Avverkning (slutavverkning)

skatta på avverkning

8 inlägg 4398 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skatta på avverkning

Nirsors  
#596825 I år får jag 250 000:- från avverkad skog i enskild firma.

Om vi nu istället gör en investering i år på låt säga samma summa, 250'....inkl moms, utgår man från att momsen måste ingå då i den summan eller räknar man ex moms?

Ca 160' av dessa 250' i investering är avskrivningsbara på låt säga 4år och resten blir sådant som kommer kunna dras direkt dvs under ca 23' exklmoms.

Blir det då så här att bokföringsmässigt för 2019 så drar man av 40' (på de 160' då de va 4år), vilket gör att detta år 2019 kommer jag ändå få skatta på ca 120'. (250' - direktavskrivningar 90' - avskrivning 4år a' 40' = 120' - skatt 55% = ca 65' att betala i skatt iaf.

Är det så? känns inte riktigt iaf. jag vill ju kunna nyttja hela beloppet för investeringar i år men iochmed att det skall skrivas av så blir det ändå kvar att skatta på? men då har jag ju redan bränt pengarna med investeringen, eller tänker jag fel?

Om så är fallet hur skall jag isf göra för att lyckas få ner skatten än mer? fler mindre investeringar för under ca 29´(inkl moms)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: skatta på avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596830 Alltid utan moms (om det inte gäller personbilar).

Vill du köpa saker för att slippa skatt? Det går ju, men du får ju inte mer över. Du kan sätta av 120 kkr (överskottet) till expansionsfond. Då betalar du bara ~26% skatt på 120 kkr, men sen när du för tillbaka 40 kkr varje år för att motsvara avskrivning för år 2, 3 och 4 så minskar du expansionsfonden med lika mycket, och får tillbaka den skatten du betalade. Förutsätter positivt kapitalunderlag.

Användarvisningsbild

Re: skatta på avverkning

Nirsors  
#597175 Hej tack för respons. nu missade jag en sak såg jag. av de 120' kan jag sätta 60% på skogskonto och rest 40 % skattar jag på direkt. Dvs 72`till skogskonto och 48' skattar jag på. dvs ca 26 i skatt? visst blir det rätt.?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skatta på avverkning

Mellberg  
#597176 DU kan sätta av 60% av 200.000 till skogskonto, alltså 120.000 :-bd

Avatar Fallback

Re: skatta på avverkning

opekka  
#597406 Kolla först och främst om du har underskott från tidigare år sparat. Har du ägt skogen några år utan intäkter och deklarerat underskotten kan du kvitta dem mot avverkningsintäkten.

Underskotten ska dessutom räknas upp med ränta, har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: skatta på avverkning

Robbie  
#621776 De avskrivningsgrundande beloppet blir 160’ då och om din planenliga avskrivning är 4år 40’ per år (25%) max avskrivning är 30% för dig i år så de betyder att du kan skriva av 5% till som överavskrivning. Och sen sätta av 25% av vinsten före överavskrivningar till periodiseringsfond

Men då gör du ju avsättning till skogskonto först. 120’+avskr 40=160’ 200-160= 40’ kvar för bokslutsdispositioner

40’- 10’ pfond+ 8’ överavsk= 22’ vinst före skatt. Om ja förstått rätt
Senast redigerad av Robbie ons 29 jan 2020, 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: skatta på avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621777
opekka skrev:Underskotten ska dessutom räknas upp med ränta, har jag för mig.


Nej, tyvärr inte.

Avatar Fallback

Re: skatta på avverkning

Alvarsson  
#621837 Tur det,det har ju varit minusränta

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).