Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Virkesbil.

47 inlägg 7494 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

Vardon  
#596751 Vilken nenar ni ned svördsjövögen? Svärdsjö-falun eller svärdsjö - kungsgården?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596757 Kungsgården tänkte jag på iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596786 Svärdsjö - Kungsgården, närmaste vägen till Enviken om man kommer från Gävle.
Enviken - Falun var i alla fall ingen direkt hit att köra vintertid innan ombyggnationen.
Framförallt förbi Labbarvet och nedåt Falun :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

röjar kalle  
#596844 Halvproffs@Så nu är det bara att åka till körskolan och ta trafikkort. När jag var grön i transport branschen sa man att dom stora grabbarna körde timmerbil.. Vi andra körde i stan där man kunde stödja sig mot kantstenen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

tallen100  
#596846
röjar kalle skrev:Halvproffs@Så nu är det bara att åka till körskolan och ta trafikkort.

Och sen grundutbildning för ykb på 140 timmar, och därefter 35 timmars fortbildning vart femte år....
Konstigt att inte fler vill bli chaufförer.... :???: :mrgreen:
Senast redigerad av tallen100 ons 20 nov 2019, 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

tallen100  
#596847
röjar kalle skrev:Vi andra körde i stan där man kunde stödja sig mot kantstenen. :mrgreen:

Och skära sönder däcken :-ss

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Blivande snickare  
#596854
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Vi andra körde i stan där man kunde stödja sig mot kantstenen. :mrgreen:

Och skära sönder däcken :-ss

I stan är det ingen sport. I skogen händer det när man minst anar :d

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596855 Det är svårare än någon kan ana att framföra ett tungt fordon :smile:
För övrigt är YKB bara ett satans påfund = nästan bara trams

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

tallen100  
#596858
Blivande snickare skrev:
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Vi andra körde i stan där man kunde stödja sig mot kantstenen. :mrgreen:

Och skära sönder däcken :-ss

I stan är det ingen sport. I skogen händer det när man minst anar :d

Vet inte hur ni har med vassa höga kantstenar och trånga rondeller i Finland, men här är det på visa platser/ställen ingen större konst att förstöra ett däck, även om jag inte gjort det själv :wink:
Däremot har det väl rest något däck i skogen någon gång :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

hlb  
#596859 Snickaren, måste än en gång uttrycka hur imponerad jag är av våra förare av timmerbilar i skogen. Ni vet var gränserna går. Meeeen.... När min rutinerade förare hade kört 50 fulla lass med släp över min skogsbilväg, som bara ligger på ris och jag talade om att det var mer än 6 m till fast mark under, sade han : Det var tur att du inte sade det innan, för då hade jag nog inte kört. 😀 Får man "uppförsbacke" hela tiden får man gasa lite extra.

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596860 Jag ska vara helt ÄRLIG.
Det är betydligt LÄTTARE att köra lastbil (bil o släp). Du sitter högt och har möjlighet att se ALLT.
Inte omedelbart framför fronten och inte omedelbart bakom fordonet men annars.
Sedan tar inte ekipaget speciellt stor plats, i alla fall inte i förhållande till ekipagets längd.
Det är betydligt svåra att lära sig köra kran, sprida grus än att köra lastbil hyfsat om du har vana från p-bil
Sedan blir man ALDRIG fullärd men så är det väl inom alla yrken.
Visst är det krångligt att göra en högerback med släp när du bara har speglarna att gå efter, men när du väl lärt dig tekniken går det som en smäck.
Är skogsbilvägen godkänd för fullstort ekipage är det oftast chaufförsfel om man skär ett däck.
Med några års vana ser man direkt om det går eller inte - så enkelt är det :oops:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

hlb  
#596862 Jannee, Jag menar väl mest att bedöma bärigheten. Jag körde buss för SS i Sockholms innerstad på kvällarna (extrajobb) och det var nog lättare än personbil med G på skylten. Bussens blinkers betraktades som rödljus av övrig trafik. Det värsta var att hitta alla hållplatser för en ung smålänning, blev en loop någon gång när passagerare klagade.

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596868 Bärigheten är ett kapitel för sig, när det börjar gå ovanligt tungt (känns väldig väl och är otrevligt) då kan det börja bli "något" fuktigt på ryggen.
Bärigheten är också något väldigt svårt att bedöma. Ett lass kan gå bra, även flera utan att någon större spårbildning sedan hux flux bara försvinner vägen.

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Blivande snickare  
#596871
hlb skrev:Snickaren, måste än en gång uttrycka hur imponerad jag är av våra förare av timmerbilar i skogen. Ni vet var gränserna går. Meeeen.... När min rutinerade förare hade kört 50 fulla lass med släp över min skogsbilväg, som bara ligger på ris och jag talade om att det var mer än 6 m till fast mark under, sade han : Det var tur att du inte sade det innan, för då hade jag nog inte kört. 😀 Får man "uppförsbacke" hela tiden får man gasa lite extra.

Det är kul att se på nån som gjort sitt jobb länge å verkligen kan det ända ut i fingerspetsarna.
Själv hör jag ännu till kategorin som testar gränserna men learning by doing heter det ju.

Man behöver inte hemskt många gånger skyffla fram nio axlar från sugande blöt lera innan man lär sig å ta en test runda med lite mindre lass först :d

Hehe, där vill man inte missa kanten :-ss :lol:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

hlb  
#596872 Jag gissar att timmerbilsförare har en del hemliga trix också. Som bussförare när det fanns spårvagnar i Stockholm, satte man en tape på vindrutan ,så att man kunde sikta mot mötande spårvagnsspår. Då kunde man möta spårvagnar i full fart med centimeterprecision till vissa passagerares förtvivlan. De trodde det bara handlade om tur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar