bättre vrid och känns lika pigg.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

saekb  
#597422 Tack för alla svar! Har en H 242 som andra såg. Bor i Kalmartrakten. Vet inte om jag vill köpa privat på för långt avstånd. Hylte lantmän verkar ha bra priser. 353an verkar inte finnas kvar?
Husqvarna motorsåg, lite använd, 435 X-torq finns i Borgholm för 2000 kr. Vad vet ni om den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

totte  
#597426 Det vore nog skäl att skruva av cylindern innan man slår fast vad som behöver bytas. Kolven blir oftast kass om sågen skär, men det är inte ovanligt att cylindern klarar sig och kan fixas genom att slipa/hona bort aluminiumrester från kolven.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Grålle52  
#597433 Min 266xp var skuren och hopplöst att laga enl åf. Jag honade cylindern och köpte en kolv på ebay för 200kr. Den går fortfarande bra efter 2år.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597449
saekb skrev:Tack för alla svar! Har en H 242 som andra såg. Bor i Kalmartrakten. Vet inte om jag vill köpa privat på för långt avstånd. Hylte lantmän verkar ha bra priser. 353an verkar inte finnas kvar?
Husqvarna motorsåg, lite använd, 435 X-torq finns i Borgholm för 2000 kr. Vad vet ni om den.


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Oanvänd motorsåg Husqvarna 353 https://www.blocket.se/vi/87988962.htm

Annonsen är kvar, finns i Kalmar !

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

saekb  
#597460 Tack! Ska kolla närmre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

saekb  
#597748 Har inte bestämt mig ännu vilken såg det blir. Det som är viktigt är sågens vikt, värme i handtagen(torkar handskarna) ev bränsleekonomin. Tänker på vikten då jag snart blir 71 år. Medan jag funderar kör jag med min gamla 242a. HA 543 XPG väger bara 4,7 kg medan HA 550 XPG Mark II väger 5,5 kg. Är ändå lite tveksam till 543an. Den verkar vara lite krångligare och har en del brister om man jämför med 550. Ska provköra en 550 imorgon.
Idag högg jag fram till kl 12 sedan började det duggregna. I eftermiddag tvättar jag huggarbyxorna och syr igen en del hål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597755 Eg hogg nesten daglig 2,5 år med 353 G da var ei skikkelig bra sag, som eg ville kjøpt var eg deg

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Kse  
#597773 Gör som jag, skicka till @Erre.
Dock på enkelbiljett. 😄

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597826 Hatar att säga det men Stihl 241 kanske är sågen för dig. Se till att få .325 kedja bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).